Att slå upp ett Haglöfs Genius

Hej,

Jag har idag precis fått hem mitt Haglöfs Genius 23, allt var med och jag har slagit upp det en gång. Känns som ett bra köp.

Min fråga är till er som har slagit upp ett Genius, hur fäster man kardborre banden på ett smidigt sätt ? Tänker då på de som hamnar på sidan utan ingång.

Hoppas få höra några bra trick. ;)
 
Inte alls är väl ett bra svar.

Vid lungt väder och upp till måttlig vind fäster jag bara kardborrebanden i kryssen på tältstängerna och vid dörröppningen.

Sen om jag känner mig lite sysslolös eller bara vill snygga till uppsättningen kan jag fästa alla men då svär jag dagen efter för de brukar sitta som attan när man kryper runt i tältet.

Uppsättning i lite hårdade vind fäster du tältduken vid vita spännet och antingen kastar över hela tältduken på en gång (blir mest ett segel för mig). Eller så knölar du ihop det och fäster spännena mittemot (vid dörren). Sen "drar du ned" varsin halva och fäster runt om. På detta sätt tar tälduken ingen vind i form av segel.

Ett tredje alternatvi som ska funka som jag inte har provat är att lägga på tältduken innan tältstängerna och sen krypa in och fästa tältstängerna sist. Men som sagt. Jag har inte provat den varianten.

Grattis till ett bra köp, enligt mig i alla fall.
 
Hej och tack för ditt svar.

En fråga till har dykt upp, den här tuben med tätningen för sömmarna, är den nödvändig ?

Penslar man på det eller trycker man ut en sträng och drar med fingret efter ?

Hoppas på svar igen. ;)
 
Den är nödvändig!

Först och främst så måste jag gratulera dig till ett mkt bra köp!

Jag har ett Genius 34 och vi var upp till Keb i sommras. Det regnade nästan en hel vecka i sträck. Så tältet blev rejält blött. Till slut så regnade det in i sömmarna.
Sömmarna är inte tejpade (allt för att spara vikt) så du bör ha på "Seam Sealer" nån gång.
Jag hade använt tältet x antal ggr före Keb vändan utan att haft på seam sealer. Men i keb så blev det för mkt regn. Men jag får skylla mig själv. Jag visste om att sömarna inte var tejpade ändå så hade jag inte på Seam sealer.
Så mitt råd till dig är att du behöver inte ha på det när det är nytt. Men efter 2-3 gångers användning så ska man nog se över det en vända.

Det där med att pensla eller använda fingret bör väl inte spela någon roll. Vad jag förstår så är det ett silicon baserat ämne. Kan bli kladdigt om du använder fingrarna. Lite vatten och såpa i en mugg som du doppar fingret i innan du drar ut siliconet fungerar (gammalt snickar tis). Men jag vet inte om det fäster om såpan kommer på tyget.

Hoppas du fick något svar som hjälper dig.

Ha de / Joachim
 
Jag tog det säkra före det osäkra. Direkt när jag fick hem tältet vände jag ut-och-in på det över ett stor bord, tog fram SeamSealern och tätade sömmarna.

Den seamsealer som jag fick hade en mjuk tyg/gummi spets så det var bara att lägga an den mot tältet och dra efter sömmarna. Sen la jag den i någon låda i huset :(

// EmSt
 
Tackar för era svar, jag ska stryka på seam sealern.

Då har jag bara en sista fråga, kan verka dum men strök ni på det på ut- eller insidan av sömmen ?
 
Är det bara jag...

Eller låter det inte som en massa konstiga procedurer i ovanstående text? Själv har jag ett tältmärke från en annan svensk tältprofil och allt ovanstående fungerar automagiskt direkt "from the box"...

Hur är Geniustälten att sätta upp egentligen, hur lång tid tar det? Låter rätt krångligt, speciellt i hård blåst? Sen hörde jag något om färgkoder vad gäller tältstängerna, hur fungerar det i mörker?
 
Njae.

Det är inte så krångligt som det låter. Det är bara på ett annorlunda sätt.

Först slänger man ut golvet och sen sätter man fast stängerna. De är färgkodade men det går ypperligt att se i mörker eftersom hela tältstången är i den färgen, röd eller gul. Är det så mörkt så man inte ser tälststången använder jag i alla fall pannlampa :)

Kardborrebanden kanske är opraktiska men man slipper föra in stängerna i någon slags kanal eller hållare först.

Hur snabbt det går har jag inte tänkt på i tid. Tillräckligt snabbt för att vara klar samtidigt som mina tunneltältskompisar men inte så snabbt så de bara har hunnit halvägs.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Slå upp ett tält på vintern Bo och sova 16
frilufsnörden Slå upp tält Bo och sova 10
hannulan Slå upp tält när det är tjäle o lite snö Bo och sova 5
tgd Vilken tälttyp är lättast att slå upp? Bo och sova 41
eriwik Magsovare med armarna upp Bo och sova 9
astri tvåmanstält som går snabbt att sätta upp Bo och sova 13
Moga Totalt idiotsäkert tält som kan sättas upp av totala nybörjare? Bo och sova 16
Freevego Steamer för att fräscha upp sovsäck? Bo och sova 4
Maud SH Sätta upp Tentipi Bo och sova 1
camoscio Sätta upp Laser Comp. Bo och sova 2
Elvah Montering av footprint, "avigsidan" upp?! Bo och sova 23
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
avslutatmedlemskap160620 Sätta upp hängmatta Bo och sova 11
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
såg vilket går lättas att sätta upp tält eller tarp Bo och sova 7
Sarvi Att sätta upp en tarp Bo och sova 2
emeliem Sovsäck för upp till 1000 kr Bo och sova 6
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
salgo60 Sätta upp tarp Bo och sova 3
Rickard L vill upp på keb e det bara knata eller......... Bo och sova 1
Chrille74 Tips på om hur man sätter upp ett tält Bo och sova 2
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
SydTobbe Myggnät i ventilation, ett måste? Bo och sova 6
e_kjellgren Modifiera ett Limelight 3P? Bo och sova 2
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
Marcus.A.Mansson Sy ett tält Bo och sova 8
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
Chrabban Behövs ett fotprint till compact light ? Bo och sova 6
tlundberg Hur kallt klarar ett vanligt cellplastliggunderlag? Bo och sova 29
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
Fontana Hur länge håller ett tält? Bo och sova 19
såg letar efter ett en persons tält. Bo och sova 9
palacona Tips på ett bra liggunderlag Bo och sova 13
såg Letar efter ett 2-man tält för året om Bo och sova 3
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
kajhaj Någon som vill låna/hyra ut ett enmans tält? Bo och sova 0
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
såg letar efter ett liggunderlag som man kan ha i ryggan Bo och sova 12
anders_b 2 pers i ett Laser Competition 2? Bo och sova 7
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.