Vilken tälttyp är lättast att slå upp?

Mamma med 8-årig son och vi har hittills aldrig tältat eller slagit upp ett tält. Är någon tälttyp enklare än andra för en nybörjare att få upp? Har storleken betydelse? I sommar är det tältning på campingplats vid fint, ljust semesterväder som gäller, blir det vårt intresse avancerar vi sen utifrån det. Men vill inte åka hem första kvällen för att vi inte fått upp tältet!! :)
 
Jag tror inte det är nån större skillnad mellan olika typer, men det är ju en stor fördel att ha provat att slå upp tältet i lugn och ro innan.

Om ni köper ett tält där det ingår bågar av olika längd så är ett tips att färgmarkera (med färgad tejp) de olika bågarna.
 
Det kommer alltid en massa "experter" på allt möjligt springande om de ser att ni inte får upp tältet inom rimlig tid, så lugn bara,
Lycka till !
 
Ett tält för 3 personer är lagom för två stycken. I dom storlekarna är det sällan som det finns något tält som är svårare att sätta upp än något annat.
Precis som nämnts tidigare så pröva att sätta upp det i lugn och ro. Låt ditt barn vara delaktigt i uppsättandet. Det gör det roligt och förenklar om man lärt sig göra rätt.
Det är ingen fara, det löser sig.
//Peter
 
Ett tält för 3 personer är lagom för två stycken. I dom storlekarna är det sällan som det finns något tält som är svårare att sätta upp än något annat.
Precis som nämnts tidigare så pröva att sätta upp det i lugn och ro. Låt ditt barn vara delaktigt i uppsättandet. Det gör det roligt och förenklar om man lärt sig göra rätt.
Det är ingen fara, det löser sig.
//Peter

Nej, ett tält för två räcker för 2. Därav namnet. Personligen har jag spenderat 10 nätter vintertid med två andra personer, i ett tvåmannatält, med packningen i absiden. Har aldrig stött på problemet med att tält är mindre än vad som anges, har man det problemet bör man banta. Antingen sig själv eller sin packning.
 
Vilket tält du än skaffar är det viktigaste att du testar att slå upp tältet ett par gånger hemma på gräsmattan först. Om du känner dig osäker på hur du ska göra finns det säkert någon i bekantskapskretsen som kan visa hur man gör. Men se till att du verkligen slår upp tältet själv så att du inte bara står och ser på. Lättaste sättet att lära sig är att göra det helt själv.
 
Ett tält för två räcker för två, det är en sanning med modifikation.
Har du en stor absid så kan man ha packningen där, det är ett steg mot att ett tvåmanns tält räcker för två, men finns ingen absid.... Jag vet inte vilket tält du tänker välja, inte heller hur du tänker transportera det.
Ju mer information du ger desto bättre svar kan vi ge.

Vill du börja tälta med ditt barn så sattsa kanske på ett tremanstält, du har större utrymme att röra er på i tältet. För att göra tältningarna behagligare, så börja gärna med att slå upp tältet på en gräsmatta intill där du bor och träna på att sätta upp och ta ner tältet! Jag gör det varje år innan sommarsemestern, i mitt fall inte för att lära sig hur det går till, utan för att setill att alla grejor är med och att allt är helt. En tur över en helg klarar man utan tältspik eller en reva i tältet man lagar med silver tape, två veckor i fjällen med samma problem skulle inte vara kul...

Lycka till!
 
Ett tunneltält

med två(eller tre) lika långa stänger som är lätta at trä i och spänna.
Så snabbt och enkelt som Hillebergs Nammats /eller gamla Nallo där båda stängerna var lika långa är nog det allra bästa.
 
Nej, ett tält för två räcker för 2. Därav namnet. Personligen har jag spenderat 10 nätter vintertid med två andra personer, i ett tvåmannatält, med packningen i absiden. Har aldrig stött på problemet med att tält är mindre än vad som anges, har man det problemet bör man banta. Antingen sig själv eller sin packning.

Du får ha din åsikt och jag får ha min.

Jag rekommenderar en mamma, som aldrig har tältat tidigare, som tillsammans med sin 8-årige son, som skall campa på campingplats att skaffa ett tält som är rymligt.

Skall man ge sig ut och fjällvandra i två veckor så är det en helt annan sak men dit har dom inte kommit än.

Sedan vad du har för personliga erfarenheter, vintertid, ihopknölad med två andra, uppenbarligen goda vänner, kan du lämna därhän eftersom det har lite med saken att göra.

Sedan finns det visst tvåmannatält som är små och tremannatält som är stora men det har inte heller med saken att göra.

//Peter
 
Det har väl visst med saken att göra vilka som är stora och inte. Kan du ge några konkreta exempel på tält som du upplever som små? Inga av de tält jag sovit i har upplevts för små. Och då är jag 1.90, en parvel på 8 år plus mor med packning kommer knappast behöva ett tremannatält.

Köp ett hyffsat 2-manna tunneltält så kommer allt bli bra. På vilket sätt skulle det hjälpa om de köper ett för stort tält? Mer onödig vikt som mor måste bära på om de senare ska ge sig ut på någon vandring.

Och fattar du inte på vilket sätt det är relevant att tre vuxna karlar med vinterpackning kan bo i ett tvåmannatält utan svårigheter tror jag det är dags att sätta på sig tänkarmössan och fundera lite. Kommer mor, liten son och tillhörande packning uppta mer eller mindre volym än tre drasuter med vinterpackning och ramryggsäckar?
 
Tältning för 2 på fin campingplats och bra väder, innebär det även frakt med bil/cykelvagn (dvs inte bära)?

I så fall skulle jag snarare prioritera bekvämligheter framför annat, ett litet hustält av något slag som har både sovkupé och yta med tak där man kan sitta i händelse av dåligt väder eller mycket mygg.
Något i stil med de på dessa sidor:
http://www.friluftsvaror.se/varor/hustalt.htm
http://www.uteliv.net/hus/index.htm

De på den första verkar ju klart enkla att slå upp (det finns en film).
Min erfarenhet av ett gammalt tält på den på sida 2 är att de är väldigt stabila och tunga och lite bökiga att slå upp. Helst vill man vara 2,20 lång och byggd som en björn. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
wrede44 Vilken tältmodell, för och nackdelar? Bo och sova 15
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
Lasse Be Sovsäck men vilken? Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
Bomaye Vilken vandringsstav? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Chillechill3 Vilken sovsäck till Kebnekaise V.31 Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
Jojosurf Vilken Hilleberg tält? Bo och sova 18
nicko_ Vilken quilt? Antagligen från Polen. Bo och sova 18
Vimes Lång + frusen + höftont = vilken sovsäck? Bo och sova 15
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
medic vilken ordning på liggunderlag? Bo och sova 3
Tannjel Ytterligare en "vilken-sovsäck-tråd?" :-) Bo och sova 9
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
qotsa 3-säsongs sovsäck. Vilken ? Bo och sova 16
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
fotomangan Vilken sovsäck? Bo och sova 5
miffokarnevalen Vilken tältkombo för familj på 4? Bo och sova 9
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
Coachmike Vilken typ av liggunderlag är varmast? Bo och sova 26
fotografiskt Vilken underquilt? Bo och sova 8
vane505 Vilken längd på liggunderlaget Bo och sova 5
Crean ”Base-camp tält” vilken model? Bo och sova 10
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
Venito Vilken sovsäck? 3-säsong, budget 2000:- Bo och sova 16
Glännman Stora sjöfallet v.37 - vilken sovsäck Bo och sova 7
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
thureb Thermarest universal repair kit vilken lapp? Bo och sova 2
Makker Vilken tältkåta Bo och sova 0
avslutad130206 Vilken sovsäck från USA? Bo och sova 1
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
menkattmat Haglöfs sommarsovsäck, vilken modell? Bo och sova 2
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
fafner Tentipi tältkåta, vilken modell! Bo och sova 6
Staffan Andersson WM - men vilken? Bo och sova 19
Sara E Vilken sovsäck till sommaren? Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.