Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort

Hej
Jag tänker uppdatera mina till åren komna sovsäck och liggunderlag. Måste även erkänna att jag även har blivit så bekväm att jag har lämnat de långa marschernas tid och letar därför en komfortabel sovsäck och liggunderlag. Dvs i princip ingen begränsning på storlek eller vikt, naturligtvis inom rimliga gränser😜, priset är inte heller avgörande men inga ytterligheter av värsta specialmodell söker jag. Användningsområdet är tre säsonger i svenska fjällvärlden.
mvh Magnus

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Om du kan nöja dig med 9 cm liggunderlag (och inte 12 som i förra inlägget) och vill ha det varmt kan jag rekommendera Expeed downmat 9 xp lw, men du närmar dig extrem i pris (jag betalade ~2500 SEK för flera år sedan). Tjockt - bekvämt även för min rygg som inte längre vill sova på tunn cellplast, väldigt varmt (dunisolerat men finns även utan dun och heter då synmat). Blåses upp med rullstängd packpåse, dvs du slipper pumpa dig trött med en liten handpump. Finns även stolkit så du har skogfåtölj att sitta i och skydda även mot punka om du är ovarsam. LW = långt och brett. Vikten hamnar nog också på omkring kilot men värt en god natts sömn.
Enda nackdelen jag hittat är avundsjuka familjemedlemmar som vill sova på mitt liggunderlag. ;-)

/Patrik

Bekvämt och bra 3-säsongsalternativ utan att tömma bankkontot kan vara:
Liggunderlag: Exped Synmat 7 LW (om du är lite kortare finns även 7MW)
Sovsäck: Marmot Sawtooth (Regular eller Long beroende på kroppslängd precis som för liggunderlaget)

Downmat 9 LW är svårslaget, jag sover väldigt bra på det. Att underlaget aldrig känns kallt är en stor del av komforten för mig. Sovsäck är mindre viktigt, mer dun och generösare mått känns troligen bekvämare för de flesta.

Jag använder två liggunderlag när jag vill ligga extra mjukt. Underst ett tunnare som är fyllt hårt, ovanpå ett tjockare som jag släpper ur luft tills jag nästan slår igenom. Men, jag måste lägga två spännband runt i en åtta, för de glider lätt isär

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips