Slå upp ett tält på vintern

Jag använder själv rejäla snöpinnar med linor och karbinhake på. Men endast till stormlinorna, 8 stycken om jag inte minns fel. Men vad använder ni till att fästa tält duken i marken?
Själv kör jag lite olika, ibland de vanliga tältpinnarna, ibland även snöpinnar, om det är i skog så tar jag vanliga träpinnar. Hur gör ni?
Och på mitt nya vintertält har jag stormmattor på, då borde det väll räcka att bara skotta över snö på dom eller? Och använda snöpinnar till stormlinorna?
 
Tältning på vinterfjäll. Jag har 10 st snöpinnar som jag/vi använder till tältduken. Till stormlinorna använder vi skidor, stavar och (om det behövs) spadarna. Detta blir alltså ytterligare 10 st fästen (vi är 2 pers.). Stormmattor har jag inte ägnat en tanke, brukar skotta upp snö på sidorna när det behövs. Men mattor är kanske något man kan ha nytta av?
 
Jag använder själv rejäla snöpinnar med linor och karbinhake på. Men endast till stormlinorna, 8 stycken om jag inte minns fel. Men vad använder ni till att fästa tält duken i marken?
Själv kör jag lite olika, ibland de vanliga tältpinnarna, ibland även snöpinnar, om det är i skog så tar jag vanliga träpinnar. Hur gör ni?
Och på mitt nya vintertält har jag stormmattor på, då borde det väll räcka att bara skotta över snö på dom eller? Och använda snöpinnar till stormlinorna?

Snö kan vara kompakt och tung, då fungerar ju mattorna bra som markförankring, särskilt om tältet grävs ner kanske 20-30 cm. Luftig snö kan kräva en del stampande och packande men brukar gå att få till.

Inte alla gånger det är snö, barblåsta eller tunna partier kräver en annan strategi. Ett sätt är att sätta linförlängare i markfästena långa nog att kopplas i de pinnar som håller staglinorna. Bra metod om tältet saknar snömattor eller som standardmetod tillsammans med mattor. På renodlade vintertält kan det vara lika bra att låta dessa linor sitta på jämt...

//J
 
Snö kan vara kompakt och tung, då fungerar ju mattorna bra som markförankring, särskilt om tältet grävs ner kanske 20-30 cm. Luftig snö kan kräva en del stampande och packande men brukar gå att få till.

Inte alla gånger det är snö, barblåsta eller tunna partier kräver en annan strategi. Ett sätt är att sätta linförlängare i markfästena långa nog att kopplas i de pinnar som håller staglinorna. Bra metod om tältet saknar snömattor eller som standardmetod tillsammans med mattor. På renodlade vintertält kan det vara lika bra att låta dessa linor sitta på jämt...

//J


Det med linförlängare i markfästena var ju en riktigt bra ide
 
Plaströr (ihåligt), dela i lämplig längd (30 cm?), såga itu (vertikalt) och borra ett hål i mitten. Fäst en snöre o hålet och vips har man lätta, billiga snöpinnar!
 
Plaströr (ihåligt), dela i lämplig längd (30 cm?), såga itu (vertikalt) och borra ett hål i mitten. Fäst en snöre o hålet och vips har man lätta, billiga snöpinnar!

Kan nog duga hemmavid och på korta skogsturer. Men är väl knappast starka nog för alla påfrestningar på fjället.
 
Kan nog duga hemmavid och på korta skogsturer. Men är väl knappast starka nog för alla påfrestningar på fjället.


Nu har jag bara använt dem ett par dagar i kuling på vinterfjället, och på ett par tusen meters höjd så jag kan inte bemöta dig där. Men jag skulle alla gånger använda dem om alternativet var tex hillebergs (skräp)snöpinnar som bryts i minusgrader på korta skogsturer hemmavid....
 
Nu har jag bara använt dem ett par dagar i kuling på vinterfjället, och på ett par tusen meters höjd så jag kan inte bemöta dig där. Men jag skulle alla gånger använda dem om alternativet var tex hillebergs (skräp)snöpinnar som bryts i minusgrader på korta skogsturer hemmavid....

Har ingen erfarenhet av just Hilleberg. Är det normalt att det händer eller fel på ett enstaka ex? Jag köpte mina pinnar hos Northstar, en betydligt billigare variant än H och de är både starka och sega, ner till åtminstone -20. Det jag tänkte på med plast var exempelvis den omilda behandling pinnarna kan få när man ska ha upp dem ur lättbetongliknande snö, man drar i dem och hugger med spaden. Särskilt vid dåligt väder och när man inte är så där väldigt fokuserad på finlir. Antar att materialvalet spelar roll också, plast kan ju vara så olika.
 
Plastkassar fyllda med snö och nergrävda fungerar utmärkt. Själv sågade jag för länge sen upp ribbor av 6 mm plywood med ett borrat hål i mitten. Båtlack då och då har fått dem att överleva.

go tur
 
Nu har jag bara använt dem ett par dagar i kuling på vinterfjället, och på ett par tusen meters höjd så jag kan inte bemöta dig där. Men jag skulle alla gånger använda dem om alternativet var tex hillebergs (skräp)snöpinnar som bryts i minusgrader på korta skogsturer hemmavid....

Hillebergs snöpinnar är väl gjorda i aluminium?
Isåfall så tillockmed ökar hållfastheten hos dem vid kyla.
 
Hillebergs snöpinnar är väl gjorda i aluminium?
Isåfall så tillockmed ökar hållfastheten hos dem vid kyla.

Uppenbarligen är vintertältning i Göteborg/delsjön lite tuffare än vad de mäktar med... det mest förvånande var väl att Hilleberg inte verkade så förvånade -men min kompis fick i alla fall en bättre begagnad ersättningspinne hemskickad istället för den som gick i två delar samt nya repsnören att knyta fast istället för de tre som gick av vd uppdragning... mina plastpinnar är nog snäppet mer pålitliga skulle jag hävda.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ufo969 Att slå upp ett Haglöfs Genius Bo och sova 10
frilufsnörden Slå upp tält Bo och sova 10
hannulan Slå upp tält när det är tjäle o lite snö Bo och sova 5
tgd Vilken tälttyp är lättast att slå upp? Bo och sova 41
eriwik Magsovare med armarna upp Bo och sova 9
astri tvåmanstält som går snabbt att sätta upp Bo och sova 13
Moga Totalt idiotsäkert tält som kan sättas upp av totala nybörjare? Bo och sova 16
Freevego Steamer för att fräscha upp sovsäck? Bo och sova 4
Maud SH Sätta upp Tentipi Bo och sova 1
camoscio Sätta upp Laser Comp. Bo och sova 2
Elvah Montering av footprint, "avigsidan" upp?! Bo och sova 23
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
avslutatmedlemskap160620 Sätta upp hängmatta Bo och sova 11
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
såg vilket går lättas att sätta upp tält eller tarp Bo och sova 7
Sarvi Att sätta upp en tarp Bo och sova 2
emeliem Sovsäck för upp till 1000 kr Bo och sova 6
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
salgo60 Sätta upp tarp Bo och sova 3
Rickard L vill upp på keb e det bara knata eller......... Bo och sova 1
Chrille74 Tips på om hur man sätter upp ett tält Bo och sova 2
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
SydTobbe Myggnät i ventilation, ett måste? Bo och sova 6
e_kjellgren Modifiera ett Limelight 3P? Bo och sova 2
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
Marcus.A.Mansson Sy ett tält Bo och sova 8
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
Chrabban Behövs ett fotprint till compact light ? Bo och sova 6
tlundberg Hur kallt klarar ett vanligt cellplastliggunderlag? Bo och sova 29
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
Fontana Hur länge håller ett tält? Bo och sova 19
såg letar efter ett en persons tält. Bo och sova 9
palacona Tips på ett bra liggunderlag Bo och sova 13
såg Letar efter ett 2-man tält för året om Bo och sova 3
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
kajhaj Någon som vill låna/hyra ut ett enmans tält? Bo och sova 0
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
såg letar efter ett liggunderlag som man kan ha i ryggan Bo och sova 12
anders_b 2 pers i ett Laser Competition 2? Bo och sova 7
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.