Litet tvåmanstält

Det börjar bli dags att byta tält och jag tänker att man får mer opartiska råd här än i sportaffären. Det som är positivt med nuvarande tält är att det är lätt, lätt att slå upp och går att slå upp på ett frimärke. Nackdelen är att ventilationen är underdimensionerad och att det inte är sitthöjd för en lång person någonstans, samt att när man har stuvat in två ryggsäckar i absiden kan man eventuellt möjligen åla sig ut. Tältet skall användas för fjällvandringar för två personer oftast utan möjlighet till replipunkt så kvalitet är viktigt, förutom att det skall ha det gamla tältets fördelar utan dess nackdelar. För ett tält som uppfyller alla krav är priset inte en så viktig parameter.
 
Det börjar bli dags att byta tält och jag tänker att man får mer opartiska råd här än i sportaffären. Det som är positivt med nuvarande tält är att det är lätt, lätt att slå upp och går att slå upp på ett frimärke. Nackdelen är att ventilationen är underdimensionerad och att det inte är sitthöjd för en lång person någonstans, samt att när man har stuvat in två ryggsäckar i absiden kan man eventuellt möjligen åla sig ut. Tältet skall användas för fjällvandringar för två personer oftast utan möjlighet till replipunkt så kvalitet är viktigt, förutom att det skall ha det gamla tältets fördelar utan dess nackdelar. För ett tält som uppfyller alla krav är priset inte en så viktig parameter.

Vilken valör är det på frimärket?
 
Fler krav/önskemål gör det enklare att ge förslag, t.ex. gällande
- tunnel eller kupol
- maxvikt
- minhöjd
- två ingångar
- även 3-persons tänkbart
- enbart mesh i del av innertältet
- 3- eller 4-säsongstält
- hopkopplat ytter- o innertält ?




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nuvarande tält är Fjällräven Foxlite som såldes ett par år på nittiotalet. Det är ett tunneltält med en absid. Kupoltält är väl i allmänhet tyngre, men går inte bort av någon annan anledning. Alla parametrar får ju vägas mot varandra, men vikten skall helst inte vara över tre kilo. Minhöjd är lite svårt att ange, men det skall kännas som man kan sitta upp inomhus. Vi har ett stort ganska tungt tremanstält för andra ändamål så detta skall vara ett rent tvåmanstält. Mesh i innertält har jag svårt att se som ett alternativ utan vill hellre få den lilla isolering som ett tätt innertält ger. Ytter och innertält måste absolut vara kopplade. En ingång kan nog fungera om den är rymlig och smart tänkt. Vi tänker inte tälta på vintern med det, men med fjällvädret vet man inte, så fyrsäsongs är nog att föredra.
 
OK,

För min egen del är frågan om in-/utgångar och absidens/absidernas storlek av stort intresse. Jag vill ha stora absider (förvaringsutrymmen) och gärna god utsikt. Komfortabelt boende går före minsta möjliga vikt!

Tunneltält med en ingång, som exempelvis Nammatj 2 tycker jag blir för trångt.

GT-versionen är nog däremot ganska OK.

Med två absider, som t.ex. i Kaitum 2 blir det riktigt bra.

Kan man dessutom få till bra utsikt o naturlig "egen" ingång, som i t.ex. Exped Venus II, så är det nog allra bäst.

Alltså: Fundera först på typen/layouten av tält och börja sedan kolla vilka som motsvarar kraven och som verkar prisvärda (givetvis beaktande också andra aspekter, såsom t.ex. vikt, sitthöjd, vattenpelare för golv o tak).

(Jag har själv ett Exped Venus II Extreme, och är väldigt nöjd med det, men en nackdel är att det - som så många lättviktstält - har upplyfta absider för bättre ventilation. Det betyder att den "regnfria"/torra zonen i absiderna blir mindre och att det är svårare att strypa ventilationen och myggantalet i absiderna, om man händelsevis skulle vilja det).
 
Fjällräven Abisko Lite

Jag slår ett slag för Fjällräven Abisko Lite 2 (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3555332) En absid som man utan problem får plats med prylarna för två personer och ett innertält som ger lite mer utrymme än för två personer, om man inte vill ligga att för tight i tältet skulle jag kolla på Abisko lite 3 istället, då blir både absid och insida större. Lätt är det också 2.07 för tvåan och 2.22 för trean. Gott om ventilations alternativ för god luftgenomströmmning eller mer slutet beroende på klimat. Ytterligare en funktion som jag uppskattade väldigt mycket var att man kan vika undan hela absiddelen av tältet och få en helt obehindrad panoramautsikt från tältet och väldigt hög lufgenomströmmning. Lätt att sätta upp för en person ännu lättare om man är två.

Kort och gott så är det ett riktigt genomtänkt, lätt och stabilt tält som kommer hänga med på många olika äventyr i framtiden.

Bjuder på en liten presentation av tälten från fjällräven också.

https://www.youtube.com/watch?v=qgQe4jUXTtg
 
Förlängd absid

Hemkommen från Naturkompaniets tältutställning i Delsjön, där både Fjällräven och Hillebergs vill sälja på mig tält med en förlängd absid ( vad som på hillebergska kallas GT) är jag lite konfunderad. Absiden i Keron 3 uppfattar jag som gigantisk (inga som helst problem att passera in med tre instuvade ryggsäckar) och funderar på hur mycket mindre absiden i exempelvis Namatj 2 är. De hade bara Namatj 3 GT uppspänd så det var svårt att få en uppfattning där. Är det någon som har erfarenhet av den och två stora ryggsäckar instuvade, går det att passera ut även utan gymnastiska färdigheter?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.