3-säsongs sovsäck. Vilken ?

Hej! Första inlägget på utsidan :)

Skulle behöva lite vägledning och gärna tips om ni har det på bra 3-säsongs sovsäckar.

T-comf 0 till -5. Klarar man sig på det som allround-sovsäck ungefär? Blir förmodligen mest att man är ute på sommaren i vilket fall men vill gärna fjällvandra mer, fiske m.m. Jag är dock varm av mig, fryser väldigt sällan egentligen

Den får gärna vara lite vidare kring knäna och ner mot benen. Jag rör på mig en hel del och hade nog helst föredragit en ganska raklång sovsäck. Vänder mig nog gärna i sovsäcken istället för med den. Är förövrigt 185cm lång. 85kg.

Gärna så kompakt och lätt som det är möjligt (såklart!) men jag förstår att jag måste kompromissa nånstans så alla förslag är välkomna.

Gärna under 2000;- men absolut under 3000;-. Jag tänker att jag ska ha den här ett bra tag så är lite rörlig i priset.

De säckarna jag tittat på är dessa så nu får ni gärna ge ris/ros och komma med bättre förslag. Jag har alltid lånat utrustning tidigare så jag är lite osäker på om dessa ens hade fungerat för mig, ska ge mig ut och prova lite också, ingen panik som tur är.

North face Blue kazoo. t-comf -2. Inte hittat några mått på hur bred den är kring benen, verkar annars rätt vettig på många punkter.
http://www.outdoorexperten.se/p-24032-the-north-face-blue-kazoo.aspx

Cumulus Rect 700. t-comf -1. Lite tyngre men ganska kompakt. Dock kan jag vifta på benen och röra mig fritt vilket hade varit ett stort plus. Nån som använder den här eller liknande sovsäck/täcke? Inte heller den varmaste men utrymme för förstärkningsplagg.
http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/c...d=1&cms_user=57a5721908e78362d0823c615b8280ae

Fjällräven Move in bag: Jag tittade på den här också men det blir nog för kallt.
http://www.route62.se/sv/artiklar/f...gular-2.html?gclid=CPC9hf6TjssCFSUMcwodX40Iwg

Finns ju hur många som helst men om ni kommer på nån bra som hade passat in så är det bara att posta :)

Med vänlig hälsning
 
Cumulus

Den här har jag. Jag är toknöjd och har den vår, sommar och höst. Har kört andra liknande förut också. Jag rör mig mycket när jag sover och vill gärna enkelt kunna sticka ut ett ben eller två om det blir varmt men också snabbt kunna dra in dom igen om det blir kyligt.

Den här kommer helt rak och öppen. Men du knyter ihop den själv så högt upp du vill. Jag har knutit upp till knävecken ungefär.

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-systems/comforter-l500?gid=54&vid=7

Jag förstår om du är skeptisk om du inte provat sovsäck utan dragkedja förut (även kallat quilt) men det är helnice om du är en sådan som rör dig mycket och är i-vändare.

Jag är 190 cm och 95 kg och får plats lagom i den.

Bra kvalitet är det också.
 
Den här har jag. Jag är toknöjd och har den vår, sommar och höst. Har kört andra liknande förut också. Jag rör mig mycket när jag sover och vill gärna enkelt kunna sticka ut ett ben eller två om det blir varmt men också snabbt kunna dra in dom igen om det blir kyligt.

Den här kommer helt rak och öppen. Men du knyter ihop den själv så högt upp du vill. Jag har knutit upp till knävecken ungefär.

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-systems/comforter-l500?gid=54&vid=7

Jag förstår om du är skeptisk om du inte provat sovsäck utan dragkedja förut (även kallat quilt) men det är helnice om du är en sådan som rör dig mycket och är i-vändare.

Jag är 190 cm och 95 kg och får plats lagom i den.

Bra kvalitet är det också.

Såg spännande ut. Aldrig sett en helt utan dragkedja. Hur låga temperaturer har du sovit i med den där?

Och vad har du för underlag, brukar du använda nånting mellan underlaget och huden ?

Verkligen kompakt och låg vikt.
 
Titta i så fall även på Cumulus (eller Roberts) "konventionella" sovsäckar. De är inte längre skamlöst billiga för oss, men fortfarande prisvärda i förhållande till den höga kvaliten. Jag plockar ett exempel ur högen, Lite Line 400. För ungefär samma vikt och pris som StS-säcken får du högre dunkvalitet och motsvarande lägre temperaturområde.
Jag har själv säckar från bägge och är mer än nöjd. Bägge fixar ev. specialanpassningar (mått, detaljer, yttertyg etc) till mycket överkomlig extrakostnad. Numera kan du också beställa hydrofoberat dun i Cumulussäckarna.
 
Titta i så fall även på Cumulus (eller Roberts) "konventionella" sovsäckar. De är inte längre skamlöst billiga för oss, men fortfarande prisvärda i förhållande till den höga kvaliten. Jag plockar ett exempel ur högen, Lite Line 400. För ungefär samma vikt och pris som StS-säcken får du högre dunkvalitet och motsvarande lägre temperaturområde.
Jag har själv säckar från bägge och är mer än nöjd. Bägge fixar ev. specialanpassningar (mått, detaljer, yttertyg etc) till mycket överkomlig extrakostnad. Numera kan du också beställa hydrofoberat dun i Cumulussäckarna.

jag har kikat lite på lite line och den verkar ju ha fått bra vitsord. Jag såg att StS säcken fanns med olika comfort-temp också men vill jag ha den till -5 så landar den på 2900kr och är både dyrare, tyngre och större.

hur funkar det om man vill ha specialanpassningar från cumulus, är det bara att maila sina ideer och se vad de säger?

jag tänker isf en lite line 400 eller liknande men som ska ha en T-comf på -5 hur han nu gör om han ändrar tyget eller stoppningen. Sen fråga om han kan göra nederdelen bredare.

Jag tänker att det här ska bli en sovsäck jag ska trivas med och ha länge så landar det på samma pris som StS säcken så är det okej. blir nog ändå lättare och mindre.
 
Det enklaste är ju att du mailar och ställer alla dina frågor direkt, de talar engelska. Möjligen är Roberts.pl mer inställda på specialanpassningar, men kola med bägge så kan du också jämföra kostnaden.
Maila till resp. info-adress, men vänd dig gärna i brevet direkt till Robert Werdon på Roberts resp. Jacek Wylezek på Cumulus.

Robert har f.ö. en del intressanta teorier om skillnaden mellan verklig dunkvalitet och de (enligt honom) alltmer trissade laboratoriemätvärdena, där man anpassar mätmetoden så man får högsta möjliga cuin-värden, men som inte nödvändigtvis garanterar samma prestanda IRL. Polackerna håller sig däremot (fortfarande enligt honom) ännu till den gamla polska mätmetoden, som bättre stämmer med hur dunet beter sig "i fält". Med de "specialdesignade" mätmetoderna skulle deras dun (fortfarande enligt Robert) komma upp i över 1000 cuin :)

Jag har naturligtvis ingen aning om detta stämmer, utan kan bara konstatera att familljens tre olika polska dunsäckar hållit sig varma och spänstiga under numera rätt många års användning.
 
Såg spännande ut. Aldrig sett en helt utan dragkedja. Hur låga temperaturer har du sovit i med den där?

Och vad har du för underlag, brukar du använda nånting mellan underlaget och huden ?

Verkligen kompakt och låg vikt.


Tror jag sovit ner till ca -5 grader med den. Då hade jag dock underställ också men den klarar den tempen utan problem för mig. Det blir ju dock lite viktigare att täta till så det inte läcker någonstans. Jag vet att många absolut inte vill ha en sådan här men för mig och en del andra fungerar det mycket bra.

Jag kör Exped downmat 7 LW eftersom jag är lång och vill slippa ligga med fötterna utanför. Och bred eftersom jag som sagt gärna slänger ut ett ben eller två och inte vill hamna på marken då heller. Men nu har jag köpt ett Exped UL 7 LW till sommarens vandring. Hoppas det håller bara :)

Min sambo har en Cumulus Liteline 400 och den är hon mycket nöjd med också.
 
Här hade det ramlat in många bra alternativ. Säkert många bra alternativ.

Har reviderat lite åsikter efter att ha varit ute och provat lite. Kom väll fram till att en sovsäck modell väääldigt gammal (som jag lånat tidigare) av okänt fabrikat med comf till +0 inte riktigt kan jämföras med en modern dun-säck på +0. :)

Även mumieformen går att leva med, kommer köra en storlek större bara.

Landade på en north face sovsäck till slut även om jag också tror att både cumulus och roberts.pl verkar otroligt prisvärda. Kommer fylla mina behov utan problem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
andersmossing 3 säsongs sovsäck, budget Bo och sova 9
_winston_ Lätt(!!!) tre-säsongs-sovsäck??? Bo och sova 18
WildHeart Billig 3-säsongs sovsäck? Bo och sova 14
inenuttuh Söker kupoltält - 2p / 3 säsongs - Bo och sova 2
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Viktorious Lättare 3-manna tält 4-säsongs sökes Bo och sova 14
lime3003 Tält för 3 säsongs bruk. Bo och sova 23
vonlarsson Haglöfs Hypna eller annan 3-säsongs säck...? Bo och sova 16
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.