Nybliven medlem behöver tips på tält

Det är så att sambon, doggen och jag ska spendera en hel del tid i naturen nu under hösten och det kommer att bli några övernattningar. Därför behöver jag tips på tält. För att ha någonting att gå på så hittade jag detta tält på Haléns av alla ställen. ;) Jag vet inte om Coleman är ett bra märke...
Jag kan tänka mig att gå ner till ett tremannatält men vi har en stor hund och det är inte omöjligt att vi får sällskap, så ett fyramannatält är nog inte fel.
Huvudsaken är att det är ett vattentätt tält med bra ventilation och 1200 kronor är max vad jag kan tänka mig att lägga på ett tält.

Tacksam för alla svar! :)
 
Borde vara helt ok för dom pengarna till det ni verkar ska ha det till. Sen kanske man inte kan garantera att det är vattentätt under alla förhållanden.

Vikten 6.8kg är kanske lite i överkant om man tänker bära det en bit.
 
Borde vara helt ok för dom pengarna till det ni verkar ska ha det till. Sen kanske man inte kan garantera att det är vattentätt under alla förhållanden.

Vikten 6.8kg är kanske lite i överkant om man tänker bära det en bit.

Ja det verkar vara ganska tungt... Jag hittade detta fyrmannatält inne på Stadium också men jag fattar inte riktigt om man ligger två personer på var sida om mitten... Man måste ju kunna skjuta ihop det så att man inte får den där öppna biten på mitten, eller hur?
 
Lite oklart hur just detta tält är tänkt att fungera, jag har sett liknande modeller och då var det uppdelat i två sovutrymmen.
Men efter som det är "Bäst i test" så borde det väl gå att få tag i mer fakta. Kanske.
 
Lite oklart hur just detta tält är tänkt att fungera, jag har sett liknande modeller och då var det uppdelat i två sovutrymmen.
Men efter som det är "Bäst i test" så borde det väl gå att få tag i mer fakta. Kanske.

Ja jag ska forska vidare i Everesttältet. Ingen som har något annat tält att komma med? :)
 
Leta på i forumet för det har skrivits en massa om tält. Men vi är nog ganska många medlemmar som inte letar tält på Stadium av olika anledningar. Sen om det är vi som är dumma i huvudet, det låter jag vara osagt.
 
Att titta

i Icakurirens test kanske kan vara en idé. Av beskrivningen på Stadiums hemsida framgår att det är ett innertält och en stor absid.

Svaga punkter på sådana här relativt billiga tält är ofta tältbågar, ventilation och tältbotten. Kolla om dessa testades på något sätt av Icakuriren.

Lycka till med tältköpet.

Thure
 
Ja det verkar vara ganska tungt... Jag hittade detta fyrmannatält inne på Stadium också men jag fattar inte riktigt om man ligger två personer på var sida om mitten... Man måste ju kunna skjuta ihop det så att man inte får den där öppna biten på mitten, eller hur?

Jag tror inte att det är så lätt att "skjuta ihop" delarna, tunneltält ska ju "spännas ut", verkar meckigt att få bra spänn på duken om du inte "drar hela tältet i längsled".
Men på 4 personer behöver det ju inte vara en nackdel med 2 separata sovutrymmen?
Däremot, om det är 2p + hund, möjligen max 3p + hund, som du har tänkt dimensionera tältköpet för, bör du nog inte köpa större än 3p-tält. 3p-tält är lyxigt för 2p, men 4p-tält för 2 är nog onödig vikt, skulle jag tycka.

Dum fråga från en icke-hundägare: När man har hund med sig i tältet, bor den bäst/helst med människorna? Eller räcker det om den får sova i en absid?
 
Tanke 2: budgeten 1200 kr max sätter ju vissa begränsningar, nog svårt att hitta ett stort och lätt tält för de pengarna. Hoppas att du lyckas, såklart! Annars börjar det väl hända en del om du kan tänka dig att lägga kring 2000 kr? Förlåt denna kommentar, du har ju egentligen tydligt sagt ditt pristak. Leta begat?

Men, kolla på Stadium om du är nära deras butiker, de har inte alltid samma/helt sortiment på nätet. (Förra året sålde de även North Face-tält, en kompis till mig köpte ett rätt fint kupoltält för 2p i 1000 kr-klassen, kanske finns det även större? Eller så sålde de bara ut för att de inte skulle föra märket längre?)
Sen är det då reservation för mig som alltså inte vet om voffsen vill/måste sova inne, eller om absiden är OK .
 

avslutad210712

Gäst
Dum fråga från en icke-hundägare: När man har hund med sig i tältet, bor den bäst/helst med människorna? Eller räcker det om den får sova i en absid?

Skulle aldrig lämna hunden i absiden med tanke på mygg, knott, sviron och allt annat som bits och sticks. Gäller förstås under den tiden det är insekter. Dessutom skall man vara säker på sin hund för det är absolut inga problem för en hund att ta sig ur ett yttertält.
 

avslutad210712

Gäst
När det gäller var man skall köpa tält eller inte så kan det vara bra att veta om man kan få reparationer fixade om problem uppstår. Fick en liten skada på mitt Staika och kontaktade Hilleberg för att höra om jag kunde skicka ner det och vad det ungefär skulle kosta att få det fixat. Svaret var att inte skall du skicka ner tältet för det kommer att kosta massor i frakt utan gör så här istället och sen berättade de hur jag skulle göra. Dagen efter låg allt jag behövde för reparationen i ett kuvert i brevlådan. Kostnad 0:- trots att jag vet vad de tar för en del av sakerna jag fick.
 
Ja det verkar vara ganska tungt... Jag hittade detta fyrmannatält inne på Stadium också men jag fattar inte riktigt om man ligger två personer på var sida om mitten... Man måste ju kunna skjuta ihop det så att man inte får den där öppna biten på mitten, eller hur?

Jag var INNE i nämnda tält (är jag tämligen säker på) för ett par timmar sedan. Det är nog inget fel på tältet, men det ska tilläggas att det är ett campingtält med full ståhöjd, och med plats för ett litet campingbord i absiden. Kanske inget man tar med sig på vandringen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomas J Nybliven Nammatj ägare behöver hjälp med uppsättningen Bo och sova 8
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Nadiin Vad behöver vi för tält? En omöjlig ekvation? Bo och sova 16
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
john76 Behöver tips på tält Bo och sova 8
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
Peppe1979 Rookie behöver tälthjälp! Bo och sova 16
flierman Behöver köptips nytt tält 3pers Bo och sova 26
Ulvskog Om du behöver en billig 2 person tält Bo och sova 8
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
Niithro Hur varm sovsäck behöver jag? Bo och sova 6
nettan plettan Trädgårdscampare behöver experthjälp :) Bo och sova 23
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
lisayey Letar i sovsäcksdjunglen och behöver hjälp Bo och sova 26
Stuvarn Behöver lite hjälp :-) Bo och sova 2
avslutat medlemskap1105 Behöver man liggunderlag på sommaren? Bo och sova 21
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Igelkotte Behöver låna eller hyra tält omgående! Bo och sova 0
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
johanniska Behöver tips på bra myggnät Bo och sova 5
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.