Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp!

Var inne på att köpa en Marmot Helium EQ men med en komf.temp på -9 var jag rädd för att den skulle bli för varm + att den är svindyr så därför började jag titta på andra alternativ. I och med att jag fick ett presentkort på intersport (1000:) så började jag titta på Haglöfs och närmare bestämt Goga 1200 som jag tyckte verkade ha bra prestanda, ca. 1kg och yttermatrial i Pertex Endurance. Eftersom det inte fanns någon recension om den här på utsidan så ställde jag en fråga om den i en annan tråd men fick inte så många svar och det var ingen som hade testat den. Eftersom ingen verkar ha denna säck så börjar man ju fundera varför? Den är ju dyr, 3000:- så för samma pengar så får man ju t.ex. en Western Mountaineering Ultra light som har högre fillpower och väger bara 765gr. (180cm) och dessa verkar ju göra säckar i absolut toppklass så priset kanske är orsaken? Eller är det kvaliteten som inte håller måttet?
Nu är det väl så att jag inte behöver någon värstingsäck egentligen så Gogan är säkert fullt tillräcklig för mig och mer därtill men om man nu ska lägga ut 2000-3000 för något så vill man ju få så bra säck som är möjligt för de pengarna, och att då köpa en säck som man inte finner några recensioner om känns lite osäkert.
I alla fall om man är lika velig som jag.

Så jag behöver råd annars kommer jag aldrig till skott.
Ni som har koll på det här med matrial och konstruktion, även fast ni inte har säcken själva så vad tycker ni om Goga på papperet ang. prestanda och matrial?

Jag har faktiskt 3000:- som jag skulle kunna lägga på en säck, om ni hade den möjligheten skulle ni då lägga 3000:- och kunna välja bland alla märken eller skulle ni satsa på Gogan och då bara behöva punga ut med 2000:-
 
På den här länken finns en bra säck på rejäl rea. Funderar starkt på att köpa den åt brorsan.

http://www.globetrotter.de/de/shop/...k_id=05&h_kat=Schlafsäcke,+Inletts,+Isomatten

Jag har också reagerat på Haglöfs väl magstarka priser på sovsäckar. Iofs steg alla H-produkter i o m deras "upphottning" av varumärket under 2000-talets början, men frågan är om de är värda priset? De ligger nu i samma prisklass som de värsta extremsäckarna (Western Mountaineering är väl bara ett exempel), så frågan är om de håller måttet?

Annars drar du till Polen i sommar och handlar en polsk dunsäck av Robert's i Gdynia, de gör bra säckar och till en tredjedel av priserna i Sverige. Ex min flickväns vintersäck: Komftemp -32 grader, vikt 2 kg, pris ca 2000 SEK. Jag höll på att dö av värmeslag i den vid -12 grader, så jag tror inte Robert's friserar tempgränserna.
 
Mitt val...

Tomas J; sa:
Var inne på att köpa en Marmot Helium EQ men med en komf.temp på -9 var jag rädd för att den skulle bli för varm + att den är svindyr så därför började jag titta på andra alternativ. I och med att jag fick ett presentkort på intersport (1000:) så började jag titta på Haglöfs och närmare bestämt Goga 1200 som jag tyckte verkade ha bra prestanda, ca. 1kg och yttermatrial i Pertex Endurance. Eftersom det inte fanns någon recension om den här på utsidan så ställde jag en fråga om den i en annan tråd men fick inte så många svar och det var ingen som hade testat den. Eftersom ingen verkar ha denna säck så börjar man ju fundera varför? Den är ju dyr, 3000:- så för samma pengar så får man ju t.ex. en Western Mountaineering Ultra light som har högre fillpower och väger bara 765gr. (180cm) och dessa verkar ju göra säckar i absolut toppklass så priset kanske är orsaken? Eller är det kvaliteten som inte håller måttet?
Nu är det väl så att jag inte behöver någon värstingsäck egentligen så Gogan är säkert fullt tillräcklig för mig och mer därtill men om man nu ska lägga ut 2000-3000 för något så vill man ju få så bra säck som är möjligt för de pengarna, och att då köpa en säck som man inte finner några recensioner om känns lite osäkert.
I alla fall om man är lika velig som jag.

Så jag behöver råd annars kommer jag aldrig till skott.
Ni som har koll på det här med matrial och konstruktion, även fast ni inte har säcken själva så vad tycker ni om Goga på papperet ang. prestanda och matrial?

Jag har faktiskt 3000:- som jag skulle kunna lägga på en säck, om ni hade den möjligheten skulle ni då lägga 3000:- och kunna välja bland alla märken eller skulle ni satsa på Gogan och då bara behöva punga ut med 2000:-

Western Mountaineering, om priset inte spelar så stor roll. Min Antelope SDL är det mest prisvärda jag köpt och tveklöst en av mina absolut bästa prylar. 1,3 kg lätt har den en uppgiven komforttemp på minus 16-18 grader, men i praktiken stoppar den ner till minus 25 om man äter ordentligt och är torr och varm. WM: s säckar ligger i en klass för sig...

Nu skriver du inte vad su ska använda säcken till men minus 9 är väl sommar-höst i fjället kanske? Finns flera WM-säckar i detta segment t ex Apache SDL (ca 1000 gr) och en lättviktare på ca 700 gr (minns inte exakt vikt och namn men det är en lättviktsversion av Antelope).

//J
[Ändrat av joru 2005-06-11 kl 14:11]
 
Du skriver inte till vad du skall använda den.

Marmot Helium är garanterat en riktigt varm sovsäck för tresäsongsbruk. Den är nog för varm sommartid.

För sommartid i fjällen skulle jag rekomendera några grader under nollan. Kanske - 2. Men det är individuellt.
 
Sovsäck

Hejsan
Skall du skaffa en bra sovsäck till bra pris och bra kvalitet och dessutom väldigt lätt kan jag bara rekommendera Rab. De använder det bästa dunet med en fillpower på 750+ (850 US) och pertex endurance yttermaterial. Har använt Rab själv en hel del och när det gäller dun tycker jag inte många andra märken står upp så bra som dem.
Jag har bra kontakter så vill du ha en fin säck så kan jag lova att dina 3000:- kommer att räcka långt.
Hör av dig om du behöver hjälp. Kolla Rab's hemsida. Tror det är http://www.rab.uk.com
krabba_75@yahoo.se
Kolla Quantum säckarna och Summit serien, de är riktigt fina.
Mvh
Johan Andersson
 
sovsäck

Tomas J; sa:
Den ska användas juni-sep i svenska fjällen, glömde skriva detta.
Kolla M Equipments nya helium 250 för 1395 o 600 för 1995 vikt bägge under kilot med komfort temp på 0-5minus finns på add nature com tycker att de gör prisvärda säckar lycka till
 
Re: sovsäck

glanne; sa:
Tomas J; sa:
Den ska användas juni-sep i svenska fjällen, glömde skriva detta.
Kolla M Equipments nya helium 250 för 1395 o 600 för 1995 vikt bägge under kilot med komfort temp på 0-5minus finns på add nature com tycker att de gör prisvärda säckar lycka till
Har kollat på dessa och de skulle vara ett utmärkt val om det inte vore för att de bara har halvlång dragkedja vilket jag inte vill ha.
 
Jag visste det! Jag borde aldrig startat denna tråd:)
Men jag hade ju hoppats på att alla skulle säga "köp Gogan, den blir du säkert nöjd med" och då hade det bara varit att beställa en sådan.
Men nu är jag ju tillbaka på ruta ett!!! Tack vare alla era olika svar. Kunde ni inte ha bestämt er för EN säck som jag borde köpa?

Skämt och sido så kvarstår ju faktum, ingen har testat Haglöfs Goga eller har några åsikter om den överhuvudtaget och jag tror inte jag vågar chansa att köpa den. Om den kostat 1000:- hade det väl varit värt en chansning men nu är det ju betydligt mer än så, det är väl bara att ge sig ut i sovsäcksdjungeln igen då, pust och stånk...

Men av de säckar ni rekomenderat så går både
The North Face Beeline 900, ME Helium och Marmot Hydrogen bort pga. att den förstnämda saknar dragkedja helt och de andra två har halvlång dragkedja.

Rab Quantum Endurance 400 ser ju väldigt intresant ut men är komforttempen på -5 enl. de nya normerna?
Sen står att den är "narrow cut" och jag antar att det är det samma som att den är tajt, frågan är då hur tajt? När jag sover så brukar jag ligga på sidan och dra upp benen en bit så jag vill ha lite utrymme i säcken.

WM Apache har komf.temp -9 vilket jag som sagt tror är lite för varm. WM Ultra light har -7 det är väl också på gränsen till för varmt men den kanske skulle funka men hur vattentåligt yttertyg har den? Jag hittar inget om det på deras hemsida.
Sen vad jag förstått så är WM säckarna också väldigt tajta om man jämför med tex. Marmot så man skulle ju behöva provligga dessa precis som med Rab.

Om jag fick önska så skulle Marmot tillverka en säck med komf.temp på -5 med samma matrial som Helium EQ, då skulle jag slå till direkt, kanske...
Tycker spannet från Hydrogen -1 till Helium -9 är väl stort.


Ja ni, nu börjar det snurra i huvudet igen och jag kommer nog få frysa i min gamla säck ett tag till vad det verkar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
TheBostonRag Välja sovsäck - Marmot(?) Bo och sova 12
espirituosa Hjälp önskas - välja sovsäck för Keb i augusti Bo och sova 24
barlidenxc Blir galen av att välja sovsäck Bo och sova 13
Floot Vad ska jag välja för sovsäck? Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
kalalokki Djungel att välja tält Bo och sova 8
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
mkruse Hur skulle du välja? Bo och sova 2
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Hillan Tält, svårt att välja Bo och sova 7
Anna M Svårt att välja tält för fyra Bo och sova 17
Arvidsjaur Hjälp mej välja liggunderlag Bo och sova 16
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Välja tält Bo och sova 5
fogfi Hjälp att välja tält Bo och sova 11
clain Välja bland tält-djungeln, ex Hilleberg Anjan 2-3 GT, FJR Lightweight 2-3, mm. Bo och sova 44
Sanca Välja tält igen Bo och sova 19
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
Urwaldjaeger Eviga frågan: Att välja tält Bo och sova 26
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
JonatanBT Ny sommarsovsäck, vad välja? Bo och sova 4
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
BadCash Ännu en Välja-tält-tråd Bo och sova 10
jagbara herre gud vad svårt det är att välja tält, hjälp snälla Bo och sova 21
femma Att välja tält när dollarn är låg? Bo och sova 16
justsafe Hjälp mig välja Solotält. Bo och sova 28
nsidirop Nytt tält - vad välja? Bo och sova 16
cwmint Nytt tält, vad välja? Bo och sova 6
lama78 Hjälp att välja! Bo och sova 5
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
Floot Vilken ska jag välja? Bo och sova 2
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.