Primus Power Gas SIP

OK, då ska vi se.
Provet genomfört, och jag anser att vi nu vet åt vilket håll Biltema har varit klantiga:
Deras Skyddsdatablad stämmer - och det som är tryckt på gasolbehållarna stämmer inte.
Det är inga 25% propan i de här Albanska behållarna. Åtminstone inte i den i fredags, i
Uppsala, inhandlade 17-976 300g gasolbehållaren jag frös ner och provade...

Ursprungsbruttovikten 489 gram minskade (under ungefär en dryg halvtimmes eldande
med min Storm-Vega på fullt pådrag [som var löjligt litet objektivt sett]) till 469 gram.
Sedan så var lågorna bara små små fladdriga prickar i brännarhuvudets hål, så jag avbröt
proveldandet...

Det vill säga "300-grams"-behållaren minskade med 20 gram när propanet brändes av.
Kvar är nu taravikten på ungefär 189 gram samt det på grund av frysboxtemperaturen
"oåtkomliga vätske"-innehållet som utgör 280 gram.

20 gram av ursprungliga 300 gram var uppenbarligen propan-andelen dvs ungefär 7%
vid just detta provförfarandet - vilket är långt mycket längre ifrån 25% än 10%. Jag är ju
inte säker på att jag fick ut ALL propan ur vätskeblandningen men lågorna var så ynkligt
små att det hade säkert tagit en lååång evighet att envist försöka koka av/få ut de där
sista ~3? procenten...

Det här står jag för:
Biltema för sina normalkunder bakom ljuset när de, i trycket på behållarna, påstår att inne-
hållet är 75% butan och 25% propan - för det är det INTE. Angivelsen i Säkerhetsdatabladet
stämmer bättre, där står det Butan 90% och propan 10% - vilket nog är vad det är i behållarna.

Duger som högsommargas - och inomhus i rumstemperatur ... duger nog inte tidiga fjäll-
gryningar i Sarek när det för N:te gången ska fixas frukost.
/Odd

2025-10-29 00;25;36_BILD0545_DxO+Odd_small.jpg

2025-10-29 00;36;40_BILD0546_DxO+Odd_small.jpg

Senast ändrad:
Imponerande! Egentligen förväntat, 25% vore ju Powergas-klassen. Men den här verkar nästan sämst i klassen om man tittar på din otroligt användbara sammanställning (tack!).

Utfallet är ju så pass glasklart att Biltema borde få reda på detta, men man vågar ju inte be dig att lägga ner ännu mer jobb.

Vårt stackars ofrivilliga provexemplar, inpackad i mååånga lager
bubbelplast och med två temperaturprober bredvid själva behållaren...
Visa bilaga 47610
Det borde bli bra. Nu får paketet bo i frysen något/några dygn så att
även överrocken är nere vid -20 --- så isolationsavståndet mellan -20°C-
området och omgivningstemperaturen blir maximalt.
/Odd

Och för de av er som undrar vad som fått mig att ens bry mig om vad Biltema håller
på med (det är väl bara att elda på och vara glad, eller?) så är det ett delarbete för
att få den här pdf:en att bli så komplett och korrekt som är pensionärigt möjligt. Det
är ju inte bara inverterare som jag som vill veta andelarna för de tre ingredienserna...
Pdf:en är fortfarande ett pågående och inkomplett arbete, så den här bilagan är bara
ett litet smakprov:
Finns det någon insyn i varför inte alla tillverkare kör med isobutan istället för n-butan? Är det en kostnadsskillnad eller är det så att n-butanen är bättre i riktigt varma klimat?

Finns det någon insyn i varför inte alla tillverkare kör med isobutan istället för n-butan? Är det en kostnadsskillnad eller är det så att n-butanen är bättre i riktigt varma klimat?
Tja, troligtvis är isobutan klart dyrare än n-butan. Åtminstone i Primus regi:
* Primus Power gas 119 kr/450 g, 20% propan och 80% isobutan https://primusequipment.com/products/power-gas-450-g

* Primus Summer gas 99 kr/450 g, 30% propan och 70% isobutan https://primusequipment.com/products/summer-gas

Sedan är ju n-butan bättre i högsommartemperaturer, där isobutan och framförallt propan blir overkill.
/Niklas

Finns det någon insyn i varför inte alla tillverkare kör med isobutan istället för n-butan?
Är det en kostnadsskillnad eller är det så att n-butanen är bättre i riktigt varma klimat?
_Vi_ lever i en väldigt liten del av världsmarknaden för gasolbränsle, i områden söderut
fungerar n-butan alldeles utmärkt. Precis som det gör inomhus (och utomhus högsom-
martid) här uppe i Norden. Så produktionen/konsumtionen av n-butan är VÄLDIGT mycket
större än av isobutan i världen.

Och isomeriseringen av butan kostar för producenterna, det är ytterligare ett steg i
raffinaderiarbetet. Men, isobutan börjar krypa in i kylteknik-industrin så priset kanske
sjunker i framtiden med en stigande efterfrågan/produktion/konsumtion. Vi får hålla
tummarna...

För oss med intresse av campinggasolbehållare så spelar dessutom den mycket flackare
tryck/temperatur-kurvan för n-butan in, totaltrycket vid maxtemperaturen för EN417 blir
lägre.

Anledningen till att koreanerna har ett blandningsförhållande i häradet 25/25/50 i sina
EN417 är att det är både företagsekonomiskt och tillverkningstekniskt rationellt för dem
att kunna sälja samma innehåll över hela världen - från Eldslandet till Spetsbergen...

Problemet nu är att våra lokala importörer/producenter har börjat ta in campinggasol
från andra än den där världsmarknads-gigant-producenten i Korea - med svepskäl som
ett minskat CO2-fotavtryck för hittransporten / närproducerat / mindre miljöstörning etc
- när det nog egentligen handlar om att det ÄR dyrt att frakta fyllda konsumentgasolbe-
hållare i några containrar runt drygt halva jordklotet. Både den direkta fartygstransport-
avgiften och försäkringskostnaden för att kajka omkring med explosivt lättantändligt
material. _Jag_ misstänker att Koreabehållaren är märkbart kostsammare att få hit till
Sverige jämfört med en från (låt se nu, vad har vi hittat för konstiga ickekoreanska länder?
Albanien, Grekland, Italien, Frankrike m.fl). Ändå förefaller det som att koreanerna vinner
i användbarhet när de väl är sålda här uppe
Tja, troligtvis är isobutan klart dyrare än n-butan.
Ja, just isomeriseringen av butan kostar på för producenterna, det är ytterligare ett steg
i raffinaderiet.
Sedan är ju n-butan bättre i högsommartemperaturer, där isobutan och framförallt propan blir overkill.
Ja, ovan en jämn omgivningstemperatur av 15-17C är de, i princip, obehövliga.

Och butaner har faktiskt ett aningen högre energiinnehåll per viktenhet än propan
- så ren n-butan ur en sån där klart-billigast-per-gram CP250 i STOOR-pack från den lokala
etniska närbutiken* (via en funktionssäker adapter - naturligtvis!) är smart helt enkelt.
Högsommartid...
/Odd

*De säljer ibland CP250 i plastade storpack på 8-12-24 ja t.o.m 56! st till wokbrännarna
(som vissa [ny?]svenskar tydligen ställer upp på hyresfyrans glaskeramikhäll...)

Senast ändrad:

Aktuellt

”Som ett bibliotek – fast med frilufts- och sportutrustning”

I över 120 kommuner kan du låna friluftsutrustning hos Fritidsbanken – den prisbelönta föreningen som vill sänka trösklarna till naturen.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Till minne: Lars Fält, överlevnadsexpert och författare

Lars Fält, en av Sveriges största profiler inom friluftslivet, har gått bort. Utsidans medarbetare Gabriel Arthur berättar om möten med författaren.
Nu blev det för fort och fel - och redigeringstiden har gått ut. När bränslet når munstycket
är det i gasform, så det är energiinnehåll per volymsenhet vi måste hantera ända där borta
just i/efter munstyckshålet. Så det skulle stått såhär:
Och butaner har faktiskt ett aningen högre energiinnehåll per volymsenhet än propan
- så ren n-butan ur en sån där ...

Efter en snabb översikt i denna tråd känns bensinkök enklare. Leer
Inte jämfört med ett Storm-Vega matat med en standard-Korea-blandning...

Problemen uppstår när vi tydligen inte kan lita på vad våra stora leverantörer
uppger att gasolbehållarna innehåller - när de omedvetet (eller ännu värre:
medvetet?!?) för konsumenterna bakom ljuset, som vi konstaterat att Biltema
tydligen gjort nyligen...

Gasol fungerar både enklare och fysiskt lättare i ett Trangia än att mickla med
(tyngre!) vätskebrännare och bensin eller fotogen+Tenol. Och just bensin skulle
_jag_ aldrig anse vara säkert nog. IMHO YMMV
/Odd

Senast ändrad:
Aktuell (arbetsversion!) av kommande gasolandelsdokument.
Saknar fortfarande svar från några kunserviceavdelningar:
/Odd

Bilagor

• Gasol-andelar.pdf
    185.6 KB · Visningar: 37
Aktuell (arbetsversion!) av kommande gasolandelsdokument.
Saknar fortfarande svar från några kunserviceavdelningar:
/Odd
Odd! Termen taravikt borda kanke bytas ut mot termen vikt tom gasoltub, för att förtydliga.

Sedan vore det intressant med ett rekommenderat riktpris för den största behållaren, både totalt och per gram gas. Riktpriset får då avse november 2025.

Annars ett fantastiskt bra initiativ!
/Niklas

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips