Hur länge håller tältdukens behandling?

Hej, finns det något proffs där ut som besitter info om dessa tältdukars hållbarhet? Visst är dom behandlade med bla. silikon? Detta material slits väl ut och till slut så suger tältet upp vatten och blir tung och förmodligen läcker det. Någon som har info? Nämn gärna namn, beskriv era kanske fem-tio år gamla tält och om dom har påverkats av tidens tand. Tack!
 
Jag köpte mitt Hilleberg Akto, rött, i juli 2000. Det har följt mig på varenda tur sen dess. Det har blivit cirka 270 tältnätter. Det har med tiden blivit blekare. Ett fäste har släppt och måst repareras.
Det suger inte åt sig vatten, men kondensen på morgonen är trots det svår att torka bort,
och har alltid varit. Jag tror det handlar mer om materialet än om en eventuell beläggning.
 
Tidens tand går hårdare åt innertältets golv som ofta är belagt med polyuretan, PU, istället för silikon. Med tiden kan PU-beläggningen släppa även om tältet ligger i garderoben.
 
Så ett ca 7 år gammalt, då dyrt kvalitetstält bör vara helt ok även idag?
Kan man själv behandla materialet på något sätt?
 
Tältets skick beror naturligtvis på fler faktorer än tid. Har det utsatts för mycket UV-strålning under långa perioder? Hur har tältet förvarats? etc...
 
Så ett ca 7 år gammalt, då dyrt kvalitetstält bör vara helt ok även idag?
Kan man själv behandla materialet på något sätt?

Jag "kan" bara HB, och där gäller ca 12-13 års livslängd för ett tält med lättviktsväven och ca 15-16 för den kraftigare. Då tänker sig HB att man tältar året runt, kanske en 20-30 nätter per år och att man tar hand om tältet, torkar det, förvarar det mörkt och att man inte låter det stå veckovis i solen.

FM räknar med minst 7 års livslängd för ett HB, då får man ta med i beräkningen att tälten används kanske 150 nätter per år och att de periodvis står uppställda dagar i sträck. Och att användarna inte äger tälten själva ;).

...Kompisens keron gt har snart 20 år på nacken, använts de senaste 10 åren enbart höstturer och en vecka, innan oftare...så HB:s uppskattningar är nog ganska realistiska...

//J
 
Realistiska brukare kan med lite försiktighet få tälten att hålla länge.
Men mitt sommarboendetält, april-15 oktober var slut efter den säsongen. Fabriken leverar mig veterligen inte tält längre. Men yttertältsväven var rejäl i nylonväv och innertältets golv, småhål och beläggningen släppte, det som först gav upp.
Det var ett försök så omsorgen var inte den största.
Yttertältväven läkte inte men sömmarna hade sträckts och sömnadshålen läkte.
Min bedömning var att med silikontätning efter impregnering och golvbyte i innertältet hade det gått en gång till.
Vi har flera tält som passerat 20 års strecket och fortfarande gör fin tjänst.
Rent, torrt, mörkt och svalt är sällan fel när det gäller förrådsställning.
 
Mitt äldsta Hillebergtält, ett Helags, närmar sig 20 år nu och jag har legat minst 400 nätter i det. Det är lika tätt nu som när det var nytt. Golvet har jag dock bytt en gång och sedan dess brukar jag lägga en billig presenning under det. Resårbanden som spänner upp innertältet har också behövt bytas cirka vart tionde år.

Mvh, Klas
 
Hade problemlöst ett Mc Kinley Denali från 1997-2010. Har bott ca 800 tältnätter i det utan skyddsgolv. Fem säsonger. Efter detta ville jag ha något lättare och skickade det till Haiti. Lite slappt men tätt på slutet. Golvet släppte möljligen genom lite fukt. Slitage mest på grund av en vårdslös kompis. Är väldigt rädd om min utrustning och har en lokal för att kunna torka samt vårda.
 
Har ett HB Keron som jag köpte för ca 20 år sedan. Yttertältets väv är i stort sett oförändrad. kanske något blekare men definitivt lika tät nu som då. Golvet i innertältet bytte jag för ett par år sedan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.