Vilken sovsäck till sommaren?

Hej

jag fick en sovsäck i present som hade en komfort-temp. på 12 grader. Jag vill byta det mot en som klarar lite lägre temperaturer men får så olika besked av de jag frågar. Jag vill ha en sovsäck som jag kan använda på vandringar under vår-sommar-höst och som jag tänkt använda i fjällen och skärgården i sommar. Vissa säger att jag ska satsa på en som har en komfort-temp. på strax under noll och andra säger att jag då kommer svettas ihjäl och att en som tål 5-7 grader är bättre. Jag har sidenlakan som jag brukar ha i sovsäcken. Tacksam för tips.
 
Sovsäck!

Tjoosan! Jag tycker att du ska satsa på en säck som klarar av lite kallare väder.Speciellt i fjällen där det kan vara nog så kallt på nätterna ibland.Jag har själv en säck som klarar mycket låga temperaturer och använder den året runt.När det är varmt är det inga problem med att sova med säcken öppen..i bara sovlakanet eller sovpåsen.Blir det riktigt rått och kyligt då är det inte kul med en för tunn säck...Man kan ju alltid slänga på sig alla sina kläder för att slippa frysa...men har man väl börjat frysa så kan det vara svårt att få upp värmen med kläder också.Nej...satasa du på en varm säck,det blir aldrig fel...blir det värmebölja sover du med den öppen,och då tvingas dom med tunnare säck göra samma sak i alla fall,och blir det en svinkall natt kan du lugnt ligga och mysa i din varma säck medans "tunnsäckarna" får det besvärligt.Ha det!!/Timo
 
Jag håller med Timo.Du ska skaffa en säck som tål någon minusgrad. Om du tänker använda den i de svenska fjällen så kan jag garantera att du kommer att uppleva frostnätter ibland.

HåkanF
 
Egentligen är detta väldigt individuellt.
Framförallt beror det på vilken värmeproduktion du har.
Själv är jag en väldigt varm person och jag väljer ALLTID en svalare sovsäck framför en varmare.
Detta gör att jag kan klä på mig om det blir svalare än komfort temperaturen och har möjlighet att öppna upp om det blir varmt.

Om du har erfarenhet av sovsäckar sedan tidigare får du jämföra hur den komfort temperaturen har förhållit sig till hur varm/kall du har varit.
Tänk bara på att komfort-temperatur skiljer sig från man till kvinna eftersom vi generellt har olika värmeproduktion.

Så här benämner Haglöfs de olika gränserna.

Comfort temperature (T comf)
Anger den temperatur där en kvinna får en behaglig natt utan att frysa.

Limit temperature (T lim)
Motsvarar Comfort temperature för en man.

Extreme temperature (T ext)
Den nedre temperaturgräns där hälsorisk kan uppstå för en kvinna.


Det skiljer sig alltså mycket från person till person och vid alla råd som du får skall du tänka på detta.

Mitt råd är att om du är en varm person så tar du en svalare sovsäck och är du en kall person så tar du en varmare sovsäck.
Ta hänsyn till att det inte är ovanligt att det kryper ned mot nollgradigt, sommartid i fjällen.
//Peter
 
Sovsäck!

En varm sov säck fyller alla dina behov, utan att du behöver börja frysa..eller svettas.Du reglerar värmen själv genom att sova med öppen eller stängd säck...mycket enkelt och praktiskt!Men detta med säckar......och hur man vill ha det, är som tidigare sagts, högst individuellt...precis som med kroppstemperaturen hos olika personer.Att få en behaglig temperatur i tältet handlar mycket om tältets placering..ibland om tältduken...ventilationen..och att man inte kryper ner i säcken kall och hungrig..Med ett gott humör och en varm och go säck ,somnar man gott och har det toppen i fjällen...Mvh.Timo.
 
Inte lätt det här

Den sovsäck jag har nu är gammal, tvättad och har okänd komfort-temp. Jag är själv inne på en varmare säck men lockas av de andra då de är lättare (och billigare). Vill dock inte ligga och frysa. Fick rådet i butiken igår då jag var där att satsa på en säck som hade en komfort-temp för kvinnor på 7 grader för han tyckte annars att jag skulle svettas ihjäl de flesta nätter. Det var då jag började tvivla ordentligt. Jag tror jag är en "normalvarm" människa.
 
Med tanke på att du hade tänkt använda den vår-sommar-höst i fjällen OCH skärgården till sommarn så kan detta skilja markant i temperatur.
Tänk först ut var du kommer använda sovsäcken mest och besluta utifrån detta.

Jag skulle sedan bestämt mig för den sovsäck som är snäppet svalare än den tänkta natt-temperaturen.

Däremot rekommenderar jag aldrig någon annan att göra detta om personen ifråga inte VET att hon/han är väldigt varm av sig.
Välj den sovsäck som är snäppet varmare!

Hur lätt du vill att denna säcken skall vara är sedan egentligen en prisfråga. Generellt sett är de lättare sovsäckarna dyrare.
//Peter
 
Plus minus..

Det Peter säger låter väldigt logiskt, under aug kan det vara minusgrader under natten på fjället men inte vid kusten.. Vår-höst bör du ha en komf +2 till-2, din liner gör ett par grader och man kan alltid sova med underställ på för på så sätt öka isoleringen ytterligare. Välj en med hel dragkedja, så när det är varmare så kan du använda den som täcke, istället för att krypa in i den!

Själv använder jag en med komf-1.

//A
 

avslutad210712

Gäst
Om jag ser till mina egna erfarenheter av tältning i fjällen respektive hemma i skogen eller ute på öarna i skärgården så skulle jag vilja säga att det är väldigt svårt att hitta en säck som klarar det stora temperaturspannet. Lätt att säga att det bara är att öppna en för varm säck respektive klä på sig i en för kall säck men hur skoj är det att vakna av att man fryser för att börja klä på sig eller ännu värre vakna badandes i svett. Skulle jag vara tvungen att välja skulle jag ändå välja en säck som riskerar (läs: med garanterad säkerhet) att vara för vasrm för då kan man sova med den helt öppen som ett täcke. Har prövat på att sova i en för kall säck i juli när det var frost på topparna runt oss och då var vi inte uppe på alltför hög höjd heller och det var inte roligt.
 
Jag är hyfsat normalvarm (med dragning åt det frusna hållet) och har en säck med en komforttemp på -5. Den funkar alldeles utmärkt i fjällen på sommaren. Den har aldrig varit för varm, dock har jag ibland sovit med underställ och mössa för att jag frusit. Tidigare har jag haft en säck med komforttemp på +4. Då frös jag! Så mitt råd är att satsa på en lite varmare säck för fjällbruk, blir det för varmt så går det som sagt att öppna den och använda som täcke istället.
 
Detta är en röra! Vi vet inte ens om olika märken
menar samma sak med komfort. Sen är det ju andra
förutsättningar som ska tas med i kalkylen:

Sover du normalt med kläder på, t ex underställ?

Vet du hur varmt ditt tält är? Det sista glömmer många.
I mitt Akto har jag sovit mig genom frostnätter
och inte vetat det förrän jag gick ut och skrapade frost
från innertältet. Det finns varmare tält (mitt Tadpole)
och säkert mycket svalare också.

Mina sovsäckar har komfort +2 och -3. Jag tar +2
till Pyreneerna snart, och troligen även till fjällen
i augusti, -3 till ALperna i september om det blir av.
Min gamla LIM5 hade komfort +2 och den hängde med i 100
nätter i Pyreneeerna, Alperna och Norge utan problem.
Men mina fjällturer har legat mellan kanske 20/7
och 13/8.


+5 till +7 låter högt. Har du blixtlås kan du reglera.
Förra sommaren, när det var så troligt varmt i Norge
låg jag ofta ovanpå säcken fram till elva eller så
innan det var dags att krypa ned.
 
Märke?

Ok, jag börjar luta åt en sovsäck med en komfort-temp på strax under nollan. Då kommer vi till en mer intressant detalj, vilken? Kom gärna med tips på en bra säck, gärna billig, måste inte vara den lättaste men det är ju alltid trevligt och jag är 184 cm lång. Har surfat runt men blir bara fövirrad. Hittar lite test här och där men vet inte vad jag ska lite på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Chillechill3 Vilken sovsäck till Kebnekaise V.31 Bo och sova 6
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
Lasse Be Sovsäck men vilken? Bo och sova 6
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
Vimes Lång + frusen + höftont = vilken sovsäck? Bo och sova 15
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
Tannjel Ytterligare en "vilken-sovsäck-tråd?" :-) Bo och sova 9
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
qotsa 3-säsongs sovsäck. Vilken ? Bo och sova 16
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
fotomangan Vilken sovsäck? Bo och sova 5
Venito Vilken sovsäck? 3-säsong, budget 2000:- Bo och sova 16
Glännman Stora sjöfallet v.37 - vilken sovsäck Bo och sova 7
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
avslutad130206 Vilken sovsäck från USA? Bo och sova 1
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
Libelle Vilken sovsäck rekommenderar ni? Bo och sova 8
Fredrik79 Vilken sovsäck Bo och sova 5
henric vilken sovsäck skall jag köpa? Bo och sova 5
Kamelen Vilken sovsäck i Anderna? Bo och sova 0
ninakw Vilken sovsäck? Bo och sova 3
wrede44 Vilken tältmodell, för och nackdelar? Bo och sova 15
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
Bomaye Vilken vandringsstav? Bo och sova 9
Jojosurf Vilken Hilleberg tält? Bo och sova 18
nicko_ Vilken quilt? Antagligen från Polen. Bo och sova 18
medic vilken ordning på liggunderlag? Bo och sova 3
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
miffokarnevalen Vilken tältkombo för familj på 4? Bo och sova 9
Coachmike Vilken typ av liggunderlag är varmast? Bo och sova 26
fotografiskt Vilken underquilt? Bo och sova 8
vane505 Vilken längd på liggunderlaget Bo och sova 5
Crean ”Base-camp tält” vilken model? Bo och sova 10
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
thureb Thermarest universal repair kit vilken lapp? Bo och sova 2
Makker Vilken tältkåta Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.