Hur kallt klarar ett vanligt cellplastliggunderlag?

Det här måste ju ha varit uppe förut, men jag hittar inget när jag söker...

Hur kallt klarar ett vanligt grönt skumplastliggunderlag som är 10mm tjockt?

Det här måste ju ha varit uppe förut, men jag hittar inget när jag söker...

Hur kallt klarar ett vanligt grönt skumplastliggunderlag som är 10mm tjockt?

Själv använder jag ett sådant med den tjockleken endast sommartid. Vår/höst brukar jag ett 14 mm. Vintertid båda liggunderlagen 10 + 14 mm. Sedan har det stor betydelse vad det är för underlag. Om marken är täckt med ljung, blåbärsris eller lingonris t. ex. kyler det inte lika mycket underifrån som t.ex. hårdpackad jord utan vegetation vid en välanvänd rastplats.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Liggerunderlaget klarar väldigt låga temperaturer, frågan är hur låga temperaturer du klarar.

Haha :D Helt rätt!

Och ni kan ju så klart inte veta exakt hur kallt jag klarar :)

Men jag tycker det låter på Still Alive's svar som att 10mm endast duger på sommaren. Och det var ju lite synd, för det innebär att min plan skiter sig lite :/

Jag hade hoppats på att kunna använda en kort (höft till axel) luftmadrass (helt utan isolerande fyllning alltså) på ett 10mm liggunderlag när natttemperaturen kryper ner mot -1 grad. Men det låter som att det blir för kallt.

Det vågar jag inte. Jag vill ha det underst som skydd så att det inte går hål i luftmadrassen

Om du har det underst bidrar det inte med någon isolering alls (ja annat än försumbart) , och det kommer bli kallt.
Sy ett sticksäkert överdrag till det uppblåsbara och ha cellplasten överst. Eller ha två cellplast med dig.

Jag hade hoppats på att kunna använda en kort (höft till axel) luftmadrass (helt utan isolerande fyllning alltså) på ett 10mm liggunderlag när natttemperaturen kryper ner mot -1 grad. Men det låter som att det blir för kallt.

Nu är det väl inte främst lufttemperaturen utomhus som är intressant, utan markkylan som tränger upp underifrån. Inuti ett tält har du dessutom några grader varmare än utanför tältet.
I fjällen även sommartid kan du ha tjäle kvar i marken några dm ner, speciellt om du tältar på lite högre höjd. Det är det kylan som du behöver isolera ifrån när du sover.

Under 1980-90 talets fjällvandringar sov vi alltid på 10mm no-name cellplastunderlag, och det fungerade. Kanske inte det mest bekväma dock, men är man uttröttad efter en dags fysisk aktivitet somnar man ändå;). Klart lättvikt idag med ca 300gram för ett fullstort liggunderlag.
Nu när jag är äldre föredrar jag ett bekvämare liggunderlag och skulle inte vilja gå tillbaka till den tunna cellplasten (men det är främst för bekvämlighetens skull, inte lika mycket för isoleringsegenskaperna).

Om du har det underst bidrar det inte med någon isolering alls (ja annat än försumbart) , och det kommer bli kallt.
Sy ett sticksäkert överdrag till det uppblåsbara och ha cellplasten överst. Eller ha två cellplast med dig.

Nja, markkyla måste det väl isolera mot även om det ligger under luftmadrassen? Att ha med sig ett överdrag, eller extra liggunderlag blir onödigt tungt och/eller otympligt.

Lutar mer och mer åt en kort NeoAir XLite i stället, så behöver jag inte bekymra mig om kylan. Det jag funderar över då i stället är hur det känns att sova på sidan när benen hänger ut över en 7 cm hög kant. Nån som har provat? Madrassen kommer väl sluta mittemellan höften och knäna ungefär.

(Hela grejen med luftmadrassen jag hade hittat var att den var kilformad, så att den var tjockare vid axlarna och tunnare nere vid benen, så att kanten benen hänger ut för inte blir så hög.)

Nja, markkyla måste det väl isolera mot även om det ligger under luftmadrassen? Att ha med sig ett överdrag, eller extra liggunderlag blir onödigt tungt och/eller otympligt.

Lutar mer och mer åt en kort NeoAir XLite i stället, så behöver jag inte bekymra mig om kylan. Det jag funderar över då i stället är hur det känns att sova på sidan när benen hänger ut över en 7 cm hög kant. Nån som har provat? Madrassen kommer väl sluta mittemellan höften och knäna ungefär.

(Hela grejen med luftmadrassen jag hade hittat var att den var kilformad, så att den var tjockare vid axlarna och tunnare nere vid benen, så att kanten benen hänger ut för inte blir så hög.)

Ja en del mot markkylan, men du kommer ligga direkt mot "luften" och sovsäcken ger nästan ingen isolering alls på liggsidan eftersom du pressar ihop loftet.

I sammanhanget kommer cellplasten inte göra någon större nytta alls om du har det underst.

Luftmadrass har man för komforten. Hur man än gör tillkommer vikt om man vill bibehålla isolering.

Annars får du titta på ett ultralätt uppblåsbart som är isolerat, men även då vill man ha med sig cellplast som back up vid punktering.

Ja, precis som NeoAiren jag skrev om i inlägget ovan ditt :) Men sen var det ju det där med att ha benen hängande ut för en kant på 7cm...

Ursäkta. Jag blandade ihop begreppen och trodde du menade de där X-frame, vilket inte är isolerat =)

Hur det känns att ligga på ett kort tjockt liggunderlag så benen hänger utanför kan jag inte svara på, men sover du i tält med golv kan du ju alltid lägga ut litet kläder och bygga bort större delen av höjdskillnaden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips