Förvara sovsäck i källaren

Som titeln säger vill jag förvara mina sovsäckar i källaren. Har läst att man inte ska förvara de i källare, vinden eller skjulet p.g.a. fukt. Men om jag stoppar in sovsäckarna i tre svarta sopsäckar och knyter de ordentligt, är det tillräckligt? Någon som har erfarenhet?
 
Om du förpackar sovsäckarna i den varma rumsluften och lägger i ett kallt utrymme, så är risken att du får kondens i säcken, när den inneslutna luften kallnat. Varm luft kan innehålla mer vattenånga, och när temperaturen sjunker, faller överskottet ut i vattenform.

Så det första jag skulle tänka på vore att lägga sovsäckarna öppet i det kalla utrymmet, och förpacka dem först när allt uppnått utrymmets "normala" temperatur.
Är utrymmet normalt påtagligt fuktigt, skulle jag nog ändå avstå, för då ligger ångmättnaden säkert nära 100% och även små temperaturväxlingar kan få kondensen att falla ut inne i den täta förpackningen.

Är din källare/vind frisk och torr, är det mer OK. Men sen är det detta med små otäcka djur, och det beror ju också på vad för sorts hus du bor i. Jag skulle nog inte lita på sopsäcksplasten som barriär i den otäta 1800-talskåk, med en massa springor och organiskt material, som jag själv bor i. En liten mus fixar plasten lätt, kanske även vissa insekter, och då är det fritt fram för fler. Mal äter inte bara ull och siden, utan allt animaliskt inkl. dun.

Välkommen till Utsidan, förresten :)
 
Hej Joanna, tack för välkomnandet och dina goda råd.
Jag bor i en gammal lägenhet och vi har haft vattenläckor 2-3 gånger under de 20 år som jag bott här. Det här med möss och insekter har jag inte tänkt på. Har några filtar som legat i en soppåse i källaren i flera år och de verkar ha klarat sig. Men sovsäckarna kostade mer än filtarna så jag ska nog förvara de i garderoben för säkerhets skull.
 
Jo, jag har också mina inne i lägenheten för säkerhets skull, risken att få dem sabbade känns onödig även om den vore liten. Men jag har dem faktiskt i kraftiga bygg-sopsäckar i alla fall, bor på bottenvåningen och mal-eländet flyger ibland in från gatan. I frånvaro av möss klarar sopsäckarna malen :)
 
Jag har mina sovsäckar i källaren. Och en avfuktare för att se till luftfuktigheten inte blir för hög.

Var du har dina grejor spelar liten roll. Det är förhållandena där saker lagras som betyder något. För hög luftfuktighet med mögel som resultat kan bli dyrt...
 
Förvarar våra sovsäckar i hängande tyggarderober ute i vår oisolerade cykelbod. Temp och luftfuktighet borde vara i stort som utomhus men inga spår av möss eller andra inkräktare. Har fungerat i 20 år, skulle inte få plats med 6 sovsäckar inomhus.
 
Som titeln säger vill jag förvara mina sovsäckar i källaren. Har läst att man inte ska förvara de i källare, vinden eller skjulet p.g.a. fukt. Men om jag stoppar in sovsäckarna i tre svarta sopsäckar och knyter de ordentligt, är det tillräckligt? Någon som har erfarenhet?
Sovsäckar trivs i luftiga omgivningar. Våra ligger löst utlagda i flyttkartonger och några hänger i tyggarderober på vindskontoret. Temperaturskillnader spelar ingen större roll, det viktiga är att sovsäckarna ligger luftigt. Jag skulle undvika att förpacka dem i plast. Källare kan fungera utmärkt om luftfuktighrten är normal. I vårt
hus är det tyvärr för hög luftfuktighet i källaren men vi har ju vindskontor också.

//J
 
Jag håller egentligen med joru, luftigt är bäst. Att jag själv kompromissar med det p g a (välgrundad) mal-nojja är ju ett specialfall. Men jag tar ut sovsäckarna på vädring (och/eller använder dem) rätt ofta, året runt. Ett tätt insektssäkert nät hade ju varit idealiskt.
 
Jag håller egentligen med joru, luftigt är bäst. Att jag själv kompromissar med det p g a (välgrundad) mal-nojja är ju ett specialfall. Men jag tar ut sovsäckarna på vädring (och/eller använder dem) rätt ofta, året runt. Ett tätt insektssäkert nät hade ju varit idealiskt.
Vi hade en omgång mal i min källare en gång. Den åt upp ett antal julprydnader men lämnade försvarets islandströja ifred. Det beror tydligen på att alla ullprodukter i FM är behandlade från fabrik och på sådant sätt att de för all framtid stöter bort otyg. Jag vill nog inte veta vad de har badat plaggen i men om man kunde sy förvaringspåsar med samma egenskaper så vore ju lagringsfrågan enklare att lösa.

//J
 
Vi hade en omgång mal i min källare en gång. Den åt upp ett antal julprydnader men lämnade försvarets islandströja ifred. Det beror tydligen på att alla ullprodukter i FM är behandlade från fabrik och på sådant sätt att de för all framtid stöter bort otyg. Jag vill nog inte veta vad de har badat plaggen i men om man kunde sy förvaringspåsar med samma egenskaper så vore ju lagringsfrågan enklare att lösa.

//J
OT
Jag har fått ärva en mytomspunnen ulltröja från det brittiska flygvapnet, som min salige far påstod sig ha fått i någon nödhjälpsutdelning efter andra världskriget. Den är tjock, lång, blytung och den varmaste jag någonsin haft på mig. Ser ut som ny trots decenniers användning av flera familjemedlemmar. Misstänker någon liten tillblandning av syntetfiber, annars borde den ha fallit isär för länge sen. Bad den är impregnerad med vill jag inte heller tänka på. Ingen mal vågar komma i närheten.
 
Senast ändrad:
Mina ligger uppfluffade på sängen i gästrummet - när ingen gäst är i behov av rummet...
När gäst är närvarande så rullas de ihop och läggs i syrummet - har funkat utmärkt i åratal.
[Fördelen med att bo lite rymligt. ;-) ] Skulle aldrig förvara dunsäckar i vare sig källare eller
vind, bor man i flerfamiljshus blir de bara stulna förr eller senare, och i villa - så tar säkert
mögel dem...
/Odd
 
Tack allihopa för era svar. Fick bli garderoben och inte källaren. Tog ut sovsäckarna ur förvaringspåsarna, så de har det någorlunda luftigt, intryckta i garderoben.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
Giant Torka och förvara kläder i tältet.... Bo och sova 6
Friskus1 Förvara liggunderlag Bo och sova 4
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.