tvåmanstält som går snabbt att sätta upp

Har ett gammalt haglöfs tält och tänkte köpa ett kupoltält. Det är väl det man skall ha om man vill kunna sätta upp tältet snabbt?
Gör turer i skog och mark, cyklar, paddlar kajak och vandrar.
Tipsa mig om vad jag kan kolla på. Tänkte ett vår sommar höst tält med bra vattenpelare.
 
Hm, undrar om/när snabbheten för uppsättning av tältet kan vara avgörande för typen av tält. För mig känns det som väldigt begränsande att inte titta också på tunneltält och mellanting/hybrider mellan kupol- och tunneltält.
-Men att inner- och yttertält är/kan vara ihopkopplade i packningen borde innebära en icke obetydlig tidsvinst samt vara bra vid regnväder.

Vill du ha förslag på vissa specifika modeller bör du ange t.ex. om vikten är av stor betydelse, om innerutrymmet ska vara (relativt sett) stort eller får vara litet (speciellt höjden kan vara av intresse om man blir inregnad). För mig är också frågan om absider, myggnät, liggriktning (tvärs mot eller parallellt med öppning) av klart större vikt än snabbheten att sätta upp tältet.
 
Jag har rest alla tänkbara tälttyper genom åren i olika förhållanden och jag vill nog påstå att för mig går det fortast att få upp ett tunneltält av Hillebergstyp, kan vara annan tillverkare såklart.
Kopplat inner och yttertält.
Ena gaveln närmast packpåsens öppning.
Ut med en bit tält, i med två pinnar. Tänk på vindrikningen, sidvind är sämst men kan vara lämpligt om tältet är motståndskraftigast åt det hållet vid stark vind.
backa så du drar ut resten och i med två pinnar i andra kortsidan.
Nu kan det få vara vilket skitväder som helst, i med stänger och fler pinnar och kryp in.
 
Ett Hilleberg Allak tar några minuter att sätta upp på egen hand. Hur smidigt som helst och fantastiskt tält för paddling. Kostar en del men värt varenda krona. Problemfritt.
Jag använder Hilleberg Staika kupoltält, lätt att sätta upp, står för sig själv, behöver inte förankras i marken, om man tex skulle slå upp det på stenhällar, har även ett Hilleberg nammatj 3GT också mycket lätt att sätta upp, bra om det är dåligt väder, stor absid att sitta och laga mat, helnöjd med båda
 
Jag skulle också satsa på ett självstagande tält om det gäller kajakturer till klippiga öar. Det är sköna att slippa springa omkring med stenar eller leta lämpliga sprickor om man hittar en fin plats att slå läger på. Se bara till att det inte blåser iväg när du vänder ryggen till. 😏
 
Jag skulle spana på de tält som har bågarna utanpå om jag hade bråttom med uppsättningen. T ex Jack Wolfskin Exolight 2 eller Salewa Litetrek pro 2. Salewa helt självstagande och finns också i en billigare (tyngre) variant. Ingen egen erfarenhet av dem dock.

Jag hade ett Mountain Hardwear förut där innertältet restes på liknande sätt som på de ovan nämnda (sen fick man offra ytterligare två minuter på att få upp den yttre duken). Det gick löjligt lätt och jag funderade alltid på varför lösningen inte fanns så att man reste även yttertält på samma sätt. Nu har det börjat dyka upp!

EDIT: Såg nu att jag länkade till det tyngre Salewatältet ovan, det finns alltså ett lättare som heter pro. Finns också i snyggare färg.
 
Senast ändrad:
Jag skulle spana på de tält som har bågarna utanpå om jag hade bråttom med uppsättningen. T ex Jack Wolfskin Exolight 2 eller Salewa Litetrek pro 2. Salewa helt självstagande och finns också i en billigare (tyngre) variant. Ingen egen erfarenhet av dem dock.

Jag hade ett Mountain Hardwear förut där innertältet restes på liknande sätt som på de ovan nämnda (sen fick man offra ytterligare två minuter på att få upp den yttre duken). Det gick löjligt lätt och jag funderade alltid på varför lösningen inte fanns så att man reste även yttertält på samma sätt. Nu har det börjat dyka upp!

EDIT: Såg nu att jag länkade till det tyngre Salewatältet ovan, det finns alltså ett lättare som heter pro. Finns också i snyggare färg.
På Hilleberg reser man både inner och yttertält samtidigt, bra när det ösregnar, då slipper man ett blött innertält
 
På Hilleberg reser man både inner och yttertält samtidigt, bra när det ösregnar, då slipper man ett blött innertält
Prexis som på tälten jag länkade till. Det är ju det vanligaste nuförtiden.

För övrigt har det gått alldeles utmärkt att tälta i mitt gamla MH där man reser inner först, och sedan ytter. Det har inte blivit särskilt besvärande blött när det regnat, tycker jag.
 
Prexis som på tälten jag länkade till. Det är ju det vanligaste nuförtiden.

För övrigt har det gått alldeles utmärkt att tälta i mitt gamla MH där man reser inner först, och sedan ytter. Det har inte blivit särskilt besvärande blött när det regnat, tycker jag.

Har också ett mountain hardware självstagande tält (nightview) där innertältet hänger i tältstängerna ochsedan lägger man på yttertältet utanpå - principiellt är det dumt när det regnar ute. Skulle jag köpa nytt tält så blir det ett där man kan resa ytter- och inner-tält kopplade för att hålla uppifrånfukt ute, även om man är snabb på med yttertältet.

/Patrik
 
Har också ett mountain hardware självstagande tält (nightview) där innertältet hänger i tältstängerna ochsedan lägger man på yttertältet utanpå - principiellt är det dumt när det regnar ute. Skulle jag köpa nytt tält så blir det ett där man kan resa ytter- och inner-tält kopplade för att hålla uppifrånfukt ute, även om man är snabb på med yttertältet.

/Patrik
Håller absolut med, ska man ändå köpa ett tält, då väljer man ett där ytter och innertält är kopplat.
 
Har också ett mountain hardware självstagande tält (nightview) där innertältet hänger i tältstängerna ochsedan lägger man på yttertältet utanpå - principiellt är det dumt när det regnar ute. Skulle jag köpa nytt tält så blir det ett där man kan resa ytter- och inner-tält kopplade för att hålla uppifrånfukt ute, även om man är snabb på med yttertältet.

/Patrik
Ser ut ungefär som det jag hade, tror det hette light wedge 2. Har varit ganska nöjd på det stora hela men som du säger, nuförtiden är väl de flesta sammankopplade. Finns ingen anledning att köpa något annat. Mitt är ersatt av ett Queshua quickhiker ul 2 vilket är en fin ersättare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.