Hur kallt klarar ett vanligt cellplastliggunderlag?

Men vad är det egentligen för skillnad mellan ett vanligt julaliggunderlag jämfört med t ex. fjällrävens "ground sheet" som kostar 700 kr?

Någon som vet?

Räven på på varan du betalar för och att mattan är gjord i EVA Foam (EVA = Ethylene vinyl acetate), finns betydligt billigare "no-name" märken att köpa som är gjorda i samma material... mattor i EVA brukar lukta...

Mvh troswe

I så fall måste jag vara mycket frusen. Mitt 14 mm. liggunderlag duger inte om det blir för kallt. Många nätter har jag sovit ute vintertid med det det och kännt hur kyla tränger upp underifrån.

Jag har samma erfarenhet med 14 mm trots att det är med slutna celler. Köpte mig ett 19 mm och det funkar fint. Men nu kör jag 5 mm slutna celler plus ett uppblåsbart, mjukare.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Sov senast på 2st 10mm skumplastunderlag i tält i nästan -30, hade en vår/sommar/höst sovsäck med extremtemp -15, hade ett par tunna långkalsonger och en tunn merinofleece. Kände inte av kylan underifrån alls förutom om jag rullade av, sov 3 nätter helt utan problem.

Om du har det underst bidrar det inte med någon isolering alls (ja annat än försumbart) , och det kommer bli kallt.
Sy ett sticksäkert överdrag till det uppblåsbara och ha cellplasten överst. Eller ha två cellplast med dig.

Jag gissar att du genom eftarenhet kommit fram till detta och kan inte säga emot då jag aldrig provat att ha mitt cellplastliggunderlag ovanför mitt uppblåsbara, men...

Om vi utgår från följande exempel:
Två liggunderlag:

1. Standard cellplast - vi skattar isoleringsvärdet R-värdet till 1.0
  2. Thermarest Prolite R-värde 2.2

Finns det då någon vetenskapligt hållbart förklaring till att 2.2 + 1 ger ett annat totalt summerat isoleringsvärde än 1 + 2.2 ?

Jag förstår att cellplastunderlaget överst innebär att kroppsvikten indirekt kan fördelas något jämnare över det uppblåsbara liggunderlaget än om man gör tvärtom, men räcker det verkligen för att förklara den upplevda skillanden?

Jag gissar att du genom eftarenhet kommit fram till detta och kan inte säga emot då jag aldrig provat att ha mitt cellplastliggunderlag ovanför mitt uppblåsbara, men...

Om vi utgår från följande exempel:
Två liggunderlag:

1. Standard cellplast - vi skattar isoleringsvärdet R-värdet till 1.0
  2. Thermarest Prolite R-värde 2.2

Finns det då någon vetenskapligt hållbart förklaring till att 2.2 + 1 ger ett annat totalt summerat isoleringsvärde än 1 + 2.2 ?

Jag förstår att cellplastunderlaget överst innebär att kroppsvikten indirekt kan fördelas något jämnare över det uppblåsbara liggunderlaget än om man gör tvärtom, men räcker det verkligen för att förklara den upplevda skillanden?

Egentligen borde det inte bli någon skillnad om man vänder på det. Däremot blir det ingen fördel, ett uppblåsbart liggunderlag har inte alls samma möjlighet att hålla kylan borta, eller värma upp luften som ett cellplast, då cellerna är så små och slutna, samt att luften i dessa alltid är den samma. Känns även som att det blir sämre, då inte kroppsvärmen har möjlighet att värma upp luften under cellplasten på samma sätt som om man låg rakt mot det uppblåsbara.

I snöka brukar det behövas 2x14mm eller mer direkt under sovsäcken, trots att temperaturen blir 0+.

I tält gäller yttertemperaturen, oftast kallare från marken, mät själva om ni tvivlar.

Så kallade vindskydd kan i praktiken likställas med dragiga lador, d v s lika kallt som ute. Sovsäcksöverdrag brukar innebära en god förbättring.

Underlag gör två olika saker, återkastar utstrålad värme och erbjuder stoppning. Alla luftmadrasser jag prövar även med fjädrar i antar snabbt omgivningens temperatur om du vill värma upp kylaren eller isolera dig från den får du välja själv, men själv föredrar jag att slutna cellunderlaget ligger överst.
go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips