Jag tycker inte det är avgörande. Jag har tält som har myggnät i yttertältets ventilation (Nammatj 2GT) och två utan (Kaitum 2 resp Nallo2). Först var jag lite skeptisk till avsaknaden, men efter att ha prövat även under riktigt myggrika förhållanden är jag mer neutral. Myggen tar sig in i absiderna vilket som, med dig och på dig när du går in/ut eller via någon glipa mot marken. Utan myggnät i ventilationen (eller öppet myggnät) går det fint att rensa ut mygg/knott, bara ta kepsen mot tältets tak och skicka ut hela svärmen genom ventilen.
I Nallo (utan GT) är ju själva ventilationsregleringen i yttertältet integrerat i dörren, men i Kaitum och NalloGT hade varit ganska lätt att göra dess ventilationsdesign likt Nammatj. Jag är säker på att det är många användare som skulle uppskatta detta.
Själva brukar vi aldrig tillbringa någon tid i själva absiderna, de är för förvaring av utrustningen och matlagning i dåligt väder, men även vid det senare sitter vi i innertältet och kan skydda oss med dess myggnätslösning vid behov.