Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober

Hej!
är nöjd med min sovsäck som går ner till minus fem i comfort och extrem till tio.
Nu har jag tänk göra turer under hösten som slutet av september och undra om man ska ha en varmare säck eller om det funkar med denna och underställ på och något över sovsäcken.

Beror ju självklart var i vårt avlånga land du tänkt använda den, men generellt låter det som att du har en lämplig 3-säsongssovsäck redan nu om den klarar Tcomfort -5C. Vad som inte stämmer är att du anger extrem till -10 om Tcomfort ligger på -5? Rimligare borde vara Tlimit-10 om Tcomfort är -5. Vilken sovsäck har du?
Glöm inte ett välisolerat liggunderlag då sovsäcken inte värmer på undersidan när du ligger på den.

Senast ändrad:
Beror ju självklart var i vårt avlånga land du tänkt använda den, men generellt låter det som att du har en lämplig 3-säsongssovsäck redan nu om den klarar Tcomfort -5C. Vad som inte stämmer är att du anger extrem till -10 om Tcomfort ligger på -5? Rimligare borde vara Tlimit-10 om Tcomfort är -5. Vilken sovsäck har du?
Glöm inte ett välisolerat liggunderlag då sovsäcken inte värmer på undersidan när du ligger på den.
Snugpak Elite 3 heter den

Vad jag kan läsa EN/ISO testar inte Snugpak sina sovsäckar, så de angivna temperaturerna får man ta med en nypa salt och försiktighet. Har du testat att sova i sovsäcken i minusgrader och bildat egen erfarenhet av hur varm den är?
Min erfarenhet grundat på att det är en fibersovsäck (och det skiljer inte speciellt mycket mellan olika polyesterfibermattor trots olika fantasifulla marknadsnamn) och totalvikten 1600g, med denna information skulle jag tro att sovsäcken är bekväm ner mot nollan men inte mycket därunder. Fiberfyllda sovsäckar klarar även upprepad komprimering sämre än dunsovsäckar vilket påverkar loftet, så att en fibersovsäck snabbt tappar några grader i värme är att räkna med.
Du kan jämföra med en EN/ISO testad sovsäck ex Haglöfs Taurus -5 som väger 1690g och är testad till Tcomfort 0 grader, så jag tror att det är där någonstans din Snugpak också kvalar in.

Kollade några ställen på nätet, bland annat Sugpaks egen sajt. De anger "comfort" och "low". Jag drar slutsatsen att säcken inte är testad enligt EN/ISO-normer. Därmed blir det svårt, för att inte säga omöjligt, att jämföra med andra säckar på ett rättvist sätt.

Vad du kan göra för att få en hyfsad uppfattning är att mäte "loft", alltså isoleringens tjocklek, och räkna ut isoleringsvärdet. Sök här på forumet eller ute på nätet så hittar du en användbar formel.

Fast jag hade nog gjort praktiska tester istället, övernattat i gradvis kyligare väder till jag hittat smärtgränsen. hur varm eller kall man är när man sover är ju väldigt individuellt. Därefter hade jag experimenterat med olika underställ, förstärkningsplagg osv.

Edit:Var visst tvåa på bollen här.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips