Mammut Nordic Down

Letar 3-säsongssovsäck och hittade denna till vad som verkar vara ett riktigt bra pris? Någon som har erfarenhet av denna att dela med dig av? Bra köp?

 
Lite tveksam att kalla en -5/0 grader säck för tresäsongs. Jag skulle nog välja en sovsäck som går ner ytterligare några grader i komfort om jag räknar med att använda den vår och höst.
 
Lite tveksam att kalla en -5/0 grader säck för tresäsongs. Jag skulle nog välja en sovsäck som går ner ytterligare några grader i komfort om jag räknar med att använda den vår och höst.

Men det känns verkligen som de flesta 3-säsongarna ligger kring just detta spannet när jag tittar runt, eller nästan varmare. Men du menar att du inte känner att det räcker? Jag är helt novis så jag har ingen större koll.
 
Den sovsäck jag använder som tresäsongs har Tlimit -12C och Tcomfort -5,5C. Den du länkar till är mer av en sommarsäck om man ser till fjällen, möjligen sen vår till tidig höst i södra Sverige.
Allt hänger ju på hur frusen man är själv och med att metabolismen sjunker med åldern blir man inte varmare av sig. Själv, även om jag är man, tycker jag personligen Tcomfort ligger närmare min egen komfortgräns än Tlimit då jag gärna är frusen av mig när jag sover, men det är personligt baserat på egen erfarenhet.
Vid vandring på Hardangervidda i mitten av september 2019 hade vi nattemperatur ner mot -4C, då hade jag frusit i den sovsäck du länkar till.
 
När och var ska du använda säcken? "Tresäsongs" är ett töjbart begrepp och "vår och höst" betyder inte samma sak på Skåneleden som i Lapplandsfjällen :). Så strunta i etiketterna och tänk hellre efter vilka vanliga nattemperaturer du vill att sovsäcken ska klara. Och jag skulle nog gå efter Tcomfort snarare än Tlimit - de "manliga" gränserna har aldrig funkat för mina killkompisar.

Tcomfort 0°C skulle jag själv tycka var helt OK på en låglandsvandring, men på gränsen ens för sommarfjällen och alldeles för kall på fjället utanför just sommar-högsäsongen.

Den länkade soväcken är fylld med 400-450 g dun, men dunkvaliteten (fill power) är bara 650 cuin, så jag är lite undrande inför Tcomfort-klassningen, om jag jämför med min egna sommarsäck (400 g, 900 cuin, -20°C).
 
Den sovsäck jag använder som tresäsongs har Tlimit -12C och Tcomfort -5,5C. Den du länkar till är mer av en sommarsäck om man ser till fjällen, möjligen sen vår till tidig höst i södra Sverige.
Allt hänger ju på hur frusen man är själv och med att metabolismen sjunker med åldern blir man inte varmare av sig. Själv, även om jag är man, tycker jag personligen Tcomfort ligger närmare min egen komfortgräns än Tlimit då jag gärna är frusen av mig när jag sover, men det är personligt baserat på egen erfarenhet.
Vid vandring på Hardangervidda i mitten av september 2019 hade vi nattemperatur ner mot -4C, då hade jag frusit i den sovsäck du länkar till.
När och var ska du använda säcken? "Tresäsongs" är ett töjbart begrepp och "vår och höst" betyder inte samma sak på Skåneleden som i Lapplandsfjällen :). Så strunta i etiketterna och tänk hellre efter vilka vanliga nattemperaturer du vill att sovsäcken ska klara. Och jag skulle nog gå efter Tcomfort snarare än Tlimit - de "manliga" gränserna har aldrig funkat för mina killkompisar.

Tcomfort 0°C skulle jag själv tycka var helt OK på en låglandsvandring, men på gränsen ens för sommarfjällen och alldeles för kall på fjället utanför just sommar-högsäsongen.

Den länkade soväcken är fylld med 400-450 g dun, men dunkvaliteten (fill power) är bara 650 cuin, så jag är lite undrande inför Tcomfort-klassningen, om jag jämför med min egna sommarsäck (400 g, 900 cuin, -20°C).

Jösses vad det här med sovsäck är en djungel.. Just nu har jag mest siktet inställt på att komma ut i Sörmlandsskogarna med min 9-åriga dotter för någon natt under de "bekväma" årstiderna och vankas det ens regn kommer vi stanna hemma haha!
Lite längre fram hoppas jag dock på aningens längre turer men tror inte det blir så extrema förhållanden så heller.. Problemet är bara att jag köper allt från scratch vilket nu börjar bränna i lädret efter tält och ryggsäck och nu också sovsäck, underlag, kök o.s.v.
 
Men med ert resonemang kanske jag ska satsa på något i den här stilen istället?
Syntet istället och såklart ökad vikt, men fortfarande inom min budget..

 
Senast ändrad:
Hej , såg att de även hade dessa säckar på Kampanj .
Ingen erfarenhet av dessa , men det kan vara knepigt att använda samma sovsäck till både " bekväma årstider" samt till kallare väderlek, möjligheten finns att komplettera med en extra sovsäck om man är ute när det är kallt någon enstaka gång, men det blir lite mer vikt att släpa på.

Den du länkade till från början,
är nog en Ok. säck till ner till någon plusgrad gissar jag , kanske det stämmer in på ditt " bekvämare årstider" begrepp ?
Ett bra liggunderlag (eller två) gör även skillnad.
Lycka till.
 
Hej , såg att de även hade dessa säckar på Kampanj .
Ingen erfarenhet av dessa , men det kan vara knepigt att använda samma sovsäck till både " bekväma årstider" samt till kallare väderlek, möjligheten finns att komplettera med en extra sovsäck om man är ute när det är kallt någon enstaka gång, men det blir lite mer vikt att släpa på.

Den du länkade till från början,
är nog en Ok. säck till ner till någon plusgrad gissar jag , kanske det stämmer in på ditt " bekvämare årstider" begrepp ?
Ett bra liggunderlag (eller två) gör även skillnad.
Lycka till.

Tack för ditt svar och dina tips! Ja jag hade faktiskt tittat på den -7 säcken du länkar till först men valde bort den så den bara hade 2graders skillnad mot dunsäcken som istället är lättare och mindre. Men de där två graderna kanske Inte är så försumbara som jag först trodde? Får kanske tänka om helt enkelt. Ja, vad jag menar med bekvämare årstider är när det är plusgrader, men vore ju trevligt att ha en säck som håller för lite besvärligare väder om jag skulle få blodad tand. Men i dagsläget är jag inte ens lockad av att tälta på vintern och förstår att jag då skulle behöva en betydligt varmare säck.
 
Jösses vad det här med sovsäck är en djungel. (...)
Just sovsäckar är egentligen ingen värre djungel - vid given mängd och kvalitet på isoleringen är det inte mycket annat man kan trolla med, förutsatt i övrigt professionellt utförande. Man kan skava lite vikt på lättare (och då oftast dyrare) tyger, sätt att sy dunkammarna, blixtlås och skärning, men det är marginellt i ditt sammanhang. Det stora vägvalet (och den avgörande viktbesparingen) är dun resp. syntet. Dun kostar mer initialt, men kommer att hålla betydligt längre. Har du bestämt dig för dun och inte jagar enstaka gram i packvikten, så kan du lugnt tillämpa "dunvikt + dunkvalitet" som tumregel vid alla jämförelser.
(...) Just nu har jag mest siktet inställt på att komma ut i Sörmlandsskogarna med min 9-åriga dotter för någon natt under de "bekväma" årstiderna och vankas det ens regn kommer vi stanna hemma haha! (...)
Till det funkar säkert din först länkade sovsäck alldeles utmärkt.
Lite längre fram hoppas jag dock på aningens längre turer men tror inte det blir så extrema förhållanden så heller.. Problemet är bara att jag köper allt från scratch vilket nu börjar bränna i lädret efter tält och ryggsäck och nu också sovsäck, underlag, kök o.s.v.
Är du inte ovanligt frusen av dig, så klarar du dig troligen rätt långt med denna säck på rena sommarturer även i fjällen, men du behöver kanske dra på dig lite extra kläder de få gånger temperaturen dippar under det vanliga (och det kommer att hända). Själv sover jag i ett ullfrottéunderställ, dito stumpor och balaclava, som jag ändå vill ha med, och plussar på med min vanliga rast/värmetröja (ullfrotté och/eller lättdunjacka) när det är ovanligt kallt.
Ett välisolerande liggunderlag är minst lika viktigt.
Men alla sådana småtricks kommer du att ha kommit på själv vid det laget :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.