Behöver hjälp att välja tält!

Ska upp till Härjedalen och vandra samt flugfiska i skog och fjäll under fyra dagar i augusti. Vi är två som ska vandra och jag har kollat på Fjällräven Akka Endurance 3 och Helsport Camp 3. Blir galen och vet inte vad jag ska välja. Helsport är lättare men det känns som Fjällrävens duk är av mer stryk- och vattentåligt material.

Min budget är 7000kr och jag är öppen för förslag om någon känner till ett bättre alternativ eller kan ge mig tips vad jag ska tänka på.

http://www.naturkompaniet.se/fjallraven-akka-endurance-3

https://www.xxl.se/helsport-fjellheimen-3-camp-talt/p/1031598_1_style
 
Tips!

http://se.hilleberg.com/SV/tält/outlet/

Här säljer Hilleberg begagnade, demo, recensionsex m.m. Här kan du tex hitta lättviktstältet Anjan 3 GT för 6500 som väger 2,4 kg. Finns även en del Nammatj och Nallo som passar inom budget. Kreon-modellen är lite dyrare, men ett riktigt bra tält.

Eller varför inte titta på begagnatmarknaden? Top-of-the-line tält håller i många år.

//Erik
 
Har också känt mig halvt tokig av att välja tält, det är inte enkelt! Jag satte mig ner och skrev en lista på hur jag ville att tältet skulle vara. Sen rangordnade jag den så att jag själv kunde se vad jag tyckte var viktigast. Sen får man fundera ut när man ska använda det, med vem, hur ofta. Och så hur mycket man orkar bära, om man ska ha det som basläger eller att flytta på varje dag. Å så till sist, hur mycket får det kosta...

Jag fjällvandrar. Sover i skog vid enstaka tillfällen. Oftast med iaf ett barn. Måste bära hela tyngden själv. Säkerheten var viktig, att jag kunde lita på det (en känsla oavsett vad siffrorna säger). Å sen hade jag erfarenhet av några olika tält.

(Har du inte hört uttrycket innan så kommer det nu...)

Jag erkänner, jag blev/är Hilleban. Har två Hillebergtält; Niak (1.0) och Kaitum 3GT. Är din budget på 7000kr tycker jag definitiv att du iaf ska kika här https://www.blocket.se/hela_sverige?q=Hilleberg&cg=0&w=3&st=s&c=&ca=10&is=1&l=0&md=th och läsa lite om tälten.

Men jag kan råda dig till att gör en lista för att reda ut faktakaoset i hjärnan...

Lycka till!
 
Är själv nybliven flugfiskare och bara längtar efter att få åka iväg på en sådan resa. Är bara jag i min bekantskapskrets som flugfiskar :(

Jag har precis köpt på mig grejer och är helt ny på uteliv. Så nu gäller det bara att ta modet till sig och ta med sig grejerna ut och prova dem. Samt flugspöet såklart :)

Hittade ett två mans tält på Beli sport. Det kanske är för litet, men det var i alla fall lätt. Vägde ca 2kg (mellan 1.9-2kg). Och det var ett Helsport, Reinsfjell. Hoppas att jag inte bidrar till förvirringen med det :)
http://www.beli.se/talt/helsport-reinsfjell-superlight-2
 
Har ett Akka Endurance 3 och det är ett mycket kompetent tält. Visst är vikten hög med sina 4,1 kg men oftast delas ju vikten av tre vandrare också. Tältet kan förstärkas ytterligare med en uppsättning tältbågar. Har ännu inte fått känna på den "perfekta stormen" men tror att den får bekänna färg under årets vandring på Island.
Utemagasinet utsåg det till årets friluftsprodukt 2013.

Nu har Fjällräven släppt en ny serie tält där just Akka Endurance har ersatts av Keb Endurance. Det ser i stort sett likadant ut. Dock har priset gått upp till 10500:-
Skulle vilja påstå att 7000:- är ett klipp för den gamla varianten.

Läs gärna min recension här: http://www.utsidan.se/friluftsguiden/lager/talt/fjallraven-akka-endurance-3-e3_4064
 
Tips!

http://se.hilleberg.com/SV/tält/outlet/

Här säljer Hilleberg begagnade, demo, recensionsex m.m. Här kan du tex hitta lättviktstältet Anjan 3 GT för 6500 som väger 2,4 kg. Finns även en del Nammatj och Nallo som passar inom budget. Kreon-modellen är lite dyrare, men ett riktigt bra tält.

Eller varför inte titta på begagnatmarknaden? Top-of-the-line tält håller i många år.

//Erik

Stor tack för tipset! Hade ingen aning om detta, nu känns det helt plötsligt som att man har en chans att ha råd med ett Hilleberg :)

Har också känt mig halvt tokig av att välja tält, det är inte enkelt! Jag satte mig ner och skrev en lista på hur jag ville att tältet skulle vara. Sen rangordnade jag den så att jag själv kunde se vad jag tyckte var viktigast. Sen får man fundera ut när man ska använda det, med vem, hur ofta. Och så hur mycket man orkar bära, om man ska ha det som basläger eller att flytta på varje dag. Å så till sist, hur mycket får det kosta...

Jag fjällvandrar. Sover i skog vid enstaka tillfällen. Oftast med iaf ett barn. Måste bära hela tyngden själv. Säkerheten var viktig, att jag kunde lita på det (en känsla oavsett vad siffrorna säger). Å sen hade jag erfarenhet av några olika tält.

(Har du inte hört uttrycket innan så kommer det nu...)

Jag erkänner, jag blev/är Hilleban. Har två Hillebergtält; Niak (1.0) och Kaitum 3GT. Är din budget på 7000kr tycker jag definitiv att du iaf ska kika här https://www.blocket.se/hela_sverige?q=Hilleberg&cg=0&w=3&st=s&c=&ca=10&is=1&l=0&md=th och läsa lite om tälten.

Men jag kan råda dig till att gör en lista för att reda ut faktakaoset i hjärnan...

Lycka till!

Har flörtat med tanken på Hilleberg tidigare och jag är ju bra sugen. Är inte ute i skog och mark tillräckligt, kanske ger mig anledning att vara det om man införskaffar sig ett Hb :)

Är själv nybliven flugfiskare och bara längtar efter att få åka iväg på en sådan resa. Är bara jag i min bekantskapskrets som flugfiskar :(

Jag har precis köpt på mig grejer och är helt ny på uteliv. Så nu gäller det bara att ta modet till sig och ta med sig grejerna ut och prova dem. Samt flugspöet såklart :)

Hittade ett två mans tält på Beli sport. Det kanske är för litet, men det var i alla fall lätt. Vägde ca 2kg (mellan 1.9-2kg). Och det var ett Helsport, Reinsfjell. Hoppas att jag inte bidrar till förvirringen med det :)
http://www.beli.se/talt/helsport-reinsfjell-superlight-2

Har ett Akka Endurance 3 och det är ett mycket kompetent tält. Visst är vikten hög med sina 4,1 kg men oftast delas ju vikten av tre vandrare också. Tältet kan förstärkas ytterligare med en uppsättning tältbågar. Har ännu inte fått känna på den "perfekta stormen" men tror att den får bekänna färg under årets vandring på Island.
Utemagasinet utsåg det till årets friluftsprodukt 2013.

Nu har Fjällräven släppt en ny serie tält där just Akka Endurance har ersatts av Keb Endurance. Det ser i stort sett likadant ut. Dock har priset gått upp till 10500:-
Skulle vilja påstå att 7000:- är ett klipp för den gamla varianten.

Läs gärna min recension här: http://www.utsidan.se/friluftsguiden/lager/talt/fjallraven-akka-endurance-3-e3_4064

Det lilla är nog för litet och jag vill gärna ha lite högre vattenpelare, är nog bra om man är ute längre under sommaren. Akka endurance är fortfarande med i matchen. Bra recension , lite mer att förhålla sig till.


Det är ju i augusti det bär iväg, svar om vad det blir återkommer jag med vid ett senare tillfälle, såtillvida att ngn annan inte har ett förslag fallandes utanför tidigare nämnda.
 
Köpte precis ett Jack Wolfskin Sanctuary III RT (http://www.jack-wolfskin.com/sanctuary-iii-rt/3000571.html). Bra pris hos både outnorth och outdoorexperten nu.

Det väger 3.7 kg, har 3000/10000mm vattenpelare och packas med samma mått som motsvarande varianter från Hilleberg och Fjällräven, men är rymligare tack vare vertikal vägg hela vägen ner i backen. Har bara rest det i trädgården än så länge så kan inte ge någon vettig recension, men det gav ett väldigt trevligt och gediget intryck. Ser fram emot att ta ut det i naturen.
 
Två gubbar som ska in i mygghelvete? Låna mitt gamla fjällräven pop out från tidigt 1600 tal. Har funkat hur bra som helst. Sprutat på nytt regn skydd. Hör av er så ska vi nog bespara er många tusen på ett nytt tält. Själv har ja o frugan köpt ett sånt där fint Hilleberg Tarra. Då slipper jag klagomål. Bättre finns inte i den klassen.

Aha ändra nu. Då det var in i augusti. Betydligt snällare. Men hör av er ni så ska vi nog få er rätt säckar o tält.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
lisayey Letar i sovsäcksdjunglen och behöver hjälp Bo och sova 26
Stuvarn Behöver lite hjälp :-) Bo och sova 2
Tomas J Nybliven Nammatj ägare behöver hjälp med uppsättningen Bo och sova 8
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Nadiin Vad behöver vi för tält? En omöjlig ekvation? Bo och sova 16
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
john76 Behöver tips på tält Bo och sova 8
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
Peppe1979 Rookie behöver tälthjälp! Bo och sova 16
flierman Behöver köptips nytt tält 3pers Bo och sova 26
Ulvskog Om du behöver en billig 2 person tält Bo och sova 8
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
Niithro Hur varm sovsäck behöver jag? Bo och sova 6
nettan plettan Trädgårdscampare behöver experthjälp :) Bo och sova 23
Molngrabb Nybliven medlem behöver tips på tält Bo och sova 17
avslutat medlemskap1105 Behöver man liggunderlag på sommaren? Bo och sova 21
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Igelkotte Behöver låna eller hyra tält omgående! Bo och sova 0
johanniska Behöver tips på bra myggnät Bo och sova 5
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.