Sovsäck under 1000:- som klarar strax under minus

Hejsan, jag och min familj skall börja fjällvandra på hösten (sep) istället för sommaren. Mest för att slippa alla mygg. Så nu behöver vi uppgradera våra sovsäckar.
Jag letar efter en sovsäck som väger max 1600g och har en komforttemp på minst 0 grader..
Och jag vill helst inte ge mer än 1200:-

Jag hittade följande två säckar på Ebay från Kina. Vad tror ni om dom ?
Eller är det någon som har ett bättre förslag ?



http://www.ebay.com/itm/New-White-D...04834?pt=AU_Sleeping_Gear&hash=item4177c57a42

http://www.ebay.com/itm/Brand-New-W...19981?pt=AU_Sleeping_Gear&hash=item3f2a46c24d
 
Haglöfs

Titta efter utförsäljning på Haglöfs sovsäckar.
Den gamla Zensor serien gick ur tiden i våras så den säljs ut på flera ställen.
Kolla din lokala XXL
 
De där ebay-säckarna ser inte roliga ut. Haglöf brukar ha prisvärda säckar, exempelvis XXL här ovan. Deuter brukar även erbjuda prisvärda alternativ.
 
Håller med tidigare svar, leta efter en fibersäck av känt fabrikat. Ex Haglöfs, Marmot, Mammuth (ex Ajungilak) mfl. För att klara frostnätter bra bör du titta på en säck som klarar en bit under nollan och du bör vara beredd att gå upp i vikt mot 1800-2000g. En snabb koll på prsijakt ger några exempel inom din budget, ex Marmot Wave IV, Marmot Trestless 15, Haglöfs Slumber 3S mfl
 
Ta en titt på McKinley hos Intersport.
jag har en McKinley Dalton Trec , som väger ca 1400 gram.
Och så har jag en McKinley X-treme Light 700 som bara väger 700 gram, för stugturer.
Nöjd med bägge, känns helt ok i kvalitet. Den tunga går det nästan inte att sova inomhus i.

Har mycket McKinley och är jättenöjd. Bra priser också.

Minns inte temperaturvärdena men ska kolla, återkommer senare ikväll
 
Hur menar du med "inte roliga"

Tror du att det bara är skräp ?

För att vara rakt på, svar ja. 80% "ankdun" som är billigare än gåsdun och resten fjädrar är ingen blandning jag skulle söka efter till en sovsäck, mer som i ett billigt täcke och ganska tungt. Detta ger inget av dunsäckens fördelar, bara dess nackdelar, varför du gör ett bättre köp med en fibersäck av bra kvalitet. Dessutom inte EN testad så du vet egentligen inte vad du köper.
 
Hur menar du med "inte roliga"

Tror du att det bara är skräp ?


Jag tror att det är skräp jämfört med märkesvaror köpta i Sverige. De säckar som importeras och säljs som märkesvaror har ju testats - godkänts och du får garanti på produkten.
Visst, jag handlar en del på ebay men då märkesvaror från EU.
 
McKinley Dalton Trek 9 komforttemp +9° Limited Comfort +6° Extreme -9°.
Jag sover alltid i bara kallingarna och har aldrig frusit i den påsen. Då har det varit neråt nollan på natten.
 
För att klara frostnätter bra bör du titta på en säck som klarar en bit under nollan och du bör vara beredd att gå upp i vikt mot 1800-2000g.

Eller så använder du de förstärkningsplagg du ändå bär med dig för att sova i. Jag har sovit i min Western Mountaineering Highlite (T comf +5°C) en natt som var kall nog för att frysa (andras) vatten kvarglömt i kokkärl till is med strumpor, långkalsonger, tröja, mösssa och sovsäcksliner. Allt utom sovsäckslinern bär du ju ändå antagligen med dig. Problemet jag fick var att det blev på tok för varmt... Man behöver inte sova naken och bära en tung säck om man istället klär på sig.

http://www.westernmountaineering.co...ping bags&cat=ExtremeLite Series&ContentId=16
http://www.outnorth.se/sea-to-summit/thermolite-reactor-liner.php?nosto=productpage-nosto-1
 
Eller så använder du de förstärkningsplagg du ändå bär med dig för att sova i. Jag har sovit i min Western Mountaineering Highlite (T comf +5°C) en natt som var kall nog för att frysa (andras) vatten kvarglömt i kokkärl till is med strumpor, långkalsonger, tröja, mösssa och sovsäcksliner. Allt utom sovsäckslinern bär du ju ändå antagligen med dig. Problemet jag fick var att det blev på tok för varmt... Man behöver inte sova naken och bära en tung säck om man istället klär på sig.

Det har du rätt i, själv upplever jag det som bekvämast att sova i ett underställ och väljer sovsäcken därefter. Sedan inser jag att vikten jag angav på ca 1800-2000g är kopplat till min egen längd, och då jag är 193cm blir säcken anpassad därefter. Kan man välja en kortare sovsäck så minskar totalvikten motsvarande så att 1600g i storlek regular blir säkert lika varm som 1800g i storlek long;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.