Hilleberg Nallo eller nammatj?

Skall snart köpa ett nyt tält. Väljer mellan Hillebergs Nallo (2) och nammatj (2). Vad är skillnaden förutom lägre vikt i och med ett tunnare golv på nallo? Det skall kunna användas året om i olika klimat och främst vid vandring.
Därtill hur viktigt känns det med en GT-absid? På både nallo och Nammatj kan man ju hänga in innertältet för att få en tillfällig absid...

jagemyr@spray.se

Anonym från gamla forumet

Gäst
Nammatj på vintern

Hej,

Skillnaden mellan Nallo och Nammatj är att Nammatj är ett året runt tält, dvs med ventilation som klarar även vinterförhållanden. Nallo är endast lämpat för vår-sommar-höst men i gengäld lättare. Jag var just ute på en premiärvecka med mitt Nallo och absiden på ett vanligt Nallo räckte för att ta in 2 ryggsäckar och ha lite plats för att laga mat så jag saknade inte en GT version.

Kolla på Hillebergs sidor för mer information.
http://www.hilleberg.se/

Håkan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
GT på vintern

Jag har ett gammalt Nammatj EX, där man kan välja mellan stor eller liten absid. Den stora absiden (GT-modell) använder jag i stort sett bra på vintern. Då är den fantastiskt bra. Under barmarksäsongen använder jag den lilla absiden, vilket jag tycker räcker för det mesta.

MVH

Peter Ask

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips