Vilken quilt? Antagligen från Polen.

Hej,

Har sen i somras en mycket skön dubbelquilt (Accomplice från Enlightened Equipment). Den lämpar sig mycket väl när vi är två stycken ute på äventyr. Dock är jag nu ute efter att investera lite julklappspengar på en quiltlösning när jag själv ger mig ut på äventyr.


Sitter och väger lite mellan följande två quiltar från Cumulus (med hydrofobiskt dun):

När jag är ute själv kommer jag nog oftare att sova under tarp eller i färdigställda vindskydd och tanken är att vara ute oftare under vår och höst i Skåne då det ofta är väldigt fuktigt, men sällan kallare än 1-2 C.

Jag lutar åt Comforter M400 då den känns mer mångsidig, kan exempelvis användas med tidigare nämnd dubbelquilt när vi är två för att kunna vintercampa. Dessutom är den lättare att dra omkring sig om man sitter uppe på kvällen och det blir kyligt. Dock funderar jag på vad jag går miste om jämfört med Quilt 350?


Hur hade ni tänkt i valet mellan dessa? Eller hade ni valt något helt annat?
 
Spontant tänker jag att du kommer sakna en huva med vardera alternativ. Huvan e oumbärlig på vintern, särskilt för att kunna stänga in sig i säcken vid behov. Annars tycker jag du tänker rätt med ett täcke för att göra det till en vintersäck. Men isf den större modellen om ni ska sova två under den.
Har alldeles nyligen fått hem den större varianten av comforten (inte största, tyngsta, men näst största) och ska upp till Jämtland på mån. Förhoppningsvis blir det lokalt -25C där vi tältar och då kommer den nog väl till pass. Om du inte har bråttom med köpet kan du höra av dig efter den 9e jan när jag e tbax o förhoppningsvis fått användning för den.
 
Var i Jämtland o tältade. Det blev -29. Men behövde aldrig använda comforten. Fast kändes tryggt att den låg intill oss utifall att. Kommer nog t användning till sommaren då jag klurar på lättare packning för att färdas längre o snabbare.
Haru beställt nåt än?
 
Varför inte fortsätta med EE?

nicko_: är nyfiken på varför du inte tittar på t.ex. Revelation eller Prodigy (som nu verkar heta Revelation Apex) när du har en Accomplice? Den går att öppna upp som ett täcke. Är du inte nöjd med EE?

Om du är ute flera nätter i rad och det är kallt och fuktigt kanske det är bättre att ta den övre i syntet.
 
Spontant tänker jag att du kommer sakna en huva med vardera alternativ. Huvan e oumbärlig på vintern, särskilt för att kunna stänga in sig i säcken vid behov. Annars tycker jag du tänker rätt med ett täcke för att göra det till en vintersäck. Men isf den större modellen om ni ska sova två under den.
Har alldeles nyligen fått hem den större varianten av comforten (inte största, tyngsta, men näst största) och ska upp till Jämtland på mån. Förhoppningsvis blir det lokalt -25C där vi tältar och då kommer den nog väl till pass. Om du inte har bråttom med köpet kan du höra av dig efter den 9e jan när jag e tbax o förhoppningsvis fått användning för den.

Har redan Accomplice så under den nya quilten är bara tänkt när jag sover själv => därav är det inte den större modellen jag kollar på. Huva har jag redan i form av Enlightened Equipments separata huva som jag tänkte att jag kunde använda till den nya enmansquilten också.

Var i Jämtland o tältade. Det blev -29. Men behövde aldrig använda comforten. Fast kändes tryggt att den låg intill oss utifall att. Kommer nog t användning till sommaren då jag klurar på lättare packning för att färdas längre o snabbare.
Haru beställt nåt än?

Trevligt! Vad sov ni under förutom comfortern?
Jepp, har beställt Comforter 400 från Cumulus med hydrofobt dun.

nicko_: är nyfiken på varför du inte tittar på t.ex. Revelation eller Prodigy (som nu verkar heta Revelation Apex) när du har en Accomplice? Den går att öppna upp som ett täcke. Är du inte nöjd med EE?

Om du är ute flera nätter i rad och det är kallt och fuktigt kanske det är bättre att ta den övre i syntet.

Är mycket nöjd med EE Accomplice. Dock är utbudet större när det gäller enmansquiltar och då är priset (inklusive tull och frakt) mycket billigare från Cumulus. Dessutom räknar jag med att det hydrofoba dunet ska skydda mot fukt och väta tillräckligt.


Vad menar du med "den övre i syntet"? Att man skulle ha en quilt under sig på så vi som vissa som sover i hängmatta ibland verkar göra?
 
Vad menar du med "den övre i syntet"? Att man skulle ha en quilt under sig på så vi som vissa som sover i hängmatta ibland verkar göra?

Om man har två sovsäckar/täcken på vintern kan det vara en fördel att ha den övre/yttre i syntet eftersom den utsätts för mer fukt.

EE har vattenavvisande dun nu föresten.
 
Ee!!

Hejsan
Jag funderar på att beställa från EE, kan någon tala om vad kostnaden landar på vad gäller avgifter som tull och frakt. Vart landar dessa kostnader på ett ungefär om man beställer en quilt?
 
Jag passade på att beställa till hotellet när jag ändå skulle resa till USA, så kan tyvärr inte svara exakt på det. Dock vi andra tillfällen när jag har beställt andra saker så tror jag att det kostat frakt + 30% tull + tullens expeditionsavgift.
 
Hejsan
Jag funderar på att beställa från EE, kan någon tala om vad kostnaden landar på vad gäller avgifter som tull och frakt. Vart landar dessa kostnader på ett ungefär om man beställer en quilt?

Har man tur slinker paketet igenom och man betalar för quilten+45USD i frakt. Har man inte tur blir det så här:


EE Revelation Regular, 20F (-6C), 950 DownTek Treated dun = 3250SEK (350USD)
Frakt: 424SEK (45USD)
Tull 12%: 441SEK
Moms 25%: 1029SEK
Ombudets avgift för att göra importdeklaration:100SEK
Moms 25% på importdeklarationen: 25SEK
Totalt: 5269SEK varav 2019SEK (38%) för frakt, tull, moms, importdeklaration.

Observera att 25% moms beräknas på: varans pris+frakt+tull+importdeklaration.

Och ja det är värt det, en quilt räcker många år och EE gör förmodligen de allra bästa som finns. Jag är mycket nöjd med min EE Revelation.

http://www.tullverket.se/sv/privat/...nvaraskostnad.4.7df61c5915510cfe9e710532.html
 
Skulle aldrig pröjsa 5000 för en quilt frå USA.

Finns fina för halva inom EU

hos Ultralightoutdoorgear eller från Polen tex
 
Självklart gör alla sina egna val. Jag gör mina...

Jag har spenderat över 40 utenätter i min quilt sen jag köpte den i maj 2016. En natt på tex STF Sälka kostar i Juli 370 kr/natt för medlemmar. 40 nätter skulle kosta 15000 kr. En del väljer det alternativet, jag väljer att sova i tält/tarp för 0kr/natt. Jag ser det som att jag tjänat in min quilt tre gånger om och eftersom den kan hålla i över tio år om jag sköter om den så kommer den fortsätta att vara en bra affär.

Jag tycker att är det en sak som ska få kosta, så är det sovsäcken eftersom det är en otrolig skillnad mellan en halvbra och en kanonbra säck. I en bra säck kommer jag att sova ute gratis, men med en halvbra säck hamnar jag förmodligen i stuga var 3 natt för att vila upp mig efter två eländiga nätter.

En EE Revelation = 14 övernattningar på STF. Visst man kan säkert komma ner i 7 övernattningar med en polsk säck eller varför inte en natt med en säck från Biltema... Valet är fritt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
wrede44 Vilken tältmodell, för och nackdelar? Bo och sova 15
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
Lasse Be Sovsäck men vilken? Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
Bomaye Vilken vandringsstav? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Chillechill3 Vilken sovsäck till Kebnekaise V.31 Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
Jojosurf Vilken Hilleberg tält? Bo och sova 18
Vimes Lång + frusen + höftont = vilken sovsäck? Bo och sova 15
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
medic vilken ordning på liggunderlag? Bo och sova 3
Tannjel Ytterligare en "vilken-sovsäck-tråd?" :-) Bo och sova 9
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
qotsa 3-säsongs sovsäck. Vilken ? Bo och sova 16
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
fotomangan Vilken sovsäck? Bo och sova 5
miffokarnevalen Vilken tältkombo för familj på 4? Bo och sova 9
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
Coachmike Vilken typ av liggunderlag är varmast? Bo och sova 26
fotografiskt Vilken underquilt? Bo och sova 8
vane505 Vilken längd på liggunderlaget Bo och sova 5
Crean ”Base-camp tält” vilken model? Bo och sova 10
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
Venito Vilken sovsäck? 3-säsong, budget 2000:- Bo och sova 16
Glännman Stora sjöfallet v.37 - vilken sovsäck Bo och sova 7
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
thureb Thermarest universal repair kit vilken lapp? Bo och sova 2
Makker Vilken tältkåta Bo och sova 0
avslutad130206 Vilken sovsäck från USA? Bo och sova 1
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
menkattmat Haglöfs sommarsovsäck, vilken modell? Bo och sova 2
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
tgd Vilken tälttyp är lättast att slå upp? Bo och sova 41
fafner Tentipi tältkåta, vilken modell! Bo och sova 6
Staffan Andersson WM - men vilken? Bo och sova 19
Sara E Vilken sovsäck till sommaren? Bo och sova 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...