Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"?

Kommer inför årets vandringar att köpa ny sovsäck och de jag tittar på är syntetsäcken Trestles Elit 30 samt dunsäcken Always Summer.

Har nu en Hydrogen Long(som ska säljas)

Det jag är nyfiken på är vad era erfarenheter är av deras downdefender-dun som dom använder, samt om någon har använt deras Trestles Elit säckar?

//A

Kommer inför årets vandringar att köpa ny sovsäck och de jag tittar på är syntetsäcken Trestles Elit 30 samt dunsäcken Always Summer.

Har nu en Hydrogen Long(som ska säljas)

Det jag är nyfiken på är vad era erfarenheter är av deras downdefender-dun som dom använder, samt om någon har använt deras Trestles Elit säckar?

//A
Vad har du tänkt dig för pris för Hydrogen Long sovsäcken ?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Lite nyfiken på varför du byter Hydrogen mot Always Summer? Den senare är ju en betydligt enklare sovsäck (650 CUIN ankdun vs 800+CUIN gåsdun), och sämre värmeegenskaper till ungefär samma vikt.
Jag har själv Hydrogen long som sommarsovsäck (min är några år gammal och testad till TLImit -1,2C), och i sommarfjällen kan jag inte tänka mig en svalare sovsäck, dvs TLimit +3C som för Always Summer är för kall för mig.

Jag har ingen egen erfarenhet av säckar med Down Defender eller hydrofobt dun, men rent spontant när man känner på dessa sovsäckar upplever jag de har lite sämre spänst i loftet än motsvarande sovsäckar utan behandlat dun.

Lite nyfiken på varför du byter Hydrogen mot Always Summer? Den senare är ju en betydligt enklare sovsäck (650 CUIN ankdun vs 800+CUIN gåsdun), och sämre värmeegenskaper till ungefär samma vikt.
Jag har själv Hydrogen long som sommarsovsäck (min är några år gammal och testad till TLImit -1,2C), och i sommarfjällen kan jag inte tänka mig en svalare sovsäck, dvs TLimit +3C som för Always Summer är för kall för mig.

Min modell är också den modell som är testad till -1.2C(har dom ökat dunmängden i dom "nya" för att uppnå -4,8C?), samt det är kort dragkedja på den. Dels tycker jag den är lite för varm, vissa nätter när det går ner mot nollan är den ju perfekt...men jag vill ha en något svalare säck samt med hellång dragkedja, samt som marmot har nu på många säckar, 2 dragkedjor, smidigt om man ska ligga och läsa!
Så...jag offrar lite vikt och värme mot för mig ökad komfort inne i tältet :)!.

Min modell är också den modell som är testad till -1.2C(har dom ökat dunmängden i dom "nya" för att uppnå -4,8C?), samt det är kort dragkedja på den. Dels tycker jag den är lite för varm, vissa nätter när det går ner mot nollan är den ju perfekt...men jag vill ha en något svalare säck samt med hellång dragkedja, samt som marmot har nu på många säckar, 2 dragkedjor, smidigt om man ska ligga och läsa!
Så...jag offrar lite vikt och värme mot för mig ökad komfort inne i tältet :)!.

OK, då förstår jag. Min Hydrogen long (inköpt 2013, tror det är 2012 års modell med 850+CUIN dun) har hellång dragkedja vilket är ett måste krav för mig. Både för att kunna ta sig i och ur sovsäcken enklare, men även för effektiv ventilering varma nätter.
Jag har ingen aning om varför temperaturangivelsen på de nya säckarna är så pass mycket lägre, men tittar man på specifikationen är det nästan identisk totalvikt (790g vs 770g på den gamla vs nya), samma yttertyg Pertex Microlight och dessutom lite lägre dunkvalitet i de nya. Enda skillnaden jag ser är lite annat mönster på bafflarna och behandlat dun i de nya säckarna.
Hittade ett tips som alternativ till Always Summer, verkar ha vad du söker (dubbla dragkedjor, long, lite svalare än Hydrogen men till ett pris nära Always Summer trots genomgående lättare och bättre sovsäck:
https://uthuset.nu/sv/artiklar/atom.html

Senast ändrad:
Tack för tipset :D, har kikat efter atomen men den har försvunnit från Marmot, kanske utgått?
Den kan absolut vara ett alternativ!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips