Stora sjöfallet v.37 - vilken sovsäck

Tjoho...

Som rubriken lyder följer frågan...

Har nu en Marmot never winter graderad till 0 grader eller vad det nu är.. Hade den i Fulufjället i våras och den var varm och skön alla nätter utom när det en natt blev frost och det blåste kalla nordanvindar då frös jag som en ispinne trots sovsäckslakan, underställ, tröja, mössa m.m...

Tror ni att jag klarar mig i denna säck i Stora sjöfallet v.37 eller bör jag spara ihop till en varmare ?

mvh // Johannes
 
Höst säck

I mitten av Sept kan det vara lite kallare...tycker att du bör klara dig med en som går runt nollan om du förstärker med kläder, evt en liner och icke att förglömma är bra liggunderlag!

Annars är det väl en säck som går ner mot -5 till -9 som är nästa steg!
Marmoth Sawtooth ska väl ligga där temp mässig och har en vettig prisklass!

//A
 
Japp, har allt kollat in sawtooth sedan länge men det är ju ingen större idé att köpa nytt för pengar om det man har duger gott :)

Liggunderlaget är ett 7cm exped..

mvh // Johannes
 
Japp, har allt kollat in sawtooth sedan länge men det är ju ingen större idé att köpa nytt för pengar om det man har duger gott :)

Liggunderlaget är ett 7cm exped..

mvh // Johannes


Kanske kan du komplettera med en varmare syntetjacka i säcken och termobyxor. Det borde ge många grader till. Ett lätt sovsäcksöverdrag kan också höja värmen några snäpp. Allt förutsatt att du har plats i säcken för detta så att det inte blir för trångt och isoleringen trycks ihop.


Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Japp, har allt kollat in sawtooth sedan länge men det är ju ingen större idé att köpa nytt för pengar om det man har duger gott :)

Liggunderlaget är ett 7cm exped..

mvh // Johannes

Expeed med eller utan isolering?

Jag är mkt varm av mig, har en lätt dunsäck med komfort på 0. Expeeden jag har isolerar dock inte mot markkylan och är det kallt, stenigt etc. så måste jag använda ett annat liggunderlag (cellplast eller thermarest). Senast tog jag dock ett kort cellplastligg som går från strax under grenen till halsen som jag la under Expeeden. Funkade kanon! Lätt o billig kombo med mkt hög komfort, kan klart rekommenderas.
Mössa etc är jätte bra att förstärka med men glöm inte markkylan!
 
Jag har testat med en tunn syntetsovsäck som överdrag men det blev för trångt och komforten höjdes inte nämnvärt.. Jacka och termobyxor är kanske ett bra tips men jag tror det blir för trångt i den säcken och dessutom ökar packningen för mycket enligt mig och då jag inte har några kan jag lika gärna lägga pengarna på en säck om pengar ska läggas ut..

Underlaget är isolerat med syntetfyllning vad jag förstått och ska väl tåla -17 om jag minns rätt..

Själv är jag kall av mig...

Har ni några vetskaper om temperaturerna i området kring den specifika perioden då ?

mvh // Johannes
 
I mitten av Sept kan det vara lite kallare...tycker att du bör klara dig med en som går runt nollan om du förstärker med kläder, evt en liner och icke att förglömma är bra liggunderlag!

Annars är det väl en säck som går ner mot -5 till -9 som är nästa steg!
Marmoth Sawtooth ska väl ligga där temp mässig och har en vettig prisklass!

//A

En av mina säckar är en Marmoth Sawtooth, den är varm och god, har varit med på fjället ett par gånger under vandringssäsongen och inte frusit i den, har ett Thermarest Trail light som liggunderlag till den. Legat ute i minusgrader med den i mellansverige under tidig vår och inte frusit heller.
 
Tack för det svaret... Men frågan är om den behövs, och det beror ju på hur varmt det är.. Får kolla in SMHI´s klimatdatabas :D

mvh // johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
pppat Stora tält = kalla? Bo och sova 10
såg Är det bara kåtor som funkar för stora karlar Bo och sova 10
sofiah Dunsäck alt lätt säck till stora barn? Bo och sova 5
kaah Stora problem med kondens Bo och sova 13
Agilis Nybörjare med för stora krav och för liten budget? (Hjälp med tältköp) Bo och sova 12
andy69 Tält för långa/stora...Kaitum! Bo och sova 4
AndersLars Sovsäck för stora Bo och sova 2
ErikTheViking Var får man tag på stora kupoltält Bo och sova 6
stephenson stora tält Bo och sova 0
Kalle E Stora tält Bo och sova 2
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
wrede44 Vilken tältmodell, för och nackdelar? Bo och sova 15
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
Lasse Be Sovsäck men vilken? Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
Bomaye Vilken vandringsstav? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Chillechill3 Vilken sovsäck till Kebnekaise V.31 Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
Jojosurf Vilken Hilleberg tält? Bo och sova 18
nicko_ Vilken quilt? Antagligen från Polen. Bo och sova 18
Vimes Lång + frusen + höftont = vilken sovsäck? Bo och sova 15
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
medic vilken ordning på liggunderlag? Bo och sova 3
Tannjel Ytterligare en "vilken-sovsäck-tråd?" :-) Bo och sova 9
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
qotsa 3-säsongs sovsäck. Vilken ? Bo och sova 16
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
fotomangan Vilken sovsäck? Bo och sova 5
miffokarnevalen Vilken tältkombo för familj på 4? Bo och sova 9
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
Coachmike Vilken typ av liggunderlag är varmast? Bo och sova 26
fotografiskt Vilken underquilt? Bo och sova 8
vane505 Vilken längd på liggunderlaget Bo och sova 5
Crean ”Base-camp tält” vilken model? Bo och sova 10
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
Venito Vilken sovsäck? 3-säsong, budget 2000:- Bo och sova 16
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.