Tips på sovsäck

Hej!

Behöver investera i två nya sovsäckar - en till mig själv och en till min fru.

Så lätta och prisvärda som möjligt för våra behov. Vi kommer sova i säckarna ca 2-3 veckor om året, antagligen från maj - sep/okt och framförallt i Stockholmsområdet men bör även klara våra svenska fjäll. Både jag och min fru hatar att frysa. Vi kommer att sova på Expeed SynMat 7 UL liggunderlag och vi kommer att sova i ett Trailpeak från Luxe Outdoor där det finns en liten risk att tältduken kommer emot sovsäcken.

Vi har nu beställt två olika säckar:

- Mountain Equipment Helium 600 Light Ocean
- Rab Summit 600 Lapis

Vilken av dessa bör vi välja?
Finns det några alternativ som är billigare/lättare/bättre?
Tips!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ett tips är att inkludera ex Marmot Sawtooth för dig och Marmot Angelfire alt Marmot Wm Teton i valet till din hustru (beroende på hur frusen hon är). Dessa säckar har samma dunkvalitet som RAB säcken du länkar till och ett lämpligt temp område.

Liggunderlaget är viktigt

Jag vill bara flika in att jag som är kall av mig och också hatar att frysa tycker Synmat 7 UL utan förstärkning av cellplast är för kall även på sommaren.

Titta på Synmat Winterlite om ni inte redan har skaffat liggunderlag. "This mat also offers the warmth needed for cold sleepers in spring and summer conditions. "

Beroende på din frus längd och vikt så tycker jag också att ni ska ta en titt på Marmots Angle Fire och Teton.

Att ha en sovsäck som passar i storlek gör ganska mycket för en liten person. Ju mindre dödvolym att värma upp desto bättre.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips