Kondens mellan liggunderlag och sovsäck?

Jag var ute i helgen och det vart väldigt fuktigt mellan sovsäck och liggunderlag. Vilket jag utgår från är kondensfukt eftersom sovsäcken i övrigt var torr och det var torrt mellan golv och liggunderlag.

Är detta vanligt? Det är första gången jag har upplevt något liknande? Går det att undvika på nått sätt?

Jag använde en Haglöfs sovsäck och ett Everest liggunderlag av uppblåsbar typ på ca 30mm.

Mvh
Fredrik
 
Det borde rimligen inte uppstå särskilt ofta eftersom kondens uppstår när fuktig varm luft möter en kall yta. Liggunderlaget ska ju stå för isolation och då ska ju ytan inte bli så kall.

Däremot har jag råkat ut för kondens mellan sovsäck och sovsäcksöverdrag.

Det kan ju dock vara så att kondensen har uppstått på liggunderlaget när det har legat "öppet", och sen när du har vänt dig har du tryckt ner sovsäcken på det blöta.

Tillägg: Jag ser nu att du använder ett uppblåsbart liggunderlag. Är det alltså typ luftmadrass? Såna brukar inte isolera särskilt bra och då kan nog kondens uppstå.
 
Ute i naturen med 100% och ibland än fler % relativ fuktighet händer många märkliga saker. Stänger du in dig och din utandning mm i ett tätt tält måste fukten som övergår från ånga till vattendroppar häfta på någon kall yta. Horisontell som vertikal. Och dylika saknas ju inte.
Boten för att minska det här är bättre ventilation. Du kommer nog lätt att uppleva det som drag....
I en lagom sovsäck skall du inte värma ditt liggunderlag, medan det senare skall isolera dig från marktemperaturen. Är balansen mellan marktemp, lufttemp, sovsäcksisolering och liggunderlag i närheten av rätt kan det bildas kondensvatten på liggunderlaget, grovmönstrade liggunderlag används bl a för att ventilera mellan sovsäck och liggunderlag.
I ditt fall skulle jag börja med att fundera på luftningen mellan omgivning och din sovsäck först, mer ventilation. När det gäller uppblåsbara underlag så brukar man få precis vad man köper. Sovkomforten räknas i mer än mjukhet som du ser. Bärvikt och isolering samt liggyta är alla viktiga parametrar.
Men börja med mer ventilering, sen minskar kondensen när skogen torkar upp och temperturen stiger. Även om luften kan bära mer gasformigt vatten.
Tillråga på allt brukar det regna mer oxså....
Go tur
 
Det är ju i regel inte alls kondens som blöter ner sovsäcken utan snarare fukt inifrån sovsäcken som du har svettats ut. Detta sker givetvis på alla sidor av sovsäcken och således även undersidan.
Hurvida det försvinner eller inte är väl bara en fråga om ventilation..

Ser man till ren prestanda så är det bättre att fukten lägger sig utanpå sovsäcken än att den dunstar bort, efterssom det krävs en jäkla massa energi för att vatten ska koka(dunsta) och den energin kommer tas från omgivningen dvs sovsäcken och dig.
Bättre att vädra sovsäcken på morgonen och (förhoppningsvis) låta solen göra jobbet. Men lite vind räcker det också.

Riktigt hur man kommer bort från problemet förutom fuktspärr (sopsäck i sovsäcken) vet jag inte, men att ventilera i sovsäcken så det inte blir för varmt är ju en början, eller att ha en lagom varm sovsäck till att börja med. :)
 
Hmm, mer ventilation alltså. Det var egentligen inte så mycket besvär med det, jag vart mest förvånad. Kanske får testa ett gammalt hederligt liggunderlag, problemet är bara att det inte går ner i kajaken som jag var ute med.

Men ventilationen kommer väl alltid vara rätt begränsad om man tillhör de som inte rör sig så mycket när man sover.

Tack för alla tips och råd iaf.

Mvh
Fredrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anton1 Kondens Soulo Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
Comsys Kondens i polyester tält? Bo och sova 1
frilufsnörden Minska kondens i tält Bo och sova 11
Glännman Ventilation, kondens m.m Hilleberg Niak Bo och sova 8
HELLRIK Kondens tips - Nordisk Telemark ULW 2 Bo och sova 3
Davva2 Mer/mindre kondens i ett enväggstält på vintern? Bo och sova 4
kaah Stora problem med kondens Bo och sova 13
hartvig77 Är Hilleberg = massa Kondens?? Erfarenheter? Bo och sova 10
enSAM Kondens Bo och sova 3
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
Birgut Skillnad mellan Marmot Vapor och Marmot Limelight? Bo och sova 3
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
chilehead Tältpinnar skillnad mellan olika? Bo och sova 19
Valpish Boende någonstans mellan Mora och Leksand? Bo och sova 5
såg Valet står mellan sex olika tält Bo och sova 12
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Valet står mellan tält eller bivakskydd Bo och sova 7
såg valet står mellan Hilleberg Akto vs Hilleberg Unna Bo och sova 13
Glännman Sovsäckshjälp, hjälp mellan två modeller Bo och sova 15
Lars_P Vad skiljer mellan olika årsmodeller av Nallo? Bo och sova 8
BeatriceK Velar mellan 3 enmanstält Bo och sova 11
wal Stor prisskillnad mellan (kvalitets)sovsäckar?!? Bo och sova 3
andbor Skillnaden mellan akka tourist 3 och akka r/s3 Bo och sova 4
graylingman Skillnad mellan Pertex 4, Endurance och Quantum Bo och sova 20
lallen Skillnad mellan Bergans kompakt 3 och FR skule R/S 3? Bo och sova 2
Mike C Skillnaden mellan 3 och 4 säsongstält? Bo och sova 7
paxel TNF VE 25 - skillnader mellan eu och us varianter Bo och sova 1
jamo Skillnader mellan 3 & 4-säsongstält? Bo och sova 9
Luffarn Sov mellan grenarna Bo och sova 0
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.