Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader?

Hej!

Jag funderar starkt på att investera i ett 4-säsongstält, och Hilleberg är ju ett säkert val, men kostar gör det också. Jag har läst att en del är nöjda med Bergans Compact Light, vilket ju kostar cirka hälften så mycket som ett Hilleberg Nallo.

Vad är den stora skillnaden? Är det värt att investera i ett Hillebergstält för dubbla priset eller är Bergans Compact Light ett bättre val? Vad är de stora fördelarna med ett Hillebergstält?

Tre viktiga faktorer vid tältval är verklig ligglängd, fötterna brukar sticka ut. Verklig sitthöjd, på liggunderlag och sovsäck, slår huvudet i taket är det obra. Total buren vikt, det skall bäras.
Bra kvalitetstält varar såpass länge i praktiken att prisskillnaderna brukar bli löjligt små i det långa loppet, men när man skall inhandlas är det oftast mycket väsentligt.

När man börjar med sitt friluftsliv är det oftast klokt att låna sig fram, speciellt på tält för har man köpt så sitter man där eller måste sälja och börja om. Har inte bekantskapskretsen kan man hyra.
Oftast kommer man vid praktiskt bruk på vad man gillar och ogillar, en eller två veckor med tältslagning och bruk brukar ge en god grund för egna bedömningar. Provturer hemom över veckoändar anbefalls.

Men att mäta vad man verkligen behöver i praktisk ligglängd, praktisk sitthöjd gör att man snabbt kan begränsa urvalet. Lätta tält brukar bli relativt sett dyra tält i inköp, tänk på att det finns en begagnatmarknad oxså. Där finns tusenlappar att spara.

Har ni lusläst http://www.utsidan.se/reviews/listcat.htm?ID=206?

go tur

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Man kan ju få loss HB tält från staterna hyffsat billigt (om dollarn håller sig där den ska) men jag har dock inte sett någon amerikansk shop sälja bergans.

Edit // Jag ljuger tydligen, ser nu att min favoritaffär moontrail.com faktiskt säljer bergans. 2manmodellen på rea, 249usd, ca 1800kr.

Ett bättre tält än Bergans Compact Light hittar du hos Arctic Alpine Design tents som har samma material och kvalitet som Hilleberg, fast nästan halva priset. Jag har själv köpt ett Arctic Alpine WBT3 (som motsvarar Hilleberg Nallo GT) och är mer än supernöjd!

Tälten finns att köpa på northstar.se

Lycka till med köpet!

Hej!

Jag funderar starkt på att investera i ett 4-säsongstält, och Hilleberg är ju ett säkert val, men kostar gör det också. Jag har läst att en del är nöjda med Bergans Compact Light, vilket ju kostar cirka hälften så mycket som ett Hilleberg Nallo.

Vad är den stora skillnaden? Är det värt att investera i ett Hillebergstält för dubbla priset eller är Bergans Compact Light ett bättre val? Vad är de stora fördelarna med ett Hillebergstält?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips