Hur kallt klarar ett vanligt cellplastliggunderlag?

Det här måste ju ha varit uppe förut, men jag hittar inget när jag söker...

Hur kallt klarar ett vanligt grönt skumplastliggunderlag som är 10mm tjockt?
 
Det här måste ju ha varit uppe förut, men jag hittar inget när jag söker...

Hur kallt klarar ett vanligt grönt skumplastliggunderlag som är 10mm tjockt?

Själv använder jag ett sådant med den tjockleken endast sommartid. Vår/höst brukar jag ett 14 mm. Vintertid båda liggunderlagen 10 + 14 mm. Sedan har det stor betydelse vad det är för underlag. Om marken är täckt med ljung, blåbärsris eller lingonris t. ex. kyler det inte lika mycket underifrån som t.ex. hårdpackad jord utan vegetation vid en välanvänd rastplats.
 
Liggerunderlaget klarar väldigt låga temperaturer, frågan är hur låga temperaturer du klarar.

Haha :D Helt rätt!

Och ni kan ju så klart inte veta exakt hur kallt jag klarar :)

Men jag tycker det låter på Still Alive's svar som att 10mm endast duger på sommaren. Och det var ju lite synd, för det innebär att min plan skiter sig lite :/

Jag hade hoppats på att kunna använda en kort (höft till axel) luftmadrass (helt utan isolerande fyllning alltså) på ett 10mm liggunderlag när natttemperaturen kryper ner mot -1 grad. Men det låter som att det blir för kallt.
 
Det vågar jag inte. Jag vill ha det underst som skydd så att det inte går hål i luftmadrassen

Om du har det underst bidrar det inte med någon isolering alls (ja annat än försumbart) , och det kommer bli kallt.
Sy ett sticksäkert överdrag till det uppblåsbara och ha cellplasten överst. Eller ha två cellplast med dig.
 
Jag hade hoppats på att kunna använda en kort (höft till axel) luftmadrass (helt utan isolerande fyllning alltså) på ett 10mm liggunderlag när natttemperaturen kryper ner mot -1 grad. Men det låter som att det blir för kallt.

Nu är det väl inte främst lufttemperaturen utomhus som är intressant, utan markkylan som tränger upp underifrån. Inuti ett tält har du dessutom några grader varmare än utanför tältet.
I fjällen även sommartid kan du ha tjäle kvar i marken några dm ner, speciellt om du tältar på lite högre höjd. Det är det kylan som du behöver isolera ifrån när du sover.

Under 1980-90 talets fjällvandringar sov vi alltid på 10mm no-name cellplastunderlag, och det fungerade. Kanske inte det mest bekväma dock, men är man uttröttad efter en dags fysisk aktivitet somnar man ändå;). Klart lättvikt idag med ca 300gram för ett fullstort liggunderlag.
Nu när jag är äldre föredrar jag ett bekvämare liggunderlag och skulle inte vilja gå tillbaka till den tunna cellplasten (men det är främst för bekvämlighetens skull, inte lika mycket för isoleringsegenskaperna).
 
Om du har det underst bidrar det inte med någon isolering alls (ja annat än försumbart) , och det kommer bli kallt.
Sy ett sticksäkert överdrag till det uppblåsbara och ha cellplasten överst. Eller ha två cellplast med dig.

Nja, markkyla måste det väl isolera mot även om det ligger under luftmadrassen? Att ha med sig ett överdrag, eller extra liggunderlag blir onödigt tungt och/eller otympligt.

Lutar mer och mer åt en kort NeoAir XLite i stället, så behöver jag inte bekymra mig om kylan. Det jag funderar över då i stället är hur det känns att sova på sidan när benen hänger ut över en 7 cm hög kant. Nån som har provat? Madrassen kommer väl sluta mittemellan höften och knäna ungefär.

(Hela grejen med luftmadrassen jag hade hittat var att den var kilformad, så att den var tjockare vid axlarna och tunnare nere vid benen, så att kanten benen hänger ut för inte blir så hög.)
 
Nja, markkyla måste det väl isolera mot även om det ligger under luftmadrassen? Att ha med sig ett överdrag, eller extra liggunderlag blir onödigt tungt och/eller otympligt.

Lutar mer och mer åt en kort NeoAir XLite i stället, så behöver jag inte bekymra mig om kylan. Det jag funderar över då i stället är hur det känns att sova på sidan när benen hänger ut över en 7 cm hög kant. Nån som har provat? Madrassen kommer väl sluta mittemellan höften och knäna ungefär.

(Hela grejen med luftmadrassen jag hade hittat var att den var kilformad, så att den var tjockare vid axlarna och tunnare nere vid benen, så att kanten benen hänger ut för inte blir så hög.)

Ja en del mot markkylan, men du kommer ligga direkt mot "luften" och sovsäcken ger nästan ingen isolering alls på liggsidan eftersom du pressar ihop loftet.

I sammanhanget kommer cellplasten inte göra någon större nytta alls om du har det underst.

Luftmadrass har man för komforten. Hur man än gör tillkommer vikt om man vill bibehålla isolering.

Annars får du titta på ett ultralätt uppblåsbart som är isolerat, men även då vill man ha med sig cellplast som back up vid punktering.
 
Ja, precis som NeoAiren jag skrev om i inlägget ovan ditt :) Men sen var det ju det där med att ha benen hängande ut för en kant på 7cm...

Ursäkta. Jag blandade ihop begreppen och trodde du menade de där X-frame, vilket inte är isolerat =)

Hur det känns att ligga på ett kort tjockt liggunderlag så benen hänger utanför kan jag inte svara på, men sover du i tält med golv kan du ju alltid lägga ut litet kläder och bygga bort större delen av höjdskillnaden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
markusbacka Kallt som fan, sy eget sovsäcksöverdrag? Bo och sova 61
AJä Bättre för varmt än för kallt? Bo och sova 11
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
mc_piloten Är det verkligen vanligt att tält ej klarar vind? Bo och sova 9
vandrafjäll Sovsäck under 1000:- som klarar strax under minus Bo och sova 17
Tela Hur bra klarar tältet att sitta uppe i 4 veckor? Bo och sova 4
zne klarar jag mig inatt? Bo och sova 20
jasainc Klarar vi oss med komftemp +7, extrem 0 grader? Bo och sova 13
Davva2 Vad klarar denna? Bo och sova 0
Kiron klarar hon 10 minus? Bo och sova 12
ulltand Hobbexsovsäck som klarar -17 grader... Bo och sova 36
jariL Hur klarar man kylan i dubbelsovsäck? Bo och sova 3
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
SydTobbe Myggnät i ventilation, ett måste? Bo och sova 6
e_kjellgren Modifiera ett Limelight 3P? Bo och sova 2
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
Marcus.A.Mansson Sy ett tält Bo och sova 8
vandrafjäll Slå upp ett tält på vintern Bo och sova 16
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
Chrabban Behövs ett fotprint till compact light ? Bo och sova 6
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
Fontana Hur länge håller ett tält? Bo och sova 19
såg letar efter ett en persons tält. Bo och sova 9
palacona Tips på ett bra liggunderlag Bo och sova 13
såg Letar efter ett 2-man tält för året om Bo och sova 3
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
kajhaj Någon som vill låna/hyra ut ett enmans tält? Bo och sova 0
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
såg letar efter ett liggunderlag som man kan ha i ryggan Bo och sova 12
anders_b 2 pers i ett Laser Competition 2? Bo och sova 7
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
xfredrikx När blir ett tält "tungt"? Bo och sova 9
nordmannen ett telt for mig? Bo och sova 1
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
höjdrädd Ännu ett tältval :) Bo och sova 6
Davva2 Mer/mindre kondens i ett enväggstält på vintern? Bo och sova 4
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
forslund Vikt på ett 3 pers tält? Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.