Hur kallt klarar ett vanligt cellplastliggunderlag?

Men vad är det egentligen för skillnad mellan ett vanligt julaliggunderlag jämfört med t ex. fjällrävens "ground sheet" som kostar 700 kr?

Någon som vet?

Räven på på varan du betalar för och att mattan är gjord i EVA Foam (EVA = Ethylene vinyl acetate), finns betydligt billigare "no-name" märken att köpa som är gjorda i samma material... mattor i EVA brukar lukta...



Mvh troswe
 
I så fall måste jag vara mycket frusen. Mitt 14 mm. liggunderlag duger inte om det blir för kallt. Många nätter har jag sovit ute vintertid med det det och kännt hur kyla tränger upp underifrån.

Jag har samma erfarenhet med 14 mm trots att det är med slutna celler. Köpte mig ett 19 mm och det funkar fint. Men nu kör jag 5 mm slutna celler plus ett uppblåsbart, mjukare.
 
Sov senast på 2st 10mm skumplastunderlag i tält i nästan -30, hade en vår/sommar/höst sovsäck med extremtemp -15, hade ett par tunna långkalsonger och en tunn merinofleece. Kände inte av kylan underifrån alls förutom om jag rullade av, sov 3 nätter helt utan problem.
 
Om du har det underst bidrar det inte med någon isolering alls (ja annat än försumbart) , och det kommer bli kallt.
Sy ett sticksäkert överdrag till det uppblåsbara och ha cellplasten överst. Eller ha två cellplast med dig.

Jag gissar att du genom eftarenhet kommit fram till detta och kan inte säga emot då jag aldrig provat att ha mitt cellplastliggunderlag ovanför mitt uppblåsbara, men...

Om vi utgår från följande exempel:
Två liggunderlag:

  1. Standard cellplast - vi skattar isoleringsvärdet R-värdet till 1.0
  2. Thermarest Prolite R-värde 2.2


Finns det då någon vetenskapligt hållbart förklaring till att 2.2 + 1 ger ett annat totalt summerat isoleringsvärde än 1 + 2.2 ?

Jag förstår att cellplastunderlaget överst innebär att kroppsvikten indirekt kan fördelas något jämnare över det uppblåsbara liggunderlaget än om man gör tvärtom, men räcker det verkligen för att förklara den upplevda skillanden?
 
Jag gissar att du genom eftarenhet kommit fram till detta och kan inte säga emot då jag aldrig provat att ha mitt cellplastliggunderlag ovanför mitt uppblåsbara, men...

Om vi utgår från följande exempel:
Två liggunderlag:

  1. Standard cellplast - vi skattar isoleringsvärdet R-värdet till 1.0
  2. Thermarest Prolite R-värde 2.2


Finns det då någon vetenskapligt hållbart förklaring till att 2.2 + 1 ger ett annat totalt summerat isoleringsvärde än 1 + 2.2 ?

Jag förstår att cellplastunderlaget överst innebär att kroppsvikten indirekt kan fördelas något jämnare över det uppblåsbara liggunderlaget än om man gör tvärtom, men räcker det verkligen för att förklara den upplevda skillanden?

Egentligen borde det inte bli någon skillnad om man vänder på det. Däremot blir det ingen fördel, ett uppblåsbart liggunderlag har inte alls samma möjlighet att hålla kylan borta, eller värma upp luften som ett cellplast, då cellerna är så små och slutna, samt att luften i dessa alltid är den samma. Känns även som att det blir sämre, då inte kroppsvärmen har möjlighet att värma upp luften under cellplasten på samma sätt som om man låg rakt mot det uppblåsbara.
 
I snöka brukar det behövas 2x14mm eller mer direkt under sovsäcken, trots att temperaturen blir 0+.

I tält gäller yttertemperaturen, oftast kallare från marken, mät själva om ni tvivlar.

Så kallade vindskydd kan i praktiken likställas med dragiga lador, d v s lika kallt som ute. Sovsäcksöverdrag brukar innebära en god förbättring.

Underlag gör två olika saker, återkastar utstrålad värme och erbjuder stoppning. Alla luftmadrasser jag prövar även med fjädrar i antar snabbt omgivningens temperatur om du vill värma upp kylaren eller isolera dig från den får du välja själv, men själv föredrar jag att slutna cellunderlaget ligger överst.
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
markusbacka Kallt som fan, sy eget sovsäcksöverdrag? Bo och sova 61
AJä Bättre för varmt än för kallt? Bo och sova 11
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
mc_piloten Är det verkligen vanligt att tält ej klarar vind? Bo och sova 9
vandrafjäll Sovsäck under 1000:- som klarar strax under minus Bo och sova 17
Tela Hur bra klarar tältet att sitta uppe i 4 veckor? Bo och sova 4
zne klarar jag mig inatt? Bo och sova 20
jasainc Klarar vi oss med komftemp +7, extrem 0 grader? Bo och sova 13
Davva2 Vad klarar denna? Bo och sova 0
Kiron klarar hon 10 minus? Bo och sova 12
ulltand Hobbexsovsäck som klarar -17 grader... Bo och sova 36
jariL Hur klarar man kylan i dubbelsovsäck? Bo och sova 3
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 15
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
SydTobbe Myggnät i ventilation, ett måste? Bo och sova 6
e_kjellgren Modifiera ett Limelight 3P? Bo och sova 2
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
Marcus.A.Mansson Sy ett tält Bo och sova 8
vandrafjäll Slå upp ett tält på vintern Bo och sova 16
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
Chrabban Behövs ett fotprint till compact light ? Bo och sova 6
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
Fontana Hur länge håller ett tält? Bo och sova 19
såg letar efter ett en persons tält. Bo och sova 9
palacona Tips på ett bra liggunderlag Bo och sova 13
såg Letar efter ett 2-man tält för året om Bo och sova 3
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
kajhaj Någon som vill låna/hyra ut ett enmans tält? Bo och sova 0
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
såg letar efter ett liggunderlag som man kan ha i ryggan Bo och sova 12
anders_b 2 pers i ett Laser Competition 2? Bo och sova 7
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
xfredrikx När blir ett tält "tungt"? Bo och sova 9
nordmannen ett telt for mig? Bo och sova 1
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
höjdrädd Ännu ett tältval :) Bo och sova 6
Davva2 Mer/mindre kondens i ett enväggstält på vintern? Bo och sova 4
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.