Magsovare med armarna upp

Hej,

Jag har tänkt att jag skall växla upp från dagsturer och börja göra lite övernattningar, och kanske nästa år prova lite fjällvandring, så jag har börjat kolla på sovsystem. Jag har inga planer (än i alla fall) på att vintercampa, men jag tänker att det skulle vara bra att kunna klara ner mot -5 grader eller så för fjällvandringen.

Efter en del efterforskande funderar jag nu på att skaffa quilt (bland annat för att kapa vikten) och har fått låna en (EE Revelation 10F) av en vän. Jag har provat den (på balkongen) i två nätter. Första natten fick jag ge upp runt 4-tiden då det var för kallt. Inte om kroppen som sådant, utan om armarna, då jag dessvärre är en magsovare som ligger med armarna "upp" runt kudden. Jag hade ett ull-underställ och fleecetröja på mig men det var inte tillräckligt då det var strax över nollan ute. Jag försökte dra "in" armarna, men kunde inte hitta någon bekväm sovställning, och då jag har ett jobb att sköta gav jag upp.

Jag beställde direkt en dunjacka (MT100 från Decathlon) och några dagar senare kunde jag göra ett nytt försök. Denna gången (med underställ, fleece, och dunjacka) gick det bättre, och jag vaknade först runt 6 tiden av att det var lite kallt om armarna. Detta sammanföll rätt bra med att temperaturen gick ner till ca 2 grader, men jag vet inte om det var det som gjorde det, eller om armarna sakta blivit kallare under natten.

Jag är med med andra ord fortfarande en bit bort från mitt mål på ca -5 grader, och det känns lite fånigt att vara så påpälsad på överkroppen samtidigt som jag antagligen skulle kunna klara mig med bara ett par shorts på nederdelen (quilten är varm). Så jag undrar om det finns någon som har liknande sovställning som mig och hur ni hanterar det? Mer/bättre kläder? Borde jag kanske istället satsa på en sovsäck så jag kan ha armarna i huvan? Eller får jag helt enkelt lära mig att sova i en annan ställning?
 
Hej och välkommen till Utsidan :)

Jag har faktiskt exakt samma sovställning som du. Lösningen är... en sovsäck. Vi magsovare är ju de som verkligen kan dra fördel av en "upp-och-nervänd" sovsäck, alltså med huvan överst. Vi slipper strålningsförlusterna från det nakna ansiktet upp till himlen eller den kalla tältduken :).

Man får dock vara lite observant, för mer avancerade kvalitetssäckar försöker optimera dunanvändningen genom att vara mindre dunfyllda på (den "normala") undersidan än på översidan. Man behöver därför antingen kolla att säcken är lika tjockt fylld runtom, välja en säck med rundgående kanaler så man själv kan skyffla om dunet, eller beställa "omvänd" fyllning hos en tillverkare som ställer upp på anpassningar.

Det gör t ex polska Cumulus och Roberts, och det är bl a så jag har anpassat mina sovsäckar därifrån. Jag har också bett om mer bredd kring axlarna, dels för att jag är bredaxlad, men också för att kunna ligga så som du brukar :). Med huvan uppåt kan jag också "sova quilt" genom att inte dra ihop den - då får jag ett generöst täcke över huvudet och armarna, som jag kanbre ut mig med lite hursomhelst.

Man vinner inte mycket vikt på att experimentera med quilt - dun är ju superlätt, så lite mer eller mindre dun är försumbart i vikt, men kanske avgörande i komfort. Spara vikt på tyngre saker, det "lönar" sig bättre.
 
Jag sover lite som det faller och ibland med armarna runt kudden. En rymlig sovsäck i klassisk mumieform med dragkedjan på ovansidan är vad jag trivs bäst med. Armar och kudde får plats och i varmare väder blir den omvänd till ett rymligt täcke med extra skydd över huvudet.

//J
 
Har för mig att det en gång fanns en sovsäck med ärmar och som också var öppningsbar i botten så man kunde sticka ut fötterna och gå omkring i den. Kanske finns nåt liknande nu?
 
Caravan Wings :). 80-talet, om jag inte minns helt fel.
Mer nyligen harr jag ett en sovsäck med delbar nedre del, som kan bli byxben., men minns inte just nu vad de hette.

EDIT: de här?
 
Senast ändrad:
Ja! Jag hade på tungan att den hette Wings, men var inte säker så jag sa inget. 😂

Den här kanske vore nåt? 😁
arms.jpg

Det finns faktiskt om man googlar, men jag tror de jag såg var enklare än önskat.
 
Tack för era svar. Jag har nu beställt en custom Cumulus med lite extra dun på ryggen, för att kunna ligga som Joanna har föreslagit, och i huvan, för att hålla armarna varma. Får se hur bra det fungerar när den kommer.
 
Tack för era svar. Jag har nu beställt en custom Cumulus med lite extra dun på ryggen, för att kunna ligga som Joanna har föreslagit, och i huvan, för att hålla armarna varma. Får se hur bra det fungerar när den kommer.
Tjena, vilken Cumulus beställde du och hur känns den? Sover precis likadant och har en quilt från Cumulus som jag försökt få att fungera men får som du säger kallt om armarna/händerna då jag är ute. Själv funderar jag på Panyam 450 med 10/22 cm extra girth...
 
Det blev en Lite Line 400 med overfill i back och hood. Det fungerar bra, i alla fall ner mot ca 5 grader, har inte provat kallare ännu. Dock hade det kanske varit bättre med ytterligare lite bredare. Lite Line är lite smalare än Panyam, men om den skillnaden det hade räckt för mig är svårt att säga. Och även om det gjort det betyder det ju inte att det fungerat för dig.
Det är inte helt tydligt, men vad jag kan se är den största skillnaden mellan Panyam serien och Lite Line att Panyam har bafflar både i ryggen och i halsen, men hur användbart det är när man ligger med armarna upp vet jag inte. Det kan vara värt att customisera en av varje på deras sida och se hur priset blir.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.