Kondens Soulo

Behöver ett enmans tält som klarar av både sommar och vinterfjäll. Köpte nyss ett Nallo 2, men kommer inte helt överens med ingången, samt att den inte verkar klara av någon större mängd snö innan taket buktar in allt för mycket.

Så funderar på soulo. Ni som har soulo, upplever ni att ventilationen på vintern är bristfällig, och har ni några smarta knep för att öka den? Som att lägga en flaska under tältduken på sommaren, funkar ju inte så bra på vintern kanske :)
 
Behöver ett enmans tält som klarar av både sommar och vinterfjäll. Köpte nyss ett Nallo 2, men kommer inte helt överens med ingången, samt att den inte verkar klara av någon större mängd snö innan taket buktar in allt för mycket.

Så funderar på soulo. Ni som har soulo, upplever ni att ventilationen på vintern är bristfällig, och har ni några smarta knep för att öka den? Som att lägga en flaska under tältduken på sommaren, funkar ju inte så bra på
Soulo har bra ventilation tycker jag. Eftersom ventilen sitter rakt upp så blir det sällan kondens. Spelar ingen roll om det är vinter eller sommar.

//J
 
Behöver ett enmans tält som klarar av både sommar och vinterfjäll. Köpte nyss ett Nallo 2, men kommer inte helt överens med ingången, samt att den inte verkar klara av någon större mängd snö innan taket buktar in allt för mycket.

Så funderar på soulo. Ni som har soulo, upplever ni att ventilationen på vintern är bristfällig, och har ni några smarta knep för att öka den? Som att lägga en flaska under tältduken på sommaren, funkar ju inte så bra på vintern kanske :)
Öppna dragkedjan till yttertältet.
 
Soulo är ett fantastisk bra tält på alla sätt, med undantag för att det är väldigt tungt för sommarbruk (om man inte tältar ofta i extremt blåsiga områden, då är det värt vikten).

Testade aldrig mitt soulo på vintern, men jag testade det i väldigt fuktiga förhållanden.

Jag tyckte aldrig att kondens var ett problem. Snarare tvärt om.
Toppventilen ventilerade väldigt bra.
Om det blev kondens så rann den ner längs de branta väggarna utan att hamna på innertältet.

Flaska under duken, på vindsidan, fungerar såklart på vintern också, men det driver givetvis in snö. Man kan gräva en ventilationskanal som ger samma effekt utan att det driver in snö, och/eller ta med en halvmeter ventilationsslang om man så önskar.

Tips för tältning med soulo i hård vind, är att fästa ett snöre i den övre löparen så att den inte kan öppna mer än vad man avsett. Man öppnar ventilationen genom att öppna dörren uppifrån, och om det friskar i kan löparen glida ner.


Se även mitt inlägg i denna tråd:
 
Jag ingen erfarenhet av Soulo, men jag har använt Hilleberg Unna i 4 år. Vid temperaturer under -10°C och vindstilla får jag mycket kondens i tältet. Även insidan av innertältet är täckt av is. Detta trots att jag inte stänger igen yttertältet helt. Är det plusgrader har jag mycket mindre problem med kondens.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
Comsys Kondens i polyester tält? Bo och sova 1
frilufsnörden Minska kondens i tält Bo och sova 11
Glännman Ventilation, kondens m.m Hilleberg Niak Bo och sova 8
HELLRIK Kondens tips - Nordisk Telemark ULW 2 Bo och sova 3
Davva2 Mer/mindre kondens i ett enväggstält på vintern? Bo och sova 4
kaah Stora problem med kondens Bo och sova 13
hartvig77 Är Hilleberg = massa Kondens?? Erfarenheter? Bo och sova 10
The Crow Kondens mellan liggunderlag och sovsäck? Bo och sova 4
enSAM Kondens Bo och sova 3
almberger Soulo RL vs BL Bo och sova 15
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
fritzov alternativ till Hilleberg Unna/Soulo Bo och sova 2
Nordiska Motorcyklister HB Soulo - Rött eller Sand? Bo och sova 42
Glännman Suck dessa tält. Inte nöjd med soulo, vilket nytt? Bo och sova 17
Tundraman Lätta Soulo Bo och sova 12
Tundraman Hilleberg Soulo mesh Bo och sova 1
Lodjuret Tält Hilleberg Soulo Bo och sova 9
username2 Unna eller Soulo Bo och sova 25
Peaken Mitt Hilleberg Soulo Bo och sova 29
pirx hilleberg soulo - fast billigare? Bo och sova 49
C-D Hilleberg Soulo vs. Nallo 2 för långfärdscykling Bo och sova 3
avslutat_17_06_20 Recension av Soulo och Allak? Bo och sova 9
Raskesven HB:s Soulo-angivelser fel Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.