Slå upp tält när det är tjäle o lite snö

Jag hade också tänkt mig att testa vintertältning. Jag har tillräckligt god koll på sovsäck kläder mm. Men en sak har jag inte riktigt luskat ut det optimala sättet att lösa. Och det är hur jag slår upp tältet. Det är inte särskilt mycket snö här (men betydligt mkt mer än vad det brukar kunna vara), ca 20 cm så att använda tex skidorna som långa tältpinnar funkar ju inte.

Har hört talas om att jag kan använda plastpåsar och fylla de med snö så det hade jag tänkt testa. Finns det nåt mer tips som jag kan testa.

Hur mycket snödjup brukar behövas för såna där stora snöpinnar? Har sett några som är 25 cm långa, men behöver man större snödjup än så? Kan misstänka att man behöver trycka ner de lite djupare för att komma ner i lite fastare snö.

Hur gör jag sen när snön har regnat bort men tjälen ännu inte gått ur marken? När det helt enkelt är omöjligt att använda sig av snömetoder för att få upp tältet.
 
Jag har med mig 7 tums galvad trådspik, en liten hammare och en tång att dra upp spikarna med. Det väger lite grann extra men i en pulka gör det inte så stor skillnad. Det funkar jättebra när man tältar på barmarksfläckar i slutet av april.
 
Om det är tjäle men ingen eller lite snö så kan det funka med långa spikar från järnhandeln som slås ner i marken, har det tipsats om här på utsidan tidigare. Har dock inte testat själv. Är det ett tunnt lager med lös snö tycker jag det kan vara svårt att få fast snötältpinnarna på ett bra sätt även om det grävs ner på tvären. Ibland funkar det att kliva i snön, runt om pinnen, så det blir mer komapkt och sedan låta det frysa ihop en stund innan tältpinnen belastas fullt.

En lina med krok fäst i mitten av snötältpinnen är bra om man ska gräva ner dem.

Tore var visst snabbare med tipset om spik såg jag nu...

//Ala
 
Man får komma ihåg att snötältpinnarna med fördel används liggande för bästa hållfasthet!
Packa snön ordentlgit och vänta en stund till det har stelnat lite, gräv ner snötältpinnen liggande och packa runtom den, vänta gärna en stund till innan du belastar den.. Det behövs inte så överdrivet mycket snö för det, jag har varit med och gjort det på knappt 20 cm snö i ganska lätt snö iaf..

Men om snön bara glider runt så är det väl att fästa allt man kan i buskar träd och stenar..
Sen är det väl hammare och spik som gäller, behöver väl knappast va nån våldsam storlek, 4-5tum borde väl räcka.. men jag har å andra sidan inte testat.
 
behöver väl knappast va nån våldsam storlek, 4-5tum borde väl räcka.. men jag har å andra sidan inte testat.

7 tum är nog overkill, jag råkade hitta några hos svärfar en gång. Spikarna sitter bergfast i marken när det är fruset. Jag skulle också tro att 5 tum räcker. Å andra sidan ökar styrkan hos spiken i större dimensioner vilket är bra om man stöter på en sten under markytan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frilufsnörden Slå upp tält Bo och sova 10
vandrafjäll Slå upp ett tält på vintern Bo och sova 16
tgd Vilken tälttyp är lättast att slå upp? Bo och sova 41
ufo969 Att slå upp ett Haglöfs Genius Bo och sova 10
eriwik Magsovare med armarna upp Bo och sova 9
astri tvåmanstält som går snabbt att sätta upp Bo och sova 13
Moga Totalt idiotsäkert tält som kan sättas upp av totala nybörjare? Bo och sova 16
Freevego Steamer för att fräscha upp sovsäck? Bo och sova 4
Maud SH Sätta upp Tentipi Bo och sova 1
camoscio Sätta upp Laser Comp. Bo och sova 2
Elvah Montering av footprint, "avigsidan" upp?! Bo och sova 23
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
avslutatmedlemskap160620 Sätta upp hängmatta Bo och sova 11
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
såg vilket går lättas att sätta upp tält eller tarp Bo och sova 7
Sarvi Att sätta upp en tarp Bo och sova 2
emeliem Sovsäck för upp till 1000 kr Bo och sova 6
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
salgo60 Sätta upp tarp Bo och sova 3
Rickard L vill upp på keb e det bara knata eller......... Bo och sova 1
Chrille74 Tips på om hur man sätter upp ett tält Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.