Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet?

Hejsan! Jag är nybörjare inom vandring, har endast gjort ett par dagsturer med lånad gammal utrustning i mitt liv. Nu vill jag börja vandra mer och därför skaffa egen utrustning.

Har hittat 2 Marmot sovsäckar som gör mig väldigt förbryllad efter vad jag läst om dun vs. syntet sovsäckar.
De 2 sovsäckarna i fråga:
Marmot trestles elite eco 30
Marmot Always Summer

Enligt vad jag läst så är syntet billigare, tyngre, tar mer plats och håller värme sämre. Dessa två säckar har en ~150g viktskillnad men syntet säcken har nästan 3 graden lägre komfort temp? Vilken bör man välja om man är i mina skor och vill ha en sovsäck som går att använda vår/sommar/höst? Och vad är den större skillnaden i dessa två?

Är gedigen nybörjare så ursäkta om jag klottrar forumet med en dum fråga!
 
Sverige är en ganska avlång land, så definitionen vår/sommar/höst säck är rätt värdelös om man inte anger vilken del av landet. En vår/sommar/höst säck för södra delen (med typ komfort temp runt nollan) kan betraktas med nöd och näppe som en sommarsäck för norra delen av landet.
Det är nästan omöjligt att ge vettiga råd för en sovsäck när man i princip vet ingenting om personen och hur den ska användas.
Här på Utsidan finns typ en miljon inlägg om sovsäckar, varför inte scanna igenom några av dessa, så får du i alla fall en viss uppfattning vad du skall leta efter.
 
Den dunsäck du länkar till har "relativt" dåligt dun, med en fill rate på 650 CUIN. Där är skillnaden i början inte nödvändigtvis så stor. I längden så komprimeras syntetfodret, medan dunet håller bättre.

Går du upp i dunkvalitet så blir skillnaden större. Nedan har du en dyr säck, som är hyfsat varm och lätt:
Marmot Phase 20

Om du har begränsad budget hade jag tittat efter en lite varmare dunsäck. T.ex.
Marmot Sawtooth

Det är svårt att rekommendera säck utan veta mer. Hur lång du är, hur "bred", hur du sover, hur mycket du rör dig när du sover -- samt inte minst var säcken ska användas. Utöver det brukar priset vara viktigt för de flesta.

För allmänt bruk i fjällen under en hyfsat lång säsong -- men inte vinter -- vill jag ha en komforttemperatur på någon/några minus. Jag är lång, och ligger väldigt stilla på rygg när jag sover. Jag har en hyfsat trång mumiesäck (Marmot Phase 20 lång).
 
Grundfrågan med sovsäck blir alltid är du en i eller medvändare. Kön, längd och byggnad samt givetvis användingsområde. Sen blir det lättare att besvara vilken sovsäck.
Tipset om att läsa sovsäckstrådarna delar jag.

go tur och välkommen åter när du frågar så att vi vågar svara
 
Hur varm sovsäck du behöver beror på ditt kön och individuella faktorer. Som man klarar man generellt lite lägre temperaturer. För sommarbruk och en bit in på hösten har jag de senaste 12-13 åren använt en säck med komfort -1 (Marmot Hydrogen) och har kompletterat med en lättare Pajak med komfort 0 för rent sommarfjäll/bikepacking/låglandsbruk. -1 funkar för mig för fjällbruk in i september. Är det för rent sommarbruk och låglandsvandringar så kan man komma undan med mindre isolerade säckar.

När det gäller dun/syntet så har du förstått rätt. Dunsäckar anges förutom temperatur i fill power, som mäts i cubic inches. Läs om det måttet här: https://www.alpinetrek.co.uk/base-camp/winter-is-the-time-to-get-down/
Ju högre fillpower desto bättre dun och man kan göra en lättare säck med bättre temp/viktförhållanden än en med lägre filllpower. En bra sovsäck är en investering och en dunsäck kan rätt skött hålla många år. Min äldsta säck som är i bruk är runt 25 år, så vet man med sig att man kommer använda den många år så tycker jag själv att det är värt att lägga en större slant på en gång. Man vill ju heller inte bära med sig för mycket, så det gäller ju att fundera på hur varm säck man behöver. I vissa fall (som för bikepacking) är även packvolymen relevant och de bästa dunsäckarna är förutom att ha bättre temp/viktförhållande också mer komprimerbara. Man bör heller inte köpa en för stor, eller för liten säck och en del är lite vidare och andra mer trånga.

Syntetsäckar har oftast inte samma livslängd. Det sker ju dock utveckling även där, men jag är inte helt uppdaterad, men de bästa syntetsäckarna är sannolikt fortfarande en bit ifrån de bästa dunsäckarna (även om det börjar komma syntetiskt dun, men jag vet inte om det används i sovsäckar än, jag köpte dock nyss en Patagoniajacka). En fördel med syntet, är att de inte är lika fuktkänsliga, men jag som uteslutande använt dun i ganska många år, har inte upplevt något reellt problem i praktiken. Jag betraktar dock sovsäcken som det allra heligaste i packningen - den får absolut inte bli blöt.

Sen vet du att det inte räcker med en sovsäck.. ;) Det är som med cyklar där antalet alltid är n+1...
 
När det gäller livslängd torde dunsovsäckar vara överlägsna. Sköter man dem rätt kan de hålla mycket länge. Min sommarsäck är en 30 år gammal TNF Blue Kazoo, den funkar utmärkt fortfarande. Min äldsta dunsovsäck är 62 år gammal, jag har ärvt den av min pappa som köpte den 1959. Förra veckan sov min son i den i en igloo, så även den fungerar än.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
justsafe Hjälp mig välja Solotält. Bo och sova 28
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Stuvarn Hjälp mig med sovsäcksval ;-) Bo och sova 20
pajaflow Hjälp mig köpa Hilleberg Bo och sova 27
LonesomeHiker Hjälp mig med åsikter Bo och sova 11
scew Hjälp mig Unnaägare!!! Bo och sova 1
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.