Vilken tältmodell, för och nackdelar?

Sitter och fönstershoppar lite tält inför black friday. Har tältat en del på senare tid och vet ganska exakt vilket tält jag vill ha men kan inte bestämma mig gällande 1 aspekt

Till att börja med är det ett tält som är ett:
Kupoltält
3 pers
2 absider
2 ingångar
En del materialkrav.

Men frågan som kvarstår är huruvida innertält och yttertält ska kunna vara ihopkopplade och på så sätt kunna monteras ner utan att separeras. Alternativet är att man fäster yttertältet ovanpå stängerna och fäster innertältet i stängerna. I denna typ av modell måste man alltid nedmontera inner och yttertält separat och samma sak vid montering.

Jag ser en stor fördel med att kunna koppla ihop inner tillsammans med yttertältet. Vad finns det för ytterligare aspekter med båda system?
 
Kopplade inner- och yttertält sk Skandinavisk design gör det betydligt snabbare att sätta upp och ta ner tältet vilket kan vara speciellt skönt i dåligt väder. Dessutom medger designen att innertältet alltid är skyddat för regn även om man tvingas sätta upp eller ta ner tältet i regnväder.
För vårt klimat är den tältdesignen att föredra 10 gånger av 10.
 
Kopplade inner- och yttertält sk Skandinavisk design gör det betydligt snabbare att sätta upp och ta ner tältet vilket kan vara speciellt skönt i dåligt väder. Dessutom medger designen att innertältet alltid är skyddat för regn även om man tvingas sätta upp eller ta ner tältet i regnväder.
För vårt klimat är den tältdesignen att föredra 10 gånger av 10.

Tack. Initialt håller jag med. Verkar synnerligen smidigt.

Å andra sidan kan man ju sätta upp yttertältet först och därefter innetältet men det kanske tar längre tid.
 
Å andra sidan kan man ju sätta upp yttertältet först och därefter innetältet men det kanske tar längre tid
Det fungerar bra på mitt Big Agnes Tiger Wall men det är en aning bökigare. Det underlättas en hel del om du har ett footprint eller ställer i ordning band med öljetter för tältstängerna.
 
Kopplade inner- och yttertält sk Skandinavisk design gör det betydligt snabbare att sätta upp och ta ner tältet vilket kan vara speciellt skönt i dåligt väder. Dessutom medger designen att innertältet alltid är skyddat för regn även om man tvingas sätta upp eller ta ner tältet i regnväder.
För vårt klimat är den tältdesignen att föredra 10 gånger av 10.
Jag håller inte med och tycker det är faktiskt tvärtom. Låt mig förklara:
Skaffade i slutet av 80-talet ett Salewa Sierra Leone 2 personer kupoltält med footprint. Det har stått på en del 4000 meters toppar i Alperna och var med på Pik Lenin. Även Kungsleden och som kajak tält på västkusten senare, så hyffsat bredd användning för ett tält, i alla väder från soliga turer över ösregn till snöstormar på hög höjd, så jag inbillar mig att jag vet vad jag pratar om.
Vid finväder standard uppsättning, dvs. innertält först och sen yttertält. Men riktigt bra blev det i dåliga förhållanden, regn eller snöstorm. Lägg ut footprinten, släng på ryggan så att den inte flyger bort. Sätt upp stängerna och dra över yttertält. Förankra allt väl. Kryp in i tältet med dina blöta eller frusna kläder. Glädja dig åt det stora utrymme du har nu för att ta av dina ytterkläder. Om det blir lite blött därinne, bryr dig inte. Innan du sätter upp innertältet, torka av allting med en Wetex trasa. Lägg ut innertältet och klippa in 16 fästpunkter i stängarna, tar typ 2 minuter. Njut av ett helt torrt innertält.
Ungefär samma sak går även att göra med ett kopplat tält i skandinaviskt design, kanske lite mindre plats att ta av sig sina blöta kläder, och man måste vara lite mer försiktigt att inte blöta ner sin innertält.
Om nu vädret är lika jävligt nästa dag, så kan jag i min Salewa tält ta ner ett fint och torrt innertält och packa ner det i ryggan. Sen har jag en massa plats att ta på mig mina fortfarande blöta ytterkläder och skor innan jag går ut och plocka ner yttertältet, skaka bort fukten och snön och knyckla ner det i en packpåse tillsammans med en footprint och stängerna.
Med en kopplat design ala Hilleberg eller Helsport packar jag min fortfarande torra innertält ihop med en blött yttertält. Dessutom tar det en stund att få ut tältstängerna ur kanalerna och hela tältet är svårt att skaka bort fukt och snö innan den rullas ihop och packas ner.
Riktigt stor skillnad blir det nu när jag ska sätta upp tältet på kvällen igen, fortfarande i kass väder.
Min Salewa tält är lika torr och fint som dagen innan, ingen skillnad. Min Hilleberg / Helsport är nu en genomfuktigt klump, eftersom den hade hela dagen i packpåsen på sig att fördela fukten mellan inner och yttertält. Gör man det flera dagar i sträck så blir det rätt obekväm.
Det är mina erfarenheter med skandinaviskt design, eftersom jag även har en Helsport Trollspiret 2, föregångaren till deras Himalaya X-trem 2 expeditionstält. Blir den riktigt blött, så tar det sin tid att få den torrt igen eftersom det är flera lagers tyg. och allt hänger ihop. Separera inner och yttertält är inte att tänka på, det är en förfärlig massa knappar, öglor och clips som är jobbig att hantera med frusna fingrar. Dessutom medger footprinten inte att man sätter up yttertältet separat på ett smidigt sätt.
Ur mitt perspektiv är den skandinaviska designen inte överlägsen en väl designad standart design om man hanterar det på rätt sätt, och jag måste i ärlighetens namn säga att jag är lite besviken att den hypade designen inte presterar bättre i typiskt skandinaviska förhållanden, dvs. fuktig och blåsig (blåst tål den väldigt bra däremot).
Min Trollspiret 2 är det mesta stabila och genomtänkta tältet jag har ägt, grymt hantverk, men den kopplade designen är inte inte bara positiv. Sen att den är overkill för det jag använder tält nuförtiden är en annan sak ;-)

Så jag tycker man ska ta dessa tvärsäkra påståenden att skandinaviskt tält design är överlägsen med en rejält nypa salt!
 
Min erfarenhet är att kupoltält är det tyngsta alternativet och det rymligaste. Yttertält som går ner till marken är en fördel i skandinaviskt horisontellt regn. Undvik innertält av mesh de blir dragiga.
Lätta tält är underskattade. Flera av oss bär längre än vi sover.

go tur
 
DDeniger@

Om man tex ser till det Ringstind 2 jag använder så är det väl ungefär lika många snabbt lossade/fästa fästen mellan inner och yttertält som du beskriver så exsakt samma sak går med att lossa innertältet går ju att göra även där.

Så jag säger Nordic design alla dagar i veckan.
 
Ska man bara ha ett tält, så skulle jag välja Hilleberg Nammatj 3GT rymligt, stor absid att laga mat i vid dåligt väder, och det har vi för det mesta här i Sverige, mycket lätt att sätta upp
 
Jag håller inte med och tycker det är faktiskt tvärtom. (...) Men riktigt bra blev det i dåliga förhållanden, regn eller snöstorm. Lägg ut footprinten, släng på ryggan så att den inte flyger bort. Sätt upp stängerna och dra över yttertält. Förankra allt väl. Kryp in i tältet med dina blöta eller frusna kläder. Glädja dig åt det stora utrymme du har nu för att ta av dina ytterkläder. Om det blir lite blött därinne, bryr dig inte. Innan du sätter upp innertältet, torka av allting med en Wetex trasa. Lägg ut innertältet och klippa in 16 fästpunkter i stängarna, tar typ 2 minuter. Njut av ett helt torrt innertält.(...)
Hänger jag med? Du beskriver hur värdefullt det är att skydda innertält från väta genom att yttertält går att få upp först/ta ner sist. Är det inte just det som de "skandinaviska" tälten är så bra på? Där är det s a s inbyggt i konstruktionen, medan det måste till särskilda prylar och åtgärder (modellspecifik footprint, spännband...) för att det ska funka med "inner först"-tält. Och det är långtifrån alla modeller som klarar tricket. Din gör det ju, men enkelbågs- och tunneltält blir ju inte självstagande med spännband/footprint.

I dåligt väder gör jag (som antagligen de flesta) precis det du beskriver med mitt "skandinaviska" tält - med skillnaden att jag slipper fippla med en footprint och rankiga "nakna" stänger först. Vill jag ändå ha footprint så duger vilken som helst (i mitt fall en bit vanlig bubbelplast), och jag kan lägga ut även den i skydd för regn/vind.

Sammanfattningsvis känns frågan felställd; det handlar inte om inner- och yttertält är hopkopplade (alla vettiga modeller går ju att koppla isär), utan om tältdesignen tillåter uppsättning/nedtagning av yttertältet först resp. sist. Jag håller alltså med om att det är alltför tvärsäkert att påstå att alla "inner först"-modeller är underlägsna de "skandinaviska" vid uppsättning i busväder, men de flesta är det; åtminstone utan att man tar till specialåtgärder.
 
Senast ändrad:
@joanna
Jag skriver jo i nästa rad " Ungefär samma sak går även att göra med ett kopplat tält i skandinaviskt design....."
Min poäng kommer längre ner med fördelarna vid ihållande dåligt väder. Möjligheten att hålla innertältet torrt, även om yttertältet är blött av regn och/eller kondens vid användandet under längre perioder med dåligt väder.
Att kunna hålla sitt utrustning (sovsäck, värmeplagg osv. torrt) är definitivt en komfort fråga, men ibland är det även livsviktigt under extrema förhållanden.

Sen är målsättningen med mitt inlägg inte att framställa skandinaviskt tält design som dåligt, jag vänder mig bara mot den kategoriska framställningen som att det är alltid överlägsen. Citat " För vårt klimat är den tältdesignen att föredra 10 gånger av 10. " Det är bara okvalificerat säljsnack i mina öron. Men Hilleberg och Helsport verkar ha lyckats bra med sin marknadsföring ;-)
 
(...) Min poäng kommer längre ner med fördelarna vid ihållande dåligt väder. Möjligheten att hålla innertältet torrt, även om yttertältet är blött av regn och/eller kondens vid användandet under längre perioder med dåligt väder. (...)
Fast det var precis det jag inte fattade. Varför skulle det vara svårare att hålla innertältet torrt i "skandinaviska" tält?
(Sen håller jag generellt med om att det är för mycket säljsnack utan täckning kring friluftsprylar ;))
 
Fast det var precis det jag inte fattade. Varför skulle det vara svårare att hålla innertältet torrt i "skandinaviska" tält?
(Sen håller jag generellt med om att det är för mycket säljsnack utan täckning kring friluftsprylar ;))
Om du har ett yttertält som är blött på utsidan från regn och ev. blöt på insidan från kondens. Packar du det nu ihop utan att kunna torka tältet förstså blir ett kopplat innertält blött, eller? Hände mig senast i helgen med min Helsport. Regn på natten och under morgonen när vi packade ihop. Innertältet var torr när jag packade ihop och när jag packade upp tältet hemma för torkning, så var innertältet fuktigt eftersom inner och yttertält var rullat ihop tillsammans.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
Lasse Be Sovsäck men vilken? Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
Bomaye Vilken vandringsstav? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Chillechill3 Vilken sovsäck till Kebnekaise V.31 Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
Jojosurf Vilken Hilleberg tält? Bo och sova 18
nicko_ Vilken quilt? Antagligen från Polen. Bo och sova 18
Vimes Lång + frusen + höftont = vilken sovsäck? Bo och sova 15
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
medic vilken ordning på liggunderlag? Bo och sova 3
Tannjel Ytterligare en "vilken-sovsäck-tråd?" :-) Bo och sova 9
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
qotsa 3-säsongs sovsäck. Vilken ? Bo och sova 16
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
fotomangan Vilken sovsäck? Bo och sova 5
miffokarnevalen Vilken tältkombo för familj på 4? Bo och sova 9
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
Coachmike Vilken typ av liggunderlag är varmast? Bo och sova 26
fotografiskt Vilken underquilt? Bo och sova 8
vane505 Vilken längd på liggunderlaget Bo och sova 5
Crean ”Base-camp tält” vilken model? Bo och sova 10
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
Venito Vilken sovsäck? 3-säsong, budget 2000:- Bo och sova 16
Glännman Stora sjöfallet v.37 - vilken sovsäck Bo och sova 7
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
thureb Thermarest universal repair kit vilken lapp? Bo och sova 2
Makker Vilken tältkåta Bo och sova 0
avslutad130206 Vilken sovsäck från USA? Bo och sova 1
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
menkattmat Haglöfs sommarsovsäck, vilken modell? Bo och sova 2
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
tgd Vilken tälttyp är lättast att slå upp? Bo och sova 41
fafner Tentipi tältkåta, vilken modell! Bo och sova 6
Staffan Andersson WM - men vilken? Bo och sova 19
Sara E Vilken sovsäck till sommaren? Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.