Goga Nordic Winter prisvärd?

Hej!
Eftersöker en lätt sovsäck med låg komforttemperatur. Haglöfs nordic winter i dun sträcker sig enligt specifikation ned till -14.
Är den prisvärd till det priset vad gäller vikt/värme? Finns det konkurrenter som är mycket billigare, vad "bör" denna sovsäck ligga på?
Kan man anta att den riktiga komforttemperaturen (när man inte fryser endast iklädd underkläder) skulle ligga någonstans runt -10?
Antar att en 200 cm lång räcker då jag är 187 lång? Väger 69 kilo så utrymmer behöver jag inte oroa mig för.
MvH,
Jack
 
Verkar extremt dyr, kolla rab eller western mountaineering, jag har en wm antelope som har finare dun, är lättare och billigare, wm är ju förövrigt också betraktat som ett av dom bästa märkerna vad gäller dunsäckar. Jag har inte använt min än i kyla bara runt nollan så ja kan tyvärr inte säga så mycket om den men den är lätt och tyget känns otroligt mjukt som silke. om du har tid kolla på lite utländska sidor, ja brukar handla mitt från england, bra växlingskurs nu. Enda nackdelen med wm är att dom inte aktivt tar avstånd från dun från levande fåglar som ja förstår det men de gör rab som också har bra säckar. Kolla westernmountaineering.com och rab.uk.com
 
Nej!

Haglöfs dunsovsäckar är inte prisvärda, om du inte kan få den till 50-60% rabatt.

Mina förslag om du vill ha en seriös vintersovsäck och är beredd att lägga ut pengar i storleksordningen 5-7000 kr är:

Marmot Lithium
Finns med memran och utan, ca kostnad 5700 kr.

Westermountaineering
Puma, ca 7200 kr.
Lynx, ca 5600kr (uppskattad komfort för kvinnor -15)

Eller en skräddarsydd sovsäck från Roberts i Polen.
Makalu 1100 täcker gott och väl det du söker.
 
Glöm inte att kolla så företaget använder dun från livsmedelsindustrin och inte från levande fåglar. Det är extremt plågsamt och dom plockas flera gånger under sin livstid. Dom företag jag vet som använder från livsmedelsindustrin dvs etiska, är fjällräven, haglöfs, rab och marmot. Mig tar det lite emot att ens använda min wm säck när jag vet att dunet kan komma från att fåglar plågats. Jag köpte den innan jag blev medveten om problemet.
 
Jag har chans på cirka 40 % rabatt på haglöfs nordic winter denna gång.
Något jag såg är att det "bara"? är 750 fill power på haglöfs, gör det stor skillnad?

Och om jag kan välja mellan goga nordic winter för cirkus 5000 kronor och någon annan där prioriteringarna är vikt och gärna klarar -15 grader (åtminstone enligt spec, antar att den inte riktigt är så varm i verkligheten?), finns det någon annan väldigt rekommenderad? Jag vill gärna köpa från någonstans så att det inte skulle kunna bli besvär med garantin då jag ändå tänkt ha sovsäcken väldigt många år och jag känner mig lite tveksam till att beställa från polen då det verkar som mer krångel ifall jag måste skicka tillbaka den.
 
Ett annat bra alternativ är Marmot Couloir eller "budget" alternativet Marmot Never Summer. Båda finns med eller utan MemBrain:

http://marmot.com/products/couloir_reg?p=117
http://marmot.com/products/never_summer_membrain?p=117,167&ft=167

Marmot har en dungaranti och använder inte levandeplockat dun.

För 5000kr får du får du en Marmot Couloir, jag vet vad jag hade valt:). År du 187cm, välj long
http://www.addnature.com/Product.aspx?pf_id=MARMOTCOULOIR_LONG


Couloir verkar inte finnas med MemBrain, Hur stor skillnad gör det, några erfarenheter?

Och jag uppfattar inte så mycket mer skillnad mellan bl.a. Never Summer, Couloir och t.ex. Lithium mer än vikten, är det något annat man betalar för i övrigt som gör att de skiljer sig som de gör?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.