Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp!

Efter mycket huvudbry och vändande o vridande på material, vikter och priser där jag till slut kom på mig själv med att välja bort säckar för ca. 100g skull så har jag rannsakat mig själv, mina behov och ekonomi och nu "tror" jag att jag bestämt mig.

En ME Glacier 500 för 1895:- hos Skövde Natur + ett siden-innerlakan tror jag blir en perfekt kombination.

MEN en sak återstår, klarar jag och mina 186cm en regular säck? Det vore drygt att behöva gå upp på en xl för någon ynka centimers skull.
Har förut provat en Marmotsäck med max. liggläng på 183cm och den kändes helt ok, så förhoppningvis har även ME lite marginal på sina storlekar.

Strykarräven (Anders Bäcklund) skrev:
[/QUOTE]Du har inte under ditt letande stött på någon säljare som rear ME-säckar, eller andra säckar i samma vikt/värmeklass som den du söker, men som du inte blivit sugen på? Letar säck till brorsan. [/QUOTE]

Nej tyvär så har jag inte hittat några på rea men Skövde Natur låg i alla fall lite under katalogpriserna.
 
Tomas J; sa:
MEN en sak återstår, klarar jag och mina 186cm en regular säck? Det vore drygt att behöva gå upp på en xl för någon ynka centimers skull.
Har förut provat en Marmotsäck med max. liggläng på 183cm och den kändes helt ok, så förhoppningvis har även ME lite marginal på sina storlekar.
Jag är 185cm och kör med regular på både ME:s och Marmots säckar. Om du inte ligger och sträcker ut dig (och fötterna) allt du kan så ska det inte vara några problem.
Till skillnad från Haglöfs, Ajungilak m.fl. "nordiska" märken så har britterna och amrisarna marginal i sina längdangivelser. Marginalerna är inte riktigt lika goda som på Marmotsäckarna där en regular räcker för personer som är en bit över 190cm men det bör inte vara några problem för dig iallafall.
 
Tomas J; sa:
...MEN en sak återstår, klarar jag och mina 186cm en regular säck? Det vore drygt att behöva gå upp på en xl för någon ynka centimers skull.
...

Såhär svarade Addnature när jag frågade om strl. på ME Helium
"Om du är över 182 cm bör du ha long, annars
regular."

/M
 
Men på skövde natur så står ju att ligglängen hos en reg. är 185cm. Har ME alltså tvärt emot Marmot tagit i i överkant på ligglängden eller är det fel info. från skövde natur?
 
Har mailat ME för att höra vad de rekommenderar men har inte fått svar än. Det bästa vore ju om jag kom iväg och prova i någon butik men har en bit att åka så jag får vänta tills jag har andra ärenden i "stor- stan".
Tar gärna emot fler åsikter och kommentarer i ämnet från er med erfarenhet av ME-säckar.
 
Tomas J; sa:
Men på skövde natur så står ju att ligglängen hos en reg. är 185cm. Har ME alltså tvärt emot Marmot tagit i i överkant på ligglängden eller är det fel info. från skövde natur?
Man kan iofs sällan lita på uppgifterna från säljarna, kör i första hand på tillverkarens uppgifter.
Jag har för mig att någon i multisportsammanhang yttrade att ME har rätt korta säckar i förhållande till sina angivna ligglängder. Men detta var ju bara löst prat, inte objektiva fakta, såna som t ex Bush Jr. levererar.

Vill du ha vettiga subjektiva uppgifter så gå och lägg dig i en ME-säck i en friluftsbutik, leendena får du på köpet...
 
ME

Jag är 188cm o har en ME helium 250 hade nog ,om jag skulle räknat med huvudet i säcken haft en xl men som sommarsäck behövs inte huvudet i , tror nog att du skall välja xl har en firewalker ME som jag har xl i ,men den är mycket längd kvar, kanske min helium modell är lite extra kort förkållandevis
 
Sovsäck

Har för mig att Marmot helt klart är mera tilltagna än ME, så köp ingen säck innan du har provat mvh Hans
 
Rätt längd är viktigt. Jag är 193 och har precis bytt från en Ajungilak för "upp till 195 cm" till en Robert's som är sydd för mig (XXL). Det är en suverän känsla att aldrig ligga mot med tårna.
 
Håkan K; sa:
Roberts är ett ypperligt alternativ. Även om man inte är "fullvuxen". http://www.roberts.pl
Robert's gör vansinnigt fina säckar, min sambo köpte en när vi ändå hade vägarna förbi Polen... Vintersäck som går ned till -32 grader i komftemp för män, knappt 2 kg, 2000 spänn.
Om någon ändå ska handla därifrån kanske vi skulle gå ihop ett gäng och sambeställa?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
TheBostonRag Välja sovsäck - Marmot(?) Bo och sova 12
espirituosa Hjälp önskas - välja sovsäck för Keb i augusti Bo och sova 24
barlidenxc Blir galen av att välja sovsäck Bo och sova 13
Floot Vad ska jag välja för sovsäck? Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
kalalokki Djungel att välja tält Bo och sova 8
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
mkruse Hur skulle du välja? Bo och sova 2
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Hillan Tält, svårt att välja Bo och sova 7
Anna M Svårt att välja tält för fyra Bo och sova 17
Arvidsjaur Hjälp mej välja liggunderlag Bo och sova 16
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Välja tält Bo och sova 5
fogfi Hjälp att välja tält Bo och sova 11
clain Välja bland tält-djungeln, ex Hilleberg Anjan 2-3 GT, FJR Lightweight 2-3, mm. Bo och sova 44
Sanca Välja tält igen Bo och sova 19
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
Urwaldjaeger Eviga frågan: Att välja tält Bo och sova 26
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
JonatanBT Ny sommarsovsäck, vad välja? Bo och sova 4
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
BadCash Ännu en Välja-tält-tråd Bo och sova 10
jagbara herre gud vad svårt det är att välja tält, hjälp snälla Bo och sova 21
femma Att välja tält när dollarn är låg? Bo och sova 16
justsafe Hjälp mig välja Solotält. Bo och sova 28
nsidirop Nytt tält - vad välja? Bo och sova 16
cwmint Nytt tält, vad välja? Bo och sova 6
lama78 Hjälp att välja! Bo och sova 5
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
Floot Vilken ska jag välja? Bo och sova 2
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.