vilket går lättas att sätta upp tält eller tarp

Jag tycker att tarp går avsevärt mycket snabbare att sätta upp. Men det beror nog på vad för typ av tält man har
 
På en fotbollsplan eller på kalfjället så tippar jag på att ett tält är lättare att sätta upp.. Men det beror ju heelt på hur duktig man är på att sätta upp och hur kräsen man är.. Vad det är för tält/tarp osv..

Mitt enkelväggstält går jäkligt snabbt att sätta upp..

Men i regel så är det ju inte tidskrävande att sätta upp något modernt tält / tarp.. Varför bry sig?
 
Ett modernt tunneltält har man uppe på en minut.
Sen kan man använda ett par till för o finlira, men i nödläge duger det att fästa bakänden, få i bågarna, dra upp tältet, fästa framänden.

Jag får inte upp min hemgjorda tarp eller mitt kupoltält på så kort tid. Men jag valde inte tält efter uppsättningshastighet.
Och som tidigare nämnts, i tät skog får man nog upp tarpen snabbare, men på kalfjället eller en kobbe i skärgården blir det omständligare.
 
Blåser det småspik tror jag det kvittar. Underlaget betyder mycket, i skogen kanske tarpen är snabbare, men skillnaden är marginell. Det som tar tid är att hitta platsen med både morgonsol och fin vy samt nära till lä och vatten.
 

Cannonball

Gäst
Mitt 4 pers hustält tar säkert en halvtimme att sätta upp! Sen ska man knyta gardinerna också!;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.