Hjälp! Mina 3 väger 9129

Med tanke på att du främst har tänkt vara ute 4 dagar åt gången och har som ambition att lätta din packning, så skulle jag rekommendera dig att kolla på en mindre och lättare säck än Kestrel 68.
Osprey exos 58 är en bra säck om du kan hålla packningen på max 14-15 kg. Tyvärr saknar den fickor på höftbältet.
Bergans Helium 55 har jag inte testat, men den ser bra ut på pappret. Tyvärr saknar den meshficka på utsidan.
Dessa ryggsäckar väger 1,0-1,2kg, med topplock.
Det borde inte vara några som helst problem att rymma din tänkta lätta packning plus mat för 4 dagar i någon utav dem, givet att du inte har en jättestor sovsäck (se nedan).
Men det är alltid svårt att bedöma hur mycket volym någon annan behöver. Du får mäta upp volymen på din utrustning och bedöma själv, eller så köper du någon utav ovanstående och "ser till" att packningen får plats =)


Den sovsäck du tittat på är jag skeptisk till.
Enligt marmot ska den ha en t-lim på ca -5 grader, men jag tycker det är litet misstänksamt att en syntetsäck på 1 kg är så varm. Jämför mot din tarius 5, som har en liknande temperaturgräns och väger 1,7 kg.
En dunsäck är en bra investering, både i vikt, packutrymme och livslängd. Räkna dock med en budget om minst 2500 kr, även på rea. Marmots "budgetserie" brukar jag rekommendera. Den serien tycker jag är prisvärd.
Sawtooth tycker jag är onödigt varm för högsommaren i fjällen, men ska du ut i augusti och september är den lämplig.
Never Winter är nog ett bättre val för högsommaren i fjällen, men kan kräva att du klär på dig mössa och tröja om det blir någon kall natt. Den är på gränsen till för kall.
Finns flera modeller i samma serie. Tror det finns en modell som heter Palisade som ligger mitt mellan dessa två.
Ännu bättre dunsäckar (bättre dun) är såklart en bättre investering (de väger mindre och tar betydligt mindre plats i packningen, men då skenar priset iväg minst en tusenlapp ytterligare.


Att gå igenom de tre stora är ett bra sätt att få ner packvikten, men glöm inte att resten av utrustningen ofta följer samma mönster, eftersom man ofta tenderar att resonera lika över all utrustning.
När mina tre stora låg i samma härad som dina, så utgjorde de ungefär hälften av ryggsäckens basvikt. Det förhållandet kvarstår fortfarande, men ryggsäckens basvikt är numera bara drygt en tredjedel mot tidigare.
Se över den övriga utrustningen också. I mitt fall fanns halva viktbesparingen där.


Mina direkta råd:
Börja med att leta efter en lämplig dunsäck. Det är aldrig fel att investera i en sådan.
Köp din ryggsäck och se till att packningen får plats (så gjorde jag), eller vänta tills du har din utrustning "klar".

Skriv ner din utrustning i ett excelark, komplett med vikter (om du inte redan gjort det).
Tänk i termer om vad du behöver för funktion, inte vad du behöver för utrustning.

Stryk allt som du faktiskt inte behöver ha med dig. Gör detta oavsett hur banalt liten viktbesparingen är. Behövs det inte så behövs det inte.
Låt din lista mogna ett par veckor. Gå igenom den igen och se om det är något som "behövdes" förra gången, men som inte längre behövs.
Upprepa detta ytterligare en gång.
Nu har du förhoppningsvis en lista som är fri från de flesta onödiga saker.

Gör sedan en teoretisk övning där du för varje kvarvarande utrustningsdetalj försöker hitta en produkt, lösning eller kombination som halverar vikten men bibehåller huvudfunktionen. Gör detta oavsett hur liten viktbesparingen är. Tänk i procent istället för gram.

Byt det som räntar bäst, och byt så mycket som din budget tillåter.


Analysera din utrustning innan och efter din vandring. Hade du med dig något onödigt? Saknade du något?
 
Förstår inte riktigt meningen med att lätta dina 3 för att gå tarralouppa/såmmarlappa till kvikkjokk. Inte ens med proviant kommer din packning att vara tung. Testa att gå detoch fundera sen på om du är intresserad av fjällvandring och i så fall hur långa.

Anser att det alltid är trevligare att gå lättare oavsett hur långt man går.
 
Håller i princip med, med två förbehåll:

1. Ska du gå sträckan ensam så försök låna/hyra/secondhand-köpa ett mindre tält. Inte bara, eller ens främst, för att det blir påtagligt lättare, utan för at det är rejält mycket svårare att få upp ett stort tält ensam i busväder (känner du dig trygg med att du klarar av det så bortse från detta råd).

2. Om din sovsäck är för liten och du ändå behöver skaffa en ny, så är en dunsäck av god kvalitet en god långsiktig investering, som du kommer att ha nytta av länge och på alla sorters turer.

Du kan lätta din packning väldigt mycket genom att lämna saker hemma och se till att det du ändå tar med kan ha flera olika användningar. Ett underställ kan, till skillnad från innerlakan, även tjäna som förstärkningsplagg. En liten dunjacka kan både vara rastplagg och sovsäcksförstärkning. Jag har skippat alla tunga "skaljackor" - en tunn vindskjorta + en renodlad regnjacka väger mindre sammanlagt och blir mer flexibelt. Om alla kläder du har med kan bäras på varandra när det är riktigt kallt, behöver man inte lika varm tröja. Kläder med samma funktion kan också väga förvånansvärt olika mycket... och så vidare.

Maten man tar med kan också väga väldigt olika vid samma kaloriinnehåll. Hemmatorkat och egenhändigt komponerad matsäck blir billigare, godare och med lite kunskap betydligt mer vikt/energi-effektivt än färdigköpt frystorkat. Men det är en personlig smakfråga och börjar bli viktigt först på längre turer. Jag effektiviserar främst genom att höja fettandelen, men det passar inte alla.

Som sagt - jag håller med om att du troligen kommer att göra bättre nyinköp efter att du testat lite längre vandring, så håll igen där du kan. Det är genom egna erfarenheter du får reda på vad just du trivs med och behöver. Vill du ändå få lite inspiration på vad du i alla fall kan lämna hemma, så snegla på folks packlistor i den här tråden.


Tack för inspirationen! Tänker att jag kanske börjar med en finare dunsäck och ett lättare liggunderlag då har jag i alla fall bantat ett kilo på packningen. Sedan med tiden precis som du säger så utvecklas man som person och hittar vad man själv vill ha.
 
Här kommer ytterligare några synpunkter.

Ska du "bara" använda grejerna för vandring, eller kommer du använda prylarna för andra turer? Det blir ofta ett väldigt stort fokus på vandring (förståeligt förstås) i lättpackningsvärlden, men för min egen del så vill jag exempelvis ha en ryggsäck som är bekväm även när man inte bara vandrar (det kan vara ex flugfisketurer/foto/glaciärutrustning m.m.) som gör att packningen, trots lättpackad drar iväg ibland över 30kg. Det utesluter de allra lättaste ryggsäckarna för mig och jag har de senaste 12-13 åren använt en Crux AK70 för längre lätta turer. Den väger ca 1600g så den tillhör inte de allra lättaste, men heller inte de tyngsta. Jag har även en AK47 (ryggsäcken alltså) som väger 1 kg för kortare lätta turer och eftersom jag bor i Jokkmokk gör jag många kortare spontana turer med någon/några övernattningar och då räcker den storleken alldeles tillräckligt.

När det gäller tält har jag gått åt två håll - ett HB Tarra som vintertält (och turer med kortare förflyttningar). Det är extremt stabilt men tungt. Väldigt lätt att sätta upp, bra andrahandsvärde, tål mycket snö osv. Sommartid har jag dock gått åt tarptältshållet och har de senaste fyra åren kört på ett Six Moon Design lunar solo, som väger under 800g. Det är underbart på sommaren i och med att det är väldigt luftigt. Det funkar även fint för bikepackingturer då det inte tar så mycket plats. Nu är jag även sugen på att komplettera med en typ Seek Outside cimarron, lättviktslavvu som är extremt lätt i relation till storleken. Ett tält för bruk i sommarfjäll ska inte behöva väga mycket mer än 1 kg. Kolla ex backpackinglight.se och packraftsweden, som har en del lätta modeller.

När det gäller sovsäck skulle jag rekommendera att om möjligt satsa en slant om det är så att du tänkt använda grejerna länge. En riktigt bra dunsovsäck håller rätt skött i många, många år. Jag har fyra st i "omlopp" nu. Den äldsta är från 90-talet. Min näst äldsta, en Marmot Hydrogen köpte jag 2007 och den är fortfarande i fantastiskt skick. Den väger 647g, har en komforttemp på -1 och med den har jag klarat mig en bra bit in i september (norrbottensfjällen). Förra året kompletterade jag med en Pajak radical ulz på 325g för bikepackingturer och sommarvandring. Med den och min mindre Crux, så landar jag på ca 2,5 kg för rygga, sovsäck, liggunderlag och tält.

Men det är alltid svårt att rekommendera något för andra personer. Jag tycker sällan andras rekommendationer passar för mig och det beror ju på att man har olika preferenser och erfarenheter, så det viktigaste är väl att testa sig fram lite försiktigt och inte köpa allt på en gång, då är nog risken stor att man ändå snart blir sugen på att byta. Speciellt om man vet med sig (som jag gör) att jag gärna vill ha bra grejer.

Sen handlar det ju som påpekats om helheten också och vad syftet är. För mig har det inte bara varit ett självändamål att få ned totalvikten, utan om att kunna orka bära med lite extra av annat ex fotoprylar eller vad det nu varit.
 
Med tanke på att du främst har tänkt vara ute 4 dagar åt gången och har som ambition att lätta din packning, så skulle jag rekommendera dig att kolla på en mindre och lättare säck än Kestrel 68.
Osprey exos 58 är en bra säck om du kan hålla packningen på max 14-15 kg. Tyvärr saknar den fickor på höftbältet.
Bergans Helium 55 har jag inte testat, men den ser bra ut på pappret. Tyvärr saknar den meshficka på utsidan.
Dessa ryggsäckar väger 1,0-1,2kg, med topplock.
Det borde inte vara några som helst problem att rymma din tänkta lätta packning plus mat för 4 dagar i någon utav dem, givet att du inte har en jättestor sovsäck (se nedan).
Men det är alltid svårt att bedöma hur mycket volym någon annan behöver. Du får mäta upp volymen på din utrustning och bedöma själv, eller så köper du någon utav ovanstående och "ser till" att packningen får plats =)


Den sovsäck du tittat på är jag skeptisk till.
Enligt marmot ska den ha en t-lim på ca -5 grader, men jag tycker det är litet misstänksamt att en syntetsäck på 1 kg är så varm. Jämför mot din tarius 5, som har en liknande temperaturgräns och väger 1,7 kg.
En dunsäck är en bra investering, både i vikt, packutrymme och livslängd. Räkna dock med en budget om minst 2500 kr, även på rea. Marmots "budgetserie" brukar jag rekommendera. Den serien tycker jag är prisvärd.
Sawtooth tycker jag är onödigt varm för högsommaren i fjällen, men ska du ut i augusti och september är den lämplig.
Never Winter är nog ett bättre val för högsommaren i fjällen, men kan kräva att du klär på dig mössa och tröja om det blir någon kall natt. Den är på gränsen till för kall.
Finns flera modeller i samma serie. Tror det finns en modell som heter Palisade som ligger mitt mellan dessa två.
Ännu bättre dunsäckar (bättre dun) är såklart en bättre investering (de väger mindre och tar betydligt mindre plats i packningen, men då skenar priset iväg minst en tusenlapp ytterligare.


Att gå igenom de tre stora är ett bra sätt att få ner packvikten, men glöm inte att resten av utrustningen ofta följer samma mönster, eftersom man ofta tenderar att resonera lika över all utrustning.
När mina tre stora låg i samma härad som dina, så utgjorde de ungefär hälften av ryggsäckens basvikt. Det förhållandet kvarstår fortfarande, men ryggsäckens basvikt är numera bara drygt en tredjedel mot tidigare.
Se över den övriga utrustningen också. I mitt fall fanns halva viktbesparingen där.


Mina direkta råd:
Börja med att leta efter en lämplig dunsäck. Det är aldrig fel att investera i en sådan.
Köp din ryggsäck och se till att packningen får plats (så gjorde jag), eller vänta tills du har din utrustning "klar".

Skriv ner din utrustning i ett excelark, komplett med vikter (om du inte redan gjort det).
Tänk i termer om vad du behöver för funktion, inte vad du behöver för utrustning.

Stryk allt som du faktiskt inte behöver ha med dig. Gör detta oavsett hur banalt liten viktbesparingen är. Behövs det inte så behövs det inte.
Låt din lista mogna ett par veckor. Gå igenom den igen och se om det är något som "behövdes" förra gången, men som inte längre behövs.
Upprepa detta ytterligare en gång.
Nu har du förhoppningsvis en lista som är fri från de flesta onödiga saker.

Gör sedan en teoretisk övning där du för varje kvarvarande utrustningsdetalj försöker hitta en produkt, lösning eller kombination som halverar vikten men bibehåller huvudfunktionen. Gör detta oavsett hur liten viktbesparingen är. Tänk i procent istället för gram.

Byt det som räntar bäst, och byt så mycket som din budget tillåter.


Analysera din utrustning innan och efter din vandring. Hade du med dig något onödigt? Saknade du något?
Här kommer ytterligare några synpunkter.

Ska du "bara" använda grejerna för vandring, eller kommer du använda prylarna för andra turer? Det blir ofta ett väldigt stort fokus på vandring (förståeligt förstås) i lättpackningsvärlden, men för min egen del så vill jag exempelvis ha en ryggsäck som är bekväm även när man inte bara vandrar (det kan vara ex flugfisketurer/foto/glaciärutrustning m.m.) som gör att packningen, trots lättpackad drar iväg ibland över 30kg. Det utesluter de allra lättaste ryggsäckarna för mig och jag har de senaste 12-13 åren använt en Crux AK70 för längre lätta turer. Den väger ca 1600g så den tillhör inte de allra lättaste, men heller inte de tyngsta. Jag har även en AK47 (ryggsäcken alltså) som väger 1 kg för kortare lätta turer och eftersom jag bor i Jokkmokk gör jag många kortare spontana turer med någon/några övernattningar och då räcker den storleken alldeles tillräckligt.

När det gäller tält har jag gått åt två håll - ett HB Tarra som vintertält (och turer med kortare förflyttningar). Det är extremt stabilt men tungt. Väldigt lätt att sätta upp, bra andrahandsvärde, tål mycket snö osv. Sommartid har jag dock gått åt tarptältshållet och har de senaste fyra åren kört på ett Six Moon Design lunar solo, som väger under 800g. Det är underbart på sommaren i och med att det är väldigt luftigt. Det funkar även fint för bikepackingturer då det inte tar så mycket plats. Nu är jag även sugen på att komplettera med en typ Seek Outside cimarron, lättviktslavvu som är extremt lätt i relation till storleken. Ett tält för bruk i sommarfjäll ska inte behöva väga mycket mer än 1 kg. Kolla ex backpackinglight.se och packraftsweden, som har en del lätta modeller.

När det gäller sovsäck skulle jag rekommendera att om möjligt satsa en slant om det är så att du tänkt använda grejerna länge. En riktigt bra dunsovsäck håller rätt skött i många, många år. Jag har fyra st i "omlopp" nu. Den äldsta är från 90-talet. Min näst äldsta, en Marmot Hydrogen köpte jag 2007 och den är fortfarande i fantastiskt skick. Den väger 647g, har en komforttemp på -1 och med den har jag klarat mig en bra bit in i september (norrbottensfjällen). Förra året kompletterade jag med en Pajak radical ulz på 325g för bikepackingturer och sommarvandring. Med den och min mindre Crux, så landar jag på ca 2,5 kg för rygga, sovsäck, liggunderlag och tält.

Men det är alltid svårt att rekommendera något för andra personer. Jag tycker sällan andras rekommendationer passar för mig och det beror ju på att man har olika preferenser och erfarenheter, så det viktigaste är väl att testa sig fram lite försiktigt och inte köpa allt på en gång, då är nog risken stor att man ändå snart blir sugen på att byta. Speciellt om man vet med sig (som jag gör) att jag gärna vill ha bra grejer.

Sen handlar det ju som påpekats om helheten också och vad syftet är. För mig har det inte bara varit ett självändamål att få ned totalvikten, utan om att kunna orka bära med lite extra av annat ex fotoprylar eller vad det nu varit.



Tack för tipsen David och Tomas!

Lutar nog åt att jag börjar med att införskaffa mig en fin dun säck som är i rätt längd för mig. Sneglar på marmot Hydrogen eller Helium. Får jag tätt mitt liggunderlag får det nog vara med ett tag till också. Precis som ni säger så får man känna efter själv och hitta vad man själv behöver. Det vet är att utrustningen jag idag köptes i hast inte är rätt för mig och bör med tiden bytas ut. Gör om gör rätt helt enkelt. Sen behöver inte allt köpes samtidigt utan jag och min utrustning kan utvecklas tillsammans med tiden så att det blir rätt. En fin sovsäck är aldrig fel att ha oavsett vilken typ av äventyr man ska på.

Sen tänker jag att bantar man ner lite på dom 3 tunga som man alltid måste ha med sig får man med tiden lära sig banta ner övrig utrustning. Jag är inte ute efter ULTRA lätt utrustning som endast ska användas till vandring utan duga till olika typer av äventyr.

Marmot hydrogen ser fin ut. Frågan är om man ska satsa på något lite varmare för att gardera sig. Märkt att det finns massor med andra trådar som tar upp samma fråga jag får läsa vidare där helt enkelt.

Rätt ny på forumet. Imponerad hur engagerad folk är! Återigen tack för alla svar!
 
Det är klurigt med sovsäck.. jag har klarat mig med min hydrogen för sarekvandringar i september, men har ibland behövt förstärka med dunjacka. Men jag har alltid en lätt dunjacka med som förstärkningsplagg ändå, men utan hade en del nätter blivit kalla. Helium (eller motsvarande) är ju inte fel om man ska vara ute under vår och höst. Kolla även polska märken som cumulus, roberts och pajak; speciellt de två första har ju väldigt prisvärda säckar. Pajak ligger väl rätt mycket högre i pris om man vill ha det bästa dunet.
 
Den sovsäck du tittat på är jag skeptisk till.
Enligt marmot ska den ha en t-lim på ca -5 grader, men jag tycker det är litet misstänksamt att en syntetsäck på 1 kg är så varm. Jämför mot din tarius 5, som har en liknande temperaturgräns och väger 1,7 kg.
Jag har en Marmot WM's Trestles Elite 30 som på min våg väger 1050 gram och den har komfort -1.3 (limit -7.4) och den håller verkligen vad den lovar. Jag vet inte hur de lyckats, men det är en kanonsäck som dessutom blir pytteliten för att vara syntet när man packar ihop den ordentligt.
 
Hej, kör på. Alltid bra att lätta på packningen. Mina motsvarigheter till det du har hamnar på 6,8 kg knappt och då finns det möjlighet att byta ut och få ner vikten kanske 2,5 kg men då kostar det pengar och det vill jag inte. Jag är dessutom så lyxig att jag kör på Trangia 27 med allt utom kaffepannan (man överger inte en vandringskamrat...)

Det som andra är inne på är tältet liggunderlaget och sovsäcken och jag håller med. Låna eller sök begagnat, min erfarenhet är att iaf tälten brukar vara i tämligen gott skick.

Mitt tält är Bergans Compact Light 2 som jag gav 1500 kr för av en arbetskamrat, perfekt för en men trångt för 2 (anser jag). Väger 2567 gram. Ryggsäck Fjällräven Abisko 65, liggundderlag Exped Airmat Light UL och sovsäck McKinley med 1400 gram vikt.

Jag gick Vasaloppsleden 2019 72 år gammal och ingen direkt atlet från Sälen till Mora med mat för 7 dagar och toppfickan på ryggan proppad med kexchoklad och Rollo, startvikten var 17 kg med kompaktkamera (saknade systemkameran lite ändå).
 
Jag är dessutom så lyxig att jag kör på Trangia 27 med allt utom kaffepannan (man överger inte en vandringskamrat...)
Menar du 27 eller menar du egentligen 25? Det är ju lite förvirrande att det stora köket heter 25 och det lilla 27.

Jag tänkte just eftersom du menar att det är lyxigt. Jag tycker inte Trangia 27 är i närheten av lika lyxigt som Trangia 25:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp med att banta packlistan Lättpackning 56
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Jumjumjum Hjälp med ryggsäck Lättpackning 8
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
Sleman Hjälp med semibudget 343. Lättpackning 7
tomiso Manta storlek, behöver hjälp Lättpackning 6
tanto Hjälp med 3 för 3 Lättpackning 31
vandrarenemil Behöver hjälp med att banta utrrustningen!! Lättpackning 44
Jörgen Fjaderlatt.se Hjälp, vad skall jag skriva? Lättpackning 81
torger Hjälp i blöta-fötter-djungeln Lättpackning 1
Picea Snabb hjälp med trangiakök? Lättpackning 38
PetNor HJÄLP!! Jag har för lite i min ryggsäck ! Lättpackning 15
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
seobserver Exceldokument som hjälp eller själp? Lättpackning 5
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
andy69 Goda dyra sovsäcksråd...Hjälp! Lättpackning 28
Ulvskog Mina 7 för 3 :-) Lättpackning 31
nmr mina 3 för 3 Lättpackning 176
Thrashback Hur väger ni er utrustning? Lättpackning 39
Öhrnell Hur väger man ryggsäckar egentligen? Lättpackning 20
Sanna81 Vad är det som väger så mycket? Lättpackning 38
Tranan Ibland blir man förvånad över vad saker väger.... Lättpackning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.