Primus Power Gas SIP

Sambon gavs denna när han fick uppdrag att köpta Power Gas åt mig. Jättebra att Primus jobbar på hållbarheten, men det känns inte som jag vill testa något nytt i skarpt läge utan att ha koll, så vill kolla om någon har erfarenheter? Jag hittar inget på nätet mer än att en skillnad jämfört med vanliga Power Gas är att det är Butane istället för Isobutane vilket ska vara mindre effektivt när det är kallt, samtidigt skriver man att "most campers won’t notice a significant difference" vilket gör mig orolig eftersom jag inte är "most campers". :D Hur likvärdiga är frågan? Total brinntid och koktid är det relevanta, likvärdig funktion vid kyla och blåst är nödvändigt, så jag har koll på att en tub räcker som planerat. Är detta försämrat eller ej? Någon som testat?

N-butan och Isobutan har samma effektiva värmevärde: 45.75 MW/kg så där är det ingen skillnad alls.

Skillnaden mellan de två isomererna av C4H10 är att normalbutan förångas vid -0,3°C medan isobutan förångas vid -11,7°C (i bägge fallen vid normalt tryck) - en rejäl skillnad i just vår lilla tillämpningsniche: frilufsande i skandinaviska fjällområden. [Propan förångas nere vid -42,1°C Det är därför som husvagnstuberna innehåller ~95-99% propan.]

Så att ta bort isobutanet ur campingasolbehållarna för att göra dem klart billigare (för generalagenten) och mer närproducerade är att göra användarna en okänst - om vädret riskerar att slå om och bli fryskallt... "Men, såå kan det väl aldrig bli, eller? Åtminstone inte under sommarperioden, eller?" Om detta gäller dig Hanna, kan bara du svara på.

Biltema har gjort samma misstag, istället för att fortsätta importera sina campinggasolbehållare från världens största producent där borta i Sydkorea har de börjat använda en producent i Albanien - som levererar ~10% propan och ~90% n-butan i sina behållare - en blandning som duger gott på havsnivå i sydeuropa - men som är klart tveksam i skandinaviska fjällområden, även sommartid...

Det blandningsförhållande vi i åratal varit vana vid (i de koreaproducerade behållarna) är ~20-25% propan, 20-30% isobutan och resten 60-45% n-butan. Och även den produkten har varit tveksam i kallt nordiskt höst och försommar-väder, håller du inte med? Många gånger har man kommit hem med restskvättar i behållarna som INTE vill förgasas - det är ren n-butan som blir kvar där i kylan...
/Odd

PS
Jula säljer fortfarande Koreatillverkade behållare...

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
(...)
Skillnaden mellan de två isomererna av C4H10 är att normalbutan förångas vid -0,3°C medan isobutan förångas vid -11,7°C (i bägge fallen vid normalt tryck) - en rejäl skillnad i just vår lilla tillämpningsniche: frilufsande i skandinaviska fjällområden. [Propan förångas nere vid -42,1°C Det är därför som husvagnstuberna innehåller ~95-99% propan.]
(...)

Det är precis av denna anledning jag håller mig till MSR IsoPro med min. 95% isobutan av butanandelen (80%, resten propan). Alltså högre andel isobutan än t o m Primus dedikerade vintergas (som dock inte går att köpa i 100 g-patroner).

MSR funkar oklanderligt ner till väl under tio minusgrader. Har helt skippat det klart osköna experimenterandet med vätskematning.

(en annan fördel är f.ö. att det är 110 g i de minsta behållarna, mot Primus 100)

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips