Undvika att få blöt sovsäck

Jag har en liten fundering, skall åka vita bandet nästa vinter och har en bra dunsovsäck, det jag är lite orolig för är att den skall bli blöt av kondens som alltid uppkommer i tältet, nån som har några bra tips i detta ämne? har funderat lite på att använda ett sovsäcksöverdag eller en bivcksäck utanpå?
 
Kondensen ifrån luften i tältet brukar frysa på tältduken, kondensen som kommer från fukten man avger när man sover (visar sig vara mer än man tror) fryser i sovsäcken där det går från plus till minusgrader. Vad du vill är alltså att flytta nollan utanför din varma dunsovsäck - eller sova i en plastpåse (vapor barrier liner) som inte släpper ut fukten till sovsäcken. Jag löste det genom att sy ett lätt täcke (quilt) i syntet (climashield apex) att ha ovanpå dunsovsäcken så att fukten innifrån ska frysa i synteten i stället för i dunet.
 
Kondensen ifrån luften i tältet brukar frysa på tältduken, kondensen som kommer från fukten man avger när man sover (visar sig vara mer än man tror) fryser i sovsäcken där det går från plus till minusgrader. Vad du vill är alltså att flytta nollan utanför din varma dunsovsäck - eller sova i en plastpåse (vapor barrier liner) som inte släpper ut fukten till sovsäcken. Jag löste det genom att sy ett lätt täcke (quilt) i syntet (climashield apex) att ha ovanpå dunsovsäcken så att fukten innifrån ska frysa i synteten i stället för i dunet.
Eller trä över en lite större sommarsovsäck, av syntet? Fungerar också utmärkt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.