Slå upp ett tält på vintern

Jag använder själv rejäla snöpinnar med linor och karbinhake på. Men endast till stormlinorna, 8 stycken om jag inte minns fel. Men vad använder ni till att fästa tält duken i marken?
Själv kör jag lite olika, ibland de vanliga tältpinnarna, ibland även snöpinnar, om det är i skog så tar jag vanliga träpinnar. Hur gör ni?
Och på mitt nya vintertält har jag stormmattor på, då borde det väll räcka att bara skotta över snö på dom eller? Och använda snöpinnar till stormlinorna?

Tältning på vinterfjäll. Jag har 10 st snöpinnar som jag/vi använder till tältduken. Till stormlinorna använder vi skidor, stavar och (om det behövs) spadarna. Detta blir alltså ytterligare 10 st fästen (vi är 2 pers.). Stormmattor har jag inte ägnat en tanke, brukar skotta upp snö på sidorna när det behövs. Men mattor är kanske något man kan ha nytta av?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag använder själv rejäla snöpinnar med linor och karbinhake på. Men endast till stormlinorna, 8 stycken om jag inte minns fel. Men vad använder ni till att fästa tält duken i marken?
Själv kör jag lite olika, ibland de vanliga tältpinnarna, ibland även snöpinnar, om det är i skog så tar jag vanliga träpinnar. Hur gör ni?
Och på mitt nya vintertält har jag stormmattor på, då borde det väll räcka att bara skotta över snö på dom eller? Och använda snöpinnar till stormlinorna?

Snö kan vara kompakt och tung, då fungerar ju mattorna bra som markförankring, särskilt om tältet grävs ner kanske 20-30 cm. Luftig snö kan kräva en del stampande och packande men brukar gå att få till.

Inte alla gånger det är snö, barblåsta eller tunna partier kräver en annan strategi. Ett sätt är att sätta linförlängare i markfästena långa nog att kopplas i de pinnar som håller staglinorna. Bra metod om tältet saknar snömattor eller som standardmetod tillsammans med mattor. På renodlade vintertält kan det vara lika bra att låta dessa linor sitta på jämt...

//J

Snö kan vara kompakt och tung, då fungerar ju mattorna bra som markförankring, särskilt om tältet grävs ner kanske 20-30 cm. Luftig snö kan kräva en del stampande och packande men brukar gå att få till.

Inte alla gånger det är snö, barblåsta eller tunna partier kräver en annan strategi. Ett sätt är att sätta linförlängare i markfästena långa nog att kopplas i de pinnar som håller staglinorna. Bra metod om tältet saknar snömattor eller som standardmetod tillsammans med mattor. På renodlade vintertält kan det vara lika bra att låta dessa linor sitta på jämt...

//J

Det med linförlängare i markfästena var ju en riktigt bra ide

Använder ofta snöankare typ som dessa men de kan ju med enkelhet tillverkas hemma.

b656945a-9a0c-457c-bc5e-1e14d24c0f95

Plaströr (ihåligt), dela i lämplig längd (30 cm?), såga itu (vertikalt) och borra ett hål i mitten. Fäst en snöre o hålet och vips har man lätta, billiga snöpinnar!

Plaströr (ihåligt), dela i lämplig längd (30 cm?), såga itu (vertikalt) och borra ett hål i mitten. Fäst en snöre o hålet och vips har man lätta, billiga snöpinnar!

Kan nog duga hemmavid och på korta skogsturer. Men är väl knappast starka nog för alla påfrestningar på fjället.

Kan nog duga hemmavid och på korta skogsturer. Men är väl knappast starka nog för alla påfrestningar på fjället.

Nu har jag bara använt dem ett par dagar i kuling på vinterfjället, och på ett par tusen meters höjd så jag kan inte bemöta dig där. Men jag skulle alla gånger använda dem om alternativet var tex hillebergs (skräp)snöpinnar som bryts i minusgrader på korta skogsturer hemmavid....

Nu har jag bara använt dem ett par dagar i kuling på vinterfjället, och på ett par tusen meters höjd så jag kan inte bemöta dig där. Men jag skulle alla gånger använda dem om alternativet var tex hillebergs (skräp)snöpinnar som bryts i minusgrader på korta skogsturer hemmavid....

Har ingen erfarenhet av just Hilleberg. Är det normalt att det händer eller fel på ett enstaka ex? Jag köpte mina pinnar hos Northstar, en betydligt billigare variant än H och de är både starka och sega, ner till åtminstone -20. Det jag tänkte på med plast var exempelvis den omilda behandling pinnarna kan få när man ska ha upp dem ur lättbetongliknande snö, man drar i dem och hugger med spaden. Särskilt vid dåligt väder och när man inte är så där väldigt fokuserad på finlir. Antar att materialvalet spelar roll också, plast kan ju vara så olika.

Plastkassar fyllda med snö och nergrävda fungerar utmärkt. Själv sågade jag för länge sen upp ribbor av 6 mm plywood med ett borrat hål i mitten. Båtlack då och då har fått dem att överleva.

go tur

Hillebergs snöpinnar är väl gjorda i aluminium?
Isåfall så tillockmed ökar hållfastheten hos dem vid kyla.

Hillebergs snöpinnar är väl gjorda i aluminium?
Isåfall så tillockmed ökar hållfastheten hos dem vid kyla.

Uppenbarligen är vintertältning i Göteborg/delsjön lite tuffare än vad de mäktar med... det mest förvånande var väl att Hilleberg inte verkade så förvånade -men min kompis fick i alla fall en bättre begagnad ersättningspinne hemskickad istället för den som gick i två delar samt nya repsnören att knyta fast istället för de tre som gick av vd uppdragning... mina plastpinnar är nog snäppet mer pålitliga skulle jag hävda.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips