Primus Power Gas SIP

OK, då ska vi se.
Provet genomfört, och jag anser att vi nu vet åt vilket håll Biltema har varit klantiga:
Deras Skyddsdatablad stämmer - och det som är tryckt på gasolbehållarna stämmer inte.
Det är inga 25% propan i de här Albanska behållarna. Åtminstone inte i den i fredags, i
Uppsala, inhandlade 17-976 300g gasolbehållaren jag frös ner och provade...

Ursprungsbruttovikten 489 gram minskade (under ungefär en dryg halvtimmes eldande
med min Storm-Vega på fullt pådrag [som var löjligt litet objektivt sett]) till 469 gram.
Sedan så var lågorna bara små små fladdriga prickar i brännarhuvudets hål, så jag avbröt
proveldandet...

Det vill säga "300-grams"-behållaren minskade med 20 gram när propanet brändes av.
Kvar är nu taravikten på ungefär 189 gram samt det på grund av frysboxtemperaturen
"oåtkomliga vätske"-innehållet som utgör 280 gram.

20 gram av ursprungliga 300 gram var uppenbarligen propan-andelen dvs ungefär 7%
vid just detta provförfarandet - vilket är långt mycket längre ifrån 25% än 10%. Jag är ju
inte säker på att jag fick ut ALL propan ur vätskeblandningen men lågorna var så ynkligt
små att det hade säkert tagit en lååång evighet att envist försöka koka av/få ut de där
sista ~3? procenten...

Det här står jag för:
Biltema för sina normalkunder bakom ljuset när de, i trycket på behållarna, påstår att inne-
hållet är 75% butan och 25% propan - för det är det INTE. Angivelsen i Säkerhetsdatabladet
stämmer bättre, där står det Butan 90% och propan 10% - vilket nog är vad det är i behållarna.

Duger som högsommargas - och inomhus i rumstemperatur ... duger nog inte tidiga fjäll-
gryningar i Sarek när det för N:te gången ska fixas frukost.
/Odd

2025-10-29 00;25;36_BILD0545_DxO+Odd_small.jpg

2025-10-29 00;36;40_BILD0546_DxO+Odd_small.jpg

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips