Saker mot tältduken - går fukten igenom?

Hej!
Som jag har lärt mig ska inte innerduken och ytterduken ligga mot varandra, dels för isoleringens skull värmemässigt och dels för att fukt inte ska tränga igenom.
Stämmer det med fukten? Om jag t.ex. lägger en ryggsäck i min trånga absid (zephyros 2) och ryggsäcken därmed går emot både inner- och yttertältet, kommer fukten tränga igenom så att ryggsäcken då blir blöt? Likadant om skorna står emot, kommer de då bli blöta, eller håller tältduken ute fukten precis lika bra/dåligt oavsett?
 
Jag tror det kan variera lite mellan olika tält och hur yttertältsväven är "impregnerad". Min erfarenhet är att yttertält i silikoniserad väv är mindre känsliga än PU-belagd väv (en natt i blåst kan skada tätheten på yttertältet permanent pga att PU-beläggningen kan skadas/nötas bort punktvis om väven ligger an mot något på insidan), dessutom är tält med krafigare yttertältsväv tåligare även för fuktgenomslag vid anliggning. Vill man vara säker på täthet och lång hållbarhet på sitt tält är det bra att packa sakerna i absiden så de inte ligger direkt an mot yttertältet.
 
Det är skillnad på belagda vävar och impregnerade. Lägger du något mot duken inifrån och det är en impregnerad bomullsduk, blöter det igenom vid regn. Sabbar då ytspänningen.

Lägger du ett innertält mot en tät belagd väv, blir innertältet blött av kondens från den belagda väven, om där bildats kondens. En ryggsäck mot insidan av absiden i tät belagd väv blir bara blöt av väven om där bildats kondens. I mitt Ringstind ligger ryggan tätt mot väven inifrån och det tränger inte in vatten genom den belagda väven för det.

Raskesven
 
Det är pu-belagt. Jac har ett laser competition 2 och det är också det.
Det står under infodelen på den länkade sidan
 
Det går ganska lätt att känna på väven också. En silikoniserad väv är betydligt glattare än en PU-belagd väv. En PU-belagd väv har som en tunn gummihinna på insidan liknande som många regnställ har (=själva den vattentäta PU-skiktet).

Instämmer dock i Raskesvens kommentarer att så länge duken inkl ev beläggning är hel på ett modernt fjälltält är hel tränger inte fukten igenom. Ringstind från Helsport har silikoniserad väv liksom ex Hilleberg.
 
Senast ändrad:
Det går ganska lätt att känna på väven också. En silikoniserad väv är betydligt glattare än en PU-belagd väv. En PU-belagd väv har som en tunn gummihinna på insidan liknande som många regnställ har (=själva den vattentäta PU-skiktet).
klipp...

Jepp, enklast pga. PU-vävar vanligtvis bara har PU-beläggning på ena sidan, medan silikonbelagda vävar brukar vara belagda på båda sidorna. Så om ytorna på in och utsidan är tydligt olika kan man utgå ifrån att den är PU-belagd. (Gäller iaf alla tältvävar jag har sett...)
 
PU-belagda vävar i yttertältet används oftare på billigare modeller av tält, ex använder Helsport PU-belagd väv i sitt enklare Nordmarka medan de dyrare tälten har silikoniserad väv. Min egen erfarenhet är att PU-belagda vävar har en betydligt kortare livslängd, då beläggningen åldras snabbare än väven och kan spricka och släppa med tiden.
En annan praktisk nackdel med PU-belagd vävar är att beläggningen sitter på insidan varför väven suger åt sig mer vatten och blir tyngre att bära när det är vått än motsvarande silikoniserade väv.
 
Det där sista beror ju på hurpass impregnerad väven är. Alla textilier kan impregneras, Efter ett tags bruk kan det göra stor skillnad på komforten i det gröna.
go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.