Mont-bell #2 U.L. Super Stretch Down Hugger

Behöver en ny 3-säsongs sovsäck och undrar om någon har någon erfarenhet av Mont-bells stretchsäckar. Kanske är ett bra sätt för att öka rörligheten? Eller bara onödigt? Tror att jag bruka ligga ganska stilla när jag sover. Titta gärna på http://www.hikelight.com/sleeping_bags.html
Funderar även på deras Ultralight Down Inner Jacket, bra kvalitet? Förövrigt verkar dom ha ett väldigt bra sortiment med lätta prylar på hikelight. Någon som har handlat där?
 
Ot

Förövrigt verkar dom ha ett väldigt bra sortiment med lätta prylar på hikelight. Någon som har handlat där?

Hikelight föll på målsnöret när USAbeställnngen skulle göras. Valde Campsaver, bland annat på grund av deras billiga priser på Granite Gear. Just din säck är bara fem cent billigare, dvs 30 öre men om du ska ha annat oxå är det värt att kolla. Mycket snabb o bra kundservice men jättekonstiga kortrutiner...
www.campsaver.com
 
mer om montbell?

Hejhej,

Jag har också funderingar på montbells lätta dunsäckar med stretch, de ser ut att ha fått väldigt bra omdömen när man läser på internet.
Beställer man på campsaver ska man visst få "warm up sheets" på köpet dessutom.

Grodanbolle...jag förstår inte riktigt varför säcken skulle bli kallare av stretchsömmarna?, sömmarna är ju inte genomsydda vad jag kan förstå.

Om säcken kostar 315 USD ~2000kr, vad blir priset med moms och elände egentligen? Har försökt använda tullverkets kalkylator, men sovsäck finns ju inte att välja som varutyp...jeans eller t-shirt är det som överhuvudtaget är av tyg.

Är #2 säcken den mest lämpliga temperaturmässigt om man vill ha en allround höst-, sommar-, vårsäck. Är ganska frusen av mig...
 
Om säcken kostar 315 USD ~2000kr, vad blir priset med moms och elände egentligen? Har försökt använda tullverkets kalkylator, men sovsäck finns ju inte att välja som varutyp...jeans eller t-shirt är det som överhuvudtaget är av tyg.

Sovsäckar har varukod 9404 30 00 00 i Taric (3,7%).
Priset bör hamna runt (2000+frakt)*1,037*1,25+avgifter, där avgifterna är typ 100-200 kr för tullens och postens hantering.
 
Räkna med 12% tull och 25% moms och kom ihåg frakten. För UL #2-säcken alltså ca 2700kr. Och ja jag tror nog det är en rätt lagom temp, kan bli rätt kyligt framåt hösten och jag är också ganska frusen av mig nattetid. Alternativet att sova i dunjacka tilltaler mig inte speciellt heller. Nu måste jag bara bestäma mig för om det blir en UL#2 eller WM Ultralite. Ultralite är ju faktiskt både 113 gram lättare i longversionerna och tål 2,7 grader lägre temp. Tyvär 40$ dyrare också.
 
Nu måste jag bara bestäma mig för om det blir en UL#2 eller WM Ultralite. Ultralite är ju faktiskt både 113 gram lättare i longversionerna och tål 2,7 grader lägre temp. Tyvär 40$ dyrare också.

WM Ultralite kan du hitta på Get Out: http://www.getout.se/ för 3300kr
Blir ungefär samma pris (något dyrare) men du slipper allt krångel med att handla utomlands och du får hem den mycket fortare dessutom.
//Peter
 
Grodanbolle...jag förstår inte riktigt varför säcken skulle bli kallare av stretchsömmarna?, sömmarna är ju inte genomsydda vad jag kan förstå.

...

Jag har ett annat märke (ME) men jag svårt att förstå att det skulle var någon större skillnad då strechen drar ihop dunet så att det blir tunnare där. Den är inte heller genomsydd.

På bild är dock montbells motsvarande modell fluffigare trots att den har något mindre dun. Men tittar du på bilder förstår du nog.
 
Senast ändrad:
Kommer nog att köpa en del andra grejor också, så totalt blir det rätt mycket billigare med USA-import, även med frakt, tull och moms.
 
Jag har just fått hem min mont bell ultra light super stretch down hugger #2 regular (underbart namn) och den kostade på campsaver.com 275.58$ eftersom den var nedsatt, frakten från USA till Sverige gick på 45$. Svenska posten tog 100:- för att skicka den vidare till mig, Tull på industiprodukter blev 155:-, Mervärdesskatten blev 363:- vilket totalt ger 618 kr för frakt tull och moms i Sverige.

Det gav ett totalpris i svenska kr på 1689,11+275,81+618=2582.92

Hur den är kan jag inte uttala mig om eftersom den troligen inte kommer till användning före augusti. Om man jämför med min gamla syntetsäck så är den dock mycket mindre och lättare. Börjar undra om något så ynkligt verkligen kan hålla mig varm runt nollan eller om den borde kompleteras med en tung och rejäl yllefilt för säkerhets skull :).
 
Jag har just fått hem min mont bell ultra light super stretch down hugger #2 regular (underbart namn) och den kostade på campsaver.com 275.58$ eftersom den var nedsatt, frakten från USA till Sverige gick på 45$. Svenska posten tog 100:- för att skicka den vidare till mig, Tull på industiprodukter blev 155:-, Mervärdesskatten blev 363:- vilket totalt ger 618 kr för frakt tull och moms i Sverige.

Det gav ett totalpris i svenska kr på 1689,11+275,81+618=2582.92

Hur den är kan jag inte uttala mig om eftersom den troligen inte kommer till användning före augusti. Om man jämför med min gamla syntetsäck så är den dock mycket mindre och lättare. Börjar undra om något så ynkligt verkligen kan hålla mig varm runt nollan eller om den borde kompleteras med en tung och rejäl yllefilt för säkerhets skull :).

"Billigare" med MEs i sverige då.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gun-valld Världens lättaste super duper ultralätt tält Bo och sova 19
Patcash Ajungilak Kompakt Super Bo och sova 2
johanv Terra Nova Super Quasar Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.