klarar jag mig inatt?

Tjena!
Jag hittar inte min tjocka sovsäck efter att ha flyttat och jag har bara en tunn sovsäck.. comfort +8.
Tror ni jag klarar mig inatt? Tänkte sova under tarp i örebrotrakten. Kollade nu och det verkar ju bli -7 inatt.. Hade ju hoppats på att det skulle hålla sig kring nollan iaf. Hjälper sådana överdrag som man kan köpa på tex naturkompaniet för att hålla fukt borta? Höjer de temperaturen i sovsäcken något? Borde klara mig med underställ och ett par raggsockor va?

/Jonas
 
Du kommer antagligen inte frysa ihjäl om det är det du menar. -7 och potentiellt blåsigt ger en kyleffekt som din +8 säck inte avhjälper särskilt väl. Jag tror att du behöver avsevärt mer än ett underställ för att få någon nämnvärd sömn.
 
Njae, det låter som om Du kommer att frysa, men Du har ju vanliga kläder att dra på om det blir dyngkallt. Ett överdrag är naturligtvis ett bra sätt att höja temperaturen ytterligare. Varma vantar och mössa rekommenderas men det har Du säkert redan listat ut.

Lycka till
/Peter
 
Sopsäck kring fotändan av säcken och fodrade vinterjackan över överdelen, bra mössa, sockar, vantar etc och alla föreknepen, kissad, mat, kroppsrörelse samt bra under dig så kommer det att bli bra och lärorikt.
Betydligt enklare med passande grejor.
 
Som ung och dum och fattig sov jag nån gång ute i ett par minus med en +7-säck. Hel-ve-te så jag frös (och jag är annars inte frusen av mig).

Men ett bra liggunderlag, en dunjacka utanpå säcken, en bra balaclava/annat runt hals och huvud samt gärna några flaskor med varmvatten (täta..) i sovsäcken hjälper alltid.
 
Jag ska också ut i natt med liknande sovsäck och ska ligga i vindskydd (linköping). Då jag inte ska gå särskilt långt så bubbar jag med mig en fleece-filt och ett syntet-täcke. kör underställ och ett tjockt HH-ställ utanpå det, en redig fleece-halsduk och tjock mössa samt dubbla sockor kör jag också. Tänkte rulla in mig i fleecefilten förs, sen ner i sovsäcken och avsluta med täcket ovanpå det. ligger på en synmat med tunt liggunderlag under.

Vi får se hur det går! I värsta fall är det bara att knata hemåt och möta alla kroggäster på väg hem.
 
Nä, efter att ha packat alla grejer och nästan knutit klart kängorna så ångrade jag mig. Det tar en halvtimme att ta sig hem, och jag tror att jag får ut mer av fågelskådningen om jag åker hem och sover några timmar ordentligt och sen sätter mig på cykeln i ottan. Då kan jag vandra runt mer under dagen när jag slipper bära så jädra mycket packning.

Jag tror att man ska vara försiktig att utsätta sig för saker som kan få en avskräckt från friluftsliv. Det gäller i alla fall mig. Även om det är bra träning etc. så är en kall natt med dålig sömn bland det jävligaste jag vet. Om ett par veckor blir det några grader varmare och jag kanske till och med har en ny sovsäck då. Ingen idé att pressa sig.

Ursäkta att jag kapade tråden... Sov gott där ute och berätta gärna hur det gick och hur du gjorde för att hålla dig varm!

edit: nästa vecka ska jag också ut och resa, så det är dumt att bli sjuk! bortförklaringarna haglar!
 
Jag tror att man ska vara försiktig att utsätta sig för saker som kan få en avskräckt från friluftsliv. Det gäller i alla fall mig. Även om det är bra träning etc. så är en kall natt med dålig sömn bland det jävligaste jag vet. Om ett par veckor blir det några grader varmare och jag kanske till och med har en ny sovsäck då. Ingen idé att pressa sig.
Ja, viktigast är väl iaf att känna sig själv rätt!

(efter att ha frusit som en hund den där natten i för klen sovsäck, blev jag helsåld och försöker sova ute i snöbivack varje gång jag är uppe i stugan, där jag testade första gången. Mina övernattningar i "snödike" har blivit en tradition! Men, numera med riktig sovsäck...)
 
Rent empiriskt skulle jag faktiskt vilja säga att hypotesen om att sovsäcken är som varmast när man typ är naken i den inte riktigt håller. Jag har vid enstaka tillfällen hamnat i riktigt kalla situationer jag inte planerat för eftersom jag inte hunnit så långt som jag önskat av olika anledningar.

Att ta på sig alla kläder man har i ryggsäcken, åla ner sig i sovsäcken och sedan lägga sig på ryggsäcken har funkat för mig hittills.
 
Rent empiriskt skulle jag faktiskt vilja säga att hypotesen om att sovsäcken är som varmast när man typ är naken i den inte riktigt håller. Jag har vid enstaka tillfällen hamnat i riktigt kalla situationer jag inte planerat för eftersom jag inte hunnit så långt som jag önskat av olika anledningar.

Att ta på sig alla kläder man har i ryggsäcken, åla ner sig i sovsäcken och sedan lägga sig på ryggsäcken har funkat för mig hittills.

Även rent analytiskt så skulle jag säga att den hypotesen inte riktigt håller. Så länge man inte förstör sovsäckens loft det vill säga.

Angående min tur så kom jag hem nyss. Fick en fantastisk tur på kanske en mil inkluderat matlagning för första gången på mitt primus ETA express, lite eldande i en fantastisk solnedgång medan koltrasten spelade. Studerade även en trädkrypare på väldigt nära håll. Gick hem i mörkret på en skogsbilväg medan kattugglorna hoade och höll även på att kliva på en grävling.

Ibland känner jag att nästa tur jag gör måste vara häftigare, längre och tuffare än den förra. Men det räcker faktiskt att bara spendera en kväll i utkanten av staden för att få en härlig naturupplevelse som i alla fall räcker till nästa helg!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
mc_piloten Är det verkligen vanligt att tält ej klarar vind? Bo och sova 9
vandrafjäll Sovsäck under 1000:- som klarar strax under minus Bo och sova 17
tlundberg Hur kallt klarar ett vanligt cellplastliggunderlag? Bo och sova 29
Tela Hur bra klarar tältet att sitta uppe i 4 veckor? Bo och sova 4
jasainc Klarar vi oss med komftemp +7, extrem 0 grader? Bo och sova 13
Davva2 Vad klarar denna? Bo och sova 0
Kiron klarar hon 10 minus? Bo och sova 12
ulltand Hobbexsovsäck som klarar -17 grader... Bo och sova 36
jariL Hur klarar man kylan i dubbelsovsäck? Bo och sova 3
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
Skåpis Vad gör jag för fel? (Fryser) Bo och sova 37
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck jag fyndat på loppis Bo och sova 7
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
s.duck hur svarar jag Bo och sova 3
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
Str85 Tält, har jag för högra krav och för låg budget? Bo och sova 27
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
rJohansson PANKI! Hur viker jag plasma 15? Bo och sova 11
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
Chrabban Jag har rälnat fel, kan det gå ändå ? :/ Bo och sova 8
mBengtson Vart finner jag en ny sovsäckspåse? Bo och sova 4
naturälskaren Köpt sovsäck-hur vet jag tempen? Bo och sova 41
Mediana Vad ersätter jag en WM AlpinLite med? Bo och sova 10
Jackiie Cirkus -8 sovsäck, missar jag något om jag köper denna? Bo och sova 7
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Gamling Var hittar jag den smartaste stolen? Bo och sova 8
hireliath_hotmail.com Vilket tält bör jag köpa Bo och sova 13
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
Derbyboy Vad ska jag ha för tält i Afrika? Bo och sova 25
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
Niithro Hur varm sovsäck behöver jag? Bo och sova 6
Northenlights Vad ska jag använda som tak över huvudet? Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.