Impregnera myggnät?

Sökte på forumet på omimpregnering av myggnät och hittade en tråd från 2003, så med den datumstämpeln tyckte jag att det kunde vara OK att ställa frågan igen:

- Kan man omimpregnera ett myggnät inför en resa i malarialand?(det kan man tydligen)
- Vad använder man?
- Var köper man det?
- Blir det bra?
 
Myggnät är ju oftast i syntetmaterial och suger inte vatten. Särskilt vattentätt blir det väl inte heller? Men om du vill förbättra fibrernas vattenavvisande förmåga borde någon av Nikwax produkter för impregnering av syntetmaterial duga. Spray utan drivgas finns.

Lycka till
 
Myggnät är ju oftast i syntetmaterial och suger inte vatten.

LOL!

Det är inte vattentäthet det handlar om, utan att myggnät som en del av malariaskyddet helst skall vara impregnerade med någon form av insektsmedel.
Denna impregnering har dock ett bäst-föredatum som nu har gått ut. Om möjligt så skulle jag hellre omimpregnera än att köpa ett nytt nät.
 
Aha! Ja man lär sig något nytt varje dag. Duger inte något av våra vanliga myggmedel? Kanske blir väl häftigt att sova i en doft av djungelolja, men det finns ju de med mindre lukt. Eller skall det vara kraftigare doningar?
 
Kan det være Permitrin du søker? Effektivt men er vel relativt usunnt. Skal dog ikke brukes på hud men på klær osv. Kan dog ikke hjelpe deg hvor man får tak i det men en butikk som Naturkompaniet burde vel kunne gi noen tips.

Anders
 
Myggnät

som används regelbundet behöver tvättas och därmed ominpregneras. Våra skulle sköljas i brommedel för att minska eldfaran.....Bromider är giftiga och bör hanteras med förstånd.
//J
 
Oftast köpes ddt, eller va det var som förut fanns i myggolja, bäst på plats då det är förbjudet här hemma. Jag hittade 30 % i Malaysia som jag ovetandes riskerna smörjde på direkt på kroppen. Funkade extremt bra på grund av den väldigt höga procenten men ämnet är väldigt cancerframkallande så jag hoppas jag klarar mig.
 
Tillstånd?

Permetrin är ju det som normalt används. Såvitt jag vet finns inget annat alternativ i Sverige. För några år sedan så fick jag i ett annat sammanhang besked om att permetrinimpregnering krävde speciellt tillstånd i Sverige (gällde såväl kläder som myggnät). Jag misstänker att detsamma gäller nu. Därmed är det väl också svårt att få tag i permetrin för impregnering. Jag har dock hört sägas att samma krav inte gäller i t.ex. Norge.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nilla3 Impregnera om myggnät Bo och sova 8
Lasse Be Impregnera tält Bo och sova 9
xtrem Impregnera kåta? Bo och sova 3
aksello Kan impregnera en tältduk? Bo och sova 11
Damberg Impregnera dunsovsäck med down proof? Bo och sova 1
solstace Impregnera tält? Blöta fläckar på duken. Bo och sova 3
anton_karlsson_78_yahoo.se Impregnera sovsäck? Bo och sova 11
rofe85 impregnera rävtält... Bo och sova 9
ruha Impregnera tält? Bo och sova 0
Schneeberger Knottsäkert myggnät Bo och sova 17
SydTobbe Myggnät i ventilation, ett måste? Bo och sova 6
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14
Per_ Myggnät till tarp Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister MSR Hubba Tour 1, tält med garage och myggnät mot dörren. Bo och sova 13
andersmossing Myggnät till hängmatta Bo och sova 6
dabac Små myggnät, finns det? Bo och sova 5
Bob Probert Hilleberg myggnät Bo och sova 18
sennen Sova i myggnät och på underlag...? Bo och sova 5
såg Sovsäck med fast myggnät Bo och sova 12
såg Vilka säljer bra vindskydd med myggnät Bo och sova 6
SUPERENDURO STORT myggnät... knottsäkert Bo och sova 6
9fingrar Litet myggnät 130x150 Bo och sova 0
Putte74 Sovsäcksöverdrag med myggnät Bo och sova 7
mdamm Lagning av myggnät i tält Bo och sova 3
bananmannen Myggnät till tarpen. Bo och sova 5
Spinspider Mesh (myggnät) som innertält? Bo och sova 0
brigas Akto med bara myggnät Bo och sova 2
Sarvi Finmaskigt myggnät, svart/grönt, i Sthlm Bo och sova 20
Sarvi HB Unna + innertält i myggnät? Bo och sova 2
johanniska Behöver tips på bra myggnät Bo och sova 5
lindhor Lätt och litet myggnät för 2 Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.