Vilken tältkombo för familj på 4?

Denna tvåd handlar eg om två frågor som till viss del är sammankopplade. Lägger fråga två i nästa post för att miska intrycket av "vägg av text" en smula.

Av två anledningar är det dags att införskaffa nytt/nya tält till familjen. Dels har jag, under en tid, känt att jag gärna skulle vilja komma iväg och vandra eller cykla på egen hand och tälta.
Dels är det 3-4-manstält vi nu har ganska gammalt och på upphällningen, så jag funderar lite på hur jag ska tänka...

Jag har kollat lite på 2-manstält eftersom de inte verkar vara jättemycket tyngre än många av enmanstälten. Då skulle jag, som en bonus, kunna ta med mig ett av barnen så att vi kan sova tillsammans.
Detta skulle isf innebära att man behöver skaffa ett tält till för de tillfällen hela familjen (fyra personer) ska med. Hur hade ni tänkt här?

* Det finns alternativet att köpa ett till 2-manstält och att man sover en två i varje tält, men då kan inte ena föräldern ta med sig båda barnen, iaf inte så länge de inte är tillräckligt stora att sova tillsammans i ett 2-manstält.

*Man kan köpa ett tält där man får plats med hela familjen, som man då tar med när alla ska ut.

*Man kan köpa ett tält med plats för 3 personer, som, ger möjligheten att vara ute ensam med båda barnen, plus att man kan ut alla 4 samtidigt.

Det bästa vore kanske att försöka hitta ett hyggligt lätt 4-manstält, gärna med hygglig takhöjd om man vill spela kort eller liknande vid trist väder.
 
Sedan till valet av tält. Det tält vi har idag är ett "stormarknadstält". Detta är knappast något supertält, även med dåtida mått, men det har funkat ganska bra till det det använts till och det enda jag eg har att säga om det som är negativt är att man måste resa innertältet innan man kan lägga på yttertältet samt att det väger i mesta laget.

Jag tror hur som helst att vi inte behöver något/några Hilleberg eller motsv. för att det ska funka för oss (det har vi ändå inte råd med), men det får gärna vara "bra grejer". Det kommer att användas företrädesvis på sommaren och bör klara svenskt sommarväder i framför allt skogsmiljö, men en och annan natt i skärgårdsmiljö kan det eventuellt tänkas bli. De behöver inte vara superlätta, men lättare är bättre.

När jag kollat runt lite har jag landat/snöat in på framför allt Bergans Compact (Light)-serie. Dessa verkar, i mina ögon ge ganska mycket tält för pengarna med bra pris/prestanda och man reser inner- och yttertält samtidigt. Men jag har ju kollat på lite annat:

2-mans:
Bergans Compact Light
Bergans Trysil (är detta gamla versionen av Compact? XXL säljer dem rätt billigt)
Vaude Taurus
Bubblare 1: Urberg "2-person Tunnel tent"
Bubblare 2: Everest ADV LIGHT 2

De två bubblarna är billiga, på dryga tusenlappen, men svårt att hitta nån info om dem...

3-4-mans:
Bergans Compact (eventuellt en aning lågt i tak om man vill sitta och "umgås" lite)
Marmot Limelight FC 4P (Bra takhöjd, nackdel att innertältet reses först)
Bubblare: Urberg "4-Person Tunnel Tent". Väldigt tungt och kanske lite onödigt stort?


Tyck gärna till om dessa och kom med andra förslag. Budget för det hela bör helst inte överskrida 5000kr, om möjlight.
 
Sitter själv emellanåt med samma funderingar. Har inga svar (finns nog inget rätt svar], men tänkte delge vår nuvarande lösning.

1. Vi har ett stort 4-personers tält som vi använder vid bilcamping. Väger för mycket för att bära med sig.
2. Varje person i familjen har en hängmatta. Till detta har vi två st tarpar. Det ger oss en modulär lösning som funkar oavsett hur många vi är ute i busken. Vi hänger två hängmattor ovanför varandra á la våningssäng och sedan en tarp ovanför.

En variant kan vara ett lätt trepersoners tält + en bivyhängmatta? Hängmatta för en person, tält för 2-3 och båda tillsammans för fyra. Bivyvarianten ger dig möjlighet att ligga på marken.
 
Som sagt så finns det inget rätt svar men jag kan tänka mig att ett 3-personers tält med en stor absid + ett litet 2-personers tält skulle täcka era behov. T. Ex.:

Wild Country Hoolie 3 ETC: hela familjen ryms i tältet vid behov (alla kan sova i innertältet om barnen är små och/eller ni sover skaföttes eller en av föräldrarna kan sova i absiden), tältet kan också användas då den ena föräldern vill ta båda barnen med

OCH

Vango Banshee 200 eller Wild Country Zephyros 2: för soloturer eller för en vuxen + ett barn, kan också tas med om ni vill ha mera utrymme då hela familjen är med och vikten inte spelar så stor roll.

Wild Country och Vango är brittiska märken. Vet inte om man kan köpa dem i Sverige (bor själv i Finland) men det går att beställa från UK.

Det finns säkert andra bra alternativ också.
 
Jag instämmer med Maria, med ett 3-personers och ett 2-personerstält täcker ni in alla kombinationer för en familj på fyra personer. Dessutom om 3-personerstältet har en stor absid (som Bergans Compact) så kan ni hänga undan innertältet så att alla får plats i yttertältet.
 
Såg inget om budget eller krav f ö. Hilleberg säljer just nu militärversionen av Keron 4 GT för lite drygt 6 000:-, vilket är nästan halva priset. Var nyss uppe i fjällen med det, 2 vuxna och 2 tonåringar, gott om plats och testades i såväl regn som snö. Mycket smidigt med två absider när man är 4, då man kan använda en som in/utgång och en som extra rum. Väger i o f s ca 6 kg, men är ett underbart tält som lär hålla många, många år, i nästan vilket väder som helst!

//L
 
Är barnen små (under 10 år?) så funkar ett 3-mannatält relativt bra (vi hade ett Helsport Snohetta 3 Camp i flera år). Barnen låg skavfötters mellan oss vuxna (som låg med huvudet åt varsit håll så inget barn behöver se bara fötter:).

Det fungerar ju också att ha ett 3-manna som "vardagsrum" (som görs om till sovrum på kvällen) och sen ett 2-manna bredvid som fungerar enbart som sovrum (i början kanske för en vuxen och ett barn, tills barnen börjar tycka det är kul att ha eget tält att sova i). Dock värt att tänka på att om man ska campa på campingplats så får man betala per tält, oavsett storlek.
 
Jag rekommenderar någon form av kåta.
Finns i olika material och vikter.
En lätt variant är Golite shangri la, som redan nämnts.
Tyngre, men också mer komfortabel, är en kåta i bomull eller bomullsblandning. Dessa väger från 8 kg. Inneklimatet i en sådan kåta går inte att beskriva, det måste upplevas.
Det finns en hel del varianter i olika prisklasser.

Jag rekommenderar kåta då:
*Vikten inte verkar vara jätteviktig.
*Ni har barn. I en kåta kan man röra sig. Spöregnar det en hel dag? Inga problem - tänd en öppen eld och gör något inne.
*För att kåta är bäst =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
wrede44 Vilken tältmodell, för och nackdelar? Bo och sova 15
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
Lasse Be Sovsäck men vilken? Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
Bomaye Vilken vandringsstav? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Chillechill3 Vilken sovsäck till Kebnekaise V.31 Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
Jojosurf Vilken Hilleberg tält? Bo och sova 18
nicko_ Vilken quilt? Antagligen från Polen. Bo och sova 18
Vimes Lång + frusen + höftont = vilken sovsäck? Bo och sova 15
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
medic vilken ordning på liggunderlag? Bo och sova 3
Tannjel Ytterligare en "vilken-sovsäck-tråd?" :-) Bo och sova 9
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
qotsa 3-säsongs sovsäck. Vilken ? Bo och sova 16
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
fotomangan Vilken sovsäck? Bo och sova 5
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
Coachmike Vilken typ av liggunderlag är varmast? Bo och sova 26
fotografiskt Vilken underquilt? Bo och sova 8
vane505 Vilken längd på liggunderlaget Bo och sova 5
Crean ”Base-camp tält” vilken model? Bo och sova 10
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
Venito Vilken sovsäck? 3-säsong, budget 2000:- Bo och sova 16
Glännman Stora sjöfallet v.37 - vilken sovsäck Bo och sova 7
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
thureb Thermarest universal repair kit vilken lapp? Bo och sova 2
Makker Vilken tältkåta Bo och sova 0
avslutad130206 Vilken sovsäck från USA? Bo och sova 1
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
menkattmat Haglöfs sommarsovsäck, vilken modell? Bo och sova 2
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
tgd Vilken tälttyp är lättast att slå upp? Bo och sova 41
fafner Tentipi tältkåta, vilken modell! Bo och sova 6
Staffan Andersson WM - men vilken? Bo och sova 19
Sara E Vilken sovsäck till sommaren? Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.