Impregnera om myggnät

Finns det någon som vet hur man gör. Ett myggnät håller väl bara i ett par år sedan måste man impregnera om det.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Inte tillåtet i Sverige

Kolla på Smittskyddsinstitutets skrift om Malaria.
http://www.smittskyddsinstitutet.se/upload/PDF-filer/Malariaprofylax-2002.pdf

På sidan 3 står att det går att återimpregnera näten.
"I Sverige är det inte tillåtet att impregnera/reimpregnera näten på egen hand, p g a permetrin är toxiskt för fiskar. I andra länder, t ex i Norge och Storbritannien, går det emellertid bra att
köpa medel för reimpregnering. Färdigimpregnerade nät finns att köpa på de flesta av landets infektionskliniker."

Thure

I länder med malaria där nät används finns ofta impregneringstabletter att köpa mycket billigt. Jag vet inte vart du ska men i Tanzania finns flera fabrikat, bla Ngao, för några kronor.

Det aer raett som Peter skrev att det aer traadarna mellan haalen som haaller myggorna borta...

Jag har anvaent impregneringsmedel i form av spray och det fungerar perfekt, kanske lite vael perfekt. Jag koept mitt spray i Thailand och betaldae under 10kr foer det. Tyvaer saa staar det paa thailaendska paa burken saa jag har ingen aning vad det innehaaller och det kanske aer baest saa.

Effekten av sprayet aer att de mygg och andra konstiga djur som landar paa myggnaetet doer naestan direkt saa paa morgonen brukar man ha en liten hoeg av doeda djur runt kanterna paa naetet. Jag vet inte hur nyttigt det aer att sjaelv sova under naetet och det kanske finns en anledning varfoer det inte saeljs spray saadant spray i Sverige. Om jag inte har helt fel saa brukar man kunna koepa impegneringsspray aeven i Sverige. Jag tror att jag blev erbjuden att koepa nytt spray i Sverige paa en vaccinationsklinik men det var naagra aar sedan. Fick aeven reda paa daer att man kunde koepa baettre och billigare utomlands. Ska du aaka till naagot konstigt land saa kan du saekert koepa impregneringsmedel daer istaellet. Ett effektivare och billigare medel.

/Stellan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips