Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet?

Hejsan! Jag är nybörjare inom vandring, har endast gjort ett par dagsturer med lånad gammal utrustning i mitt liv. Nu vill jag börja vandra mer och därför skaffa egen utrustning.

Har hittat 2 Marmot sovsäckar som gör mig väldigt förbryllad efter vad jag läst om dun vs. syntet sovsäckar.
De 2 sovsäckarna i fråga:
Marmot trestles elite eco 30
Marmot Always Summer

Enligt vad jag läst så är syntet billigare, tyngre, tar mer plats och håller värme sämre. Dessa två säckar har en ~150g viktskillnad men syntet säcken har nästan 3 graden lägre komfort temp? Vilken bör man välja om man är i mina skor och vill ha en sovsäck som går att använda vår/sommar/höst? Och vad är den större skillnaden i dessa två?

Är gedigen nybörjare så ursäkta om jag klottrar forumet med en dum fråga!
 
Sverige är en ganska avlång land, så definitionen vår/sommar/höst säck är rätt värdelös om man inte anger vilken del av landet. En vår/sommar/höst säck för södra delen (med typ komfort temp runt nollan) kan betraktas med nöd och näppe som en sommarsäck för norra delen av landet.
Det är nästan omöjligt att ge vettiga råd för en sovsäck när man i princip vet ingenting om personen och hur den ska användas.
Här på Utsidan finns typ en miljon inlägg om sovsäckar, varför inte scanna igenom några av dessa, så får du i alla fall en viss uppfattning vad du skall leta efter.
 
Den dunsäck du länkar till har "relativt" dåligt dun, med en fill rate på 650 CUIN. Där är skillnaden i början inte nödvändigtvis så stor. I längden så komprimeras syntetfodret, medan dunet håller bättre.

Går du upp i dunkvalitet så blir skillnaden större. Nedan har du en dyr säck, som är hyfsat varm och lätt:
Marmot Phase 20

Om du har begränsad budget hade jag tittat efter en lite varmare dunsäck. T.ex.
Marmot Sawtooth