Hilleberg Nallo - inte för svenska män!

Hej,
Funderar på att köpa nytt tält som så många andra här :)
Är ute efter något riktigt genomtänkt med hög kvalitet.
Paddlar mest men ska även kunna vandra i fjällen med det. Inte vinterbruk.
Har ett 3-mans ryggåstält med dubbla absider (suveränt) som jag klarat mig med hitills men vill kunna använda fler tältplatser.
Letar alltså efter ett 3-mans tält, så lätt som möjligt med bästa kvalitet som ska kunna stå med få förankringspunkter (okej att leta upp några stenar).

Har läst på ordentlig och trodde att det bara var att slå till på ett Hilleberg Nallo 3.
Åkte till affären och provlåg ett sådant (inte årets modell).
Jag som har mått nästan mitt på medianen för en svensk man (1,80m och stl 43 i skor) kan inte ligga på rygg i tältet utan att fötterna trycker innertältet mot ytterduken!
(Innertält mot yttertält == blött)
Måste man sova på mage i ett Hilleberg-tält?
Har Hilleberg thailändare som modeller när de bestämmer mått på tält? Vilken tabbe!
Åkte hem iaf utan att ha köpt något tält och var klart besviken på Hilleberg som jag trodde skulle uppfylla mina drömmar om ett svenskt riktigt genomtänkt kvalitetstält :(
Har börjat kolla på Helsport.no och deras Rondane och Fjellheimen som väger ungefär samma lika som Nallo.
Någon som har erfarenheter av dessa tält? Håller de samma kvalitet som Hilleberg? Är de mer genomtänkta?
/Andy
 
andy_02; sa:
Jag som har mått nästan mitt på medianen för en svensk man (1,80m och stl 43 i skor) kan inte ligga på rygg i tältet utan att fötterna trycker innertältet mot ytterduken!

Låter ju något märkligt med tanke på att ett Nallo ska vara 220 i längd enligt Hillebergs hemsida.
 
Du kanske skulle testa att lägga dig längs med istället för på bredden!? Skämt åsido, verkar skumt! Har sovit i ett nallo-tält tidigare utan problem med utrymmet. Och jag är hela 4 centimeter längre och dessutom var jag inte själv i tältet!? Du kanske fick tältversionen som skeppas till återförsäljare i Asien!? :)
 
Är själv 190 cm och tillbringar ganska många nätter i mitt Nallo 2, det är aldrig problem med att få plats, kan ju till och med ha lite småprylar uppe vid huvudet om det behövs.

Det måste vara något konstigt med det tältet du provade......
 
Be expediten i butiken att dra...

...ut fotändan ordenligt när du provligger. Jag upplevde samma sak vid provliggning av ett Nammatj 3GT. Vid senare besök med bättre expedit blev innertältet längre. Köpte tältet och det fungerar bra i fält. Jag är 184 cm lång.

/Örjan :-D

PS
Du har väl inte möjligen storlek 52 i skorna?
DS
 
andy_02; sa:
Hej,
Funderar på att köpa nytt tält som så många andra här :)
Är ute efter något riktigt genomtänkt med hög kvalitet.
Paddlar mest men ska även kunna vandra i fjällen med det. Inte vinterbruk.
Har ett 3-mans ryggåstält med dubbla absider (suveränt) som jag klarat mig med hitills men vill kunna använda fler tältplatser.
Letar alltså efter ett 3-mans tält, så lätt som möjligt med bästa kvalitet som ska kunna stå med få förankringspunkter (okej att leta upp några stenar).

Har läst på ordentlig och trodde att det bara var att slå till på ett Hilleberg Nallo 3.
Åkte till affären och provlåg ett sådant (inte årets modell).
Jag som har mått nästan mitt på medianen för en svensk man (1,80m och stl 43 i skor) kan inte ligga på rygg i tältet utan att fötterna trycker innertältet mot ytterduken!
(Innertält mot yttertält == blött)
Måste man sova på mage i ett Hilleberg-tält?
Har Hilleberg thailändare som modeller när de bestämmer mått på tält? Vilken tabbe!
Åkte hem iaf utan att ha köpt något tält och var klart besviken på Hilleberg som jag trodde skulle uppfylla mina drömmar om ett svenskt riktigt genomtänkt kvalitetstält :(
Har börjat kolla på Helsport.no och deras Rondane och Fjellheimen som väger ungefär samma lika som Nallo.
Någon som har erfarenheter av dessa tält? Håller de samma kvalitet som Hilleberg? Är de mer genomtänkta?
/Andy

Har precis samma upplevelse som du, är i och för sig 7 cm längre. Skulle Hilleberg, eller någon annan tillverkare göra ett tält med Nallo's egenskaper men ca 15 cm längre innertält skulle jag slå till direkt.
 
Fredrik Öhman; sa:
Låter ju något märkligt med tanke på att ett Nallo ska vara 220 i längd enligt Hillebergs hemsida.

Inte alls märkligt om du tänker efter,
Problemet har med innertältets vinkel mot golvytan att göra. I Nallo sluttar innertältet väldigt mycket vid fotändan...

Hmm, intressant det där om uppsättning i affärer. Visst var tältet inte spänt som en fiolsträng precis, skulle kunna vara det som var problemet.
Värt att kolla upp.
/Andy
 
andy_02; sa:
Fredrik Öhman; sa:
Låter ju något märkligt med tanke på att ett Nallo ska vara 220 i längd enligt Hillebergs hemsida.

Inte alls märkligt om du tänker efter,
Problemet har med innertältets vinkel mot golvytan att göra. I Nallo sluttar innertältet väldigt mycket vid fotändan...

Hmm, intressant det där om uppsättning i affärer. Visst var tältet inte spänt som en fiolsträng precis, skulle kunna vara det som var problemet.
Värt att kolla upp.
/Andy

Mjo, förstod problemet, men det måste ju vara en väldigt liten vinkel mellan golv och innertak om du inte ska få plats med foten på de sista 40 centimetrarna. Tycker inte det ser ut så på ritningarna (och i verkligheten på de nallo-tält jag har sett).

Men det är klart.. är tältet uppsatt så att det slackar en hel del så kan det nog hänga ner så pass.

Edit: Kollade igenom Hillebergs hemsida en gång till och hittade detta i FAQ:

"Jag är lång, räcker era tält till för långa personer?
Vi uppger tältens golvlängd i respektive produktbeskrivning. För långa personer är det oftast bättre att välja ett tält med raka innertältsgavlar, där man ej riskerar att trycka innertältsväven mot yttertältet. Om vävarna kommer i kontakt med varandra kan kondensfukt från yttertältets insida föras över på innertältet. Det finns risk om man är lång, och tältet har sluttande fotände, att kondensfukt hamnar på innertältet med fuktig fotände på sovsäcken som följd.
Till viss del kan man komma runt problemet genom att trycka ned innertältets golvhörn mot marken med två extra markpinnar (fästringar för sådana finns). Då ökas avståndet mellan vävarna."

[Ändrat av Fredrik Öhman 2005-09-16 kl 16:10]
 
Fredrik Öhman; sa:
Mjo, förstod problemet, men det måste ju vara en väldigt liten vinkel mellan golv och innertak om du inte ska få plats med foten på de sista 40 centimetrarna.

Den här uträkningen bygger ju på att man ligger med huvudet emot innertältet. Själv vill ja ha lite "frigång" där.
 
Jag har ett Nallo GT. Funkar mkt bra för mig som är 1.82. Har också haft med en kamrat som mäter 2.07 i strumplästen. Gick bra det med trots regn på natten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
Vägslav Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT Bo och sova 40
C-D Hilleberg Soulo vs. Nallo 2 för långfärdscykling Bo och sova 3
cyanopsis Hilleberg Nallo 2 vs Mountain Hardwear Skyledge 2 Bo och sova 20
Gohan Sierra Designs Stretch Dome eller Hilleberg Nallo 3? Bo och sova 14
mca0106 Hilleberg Nallo vs Nammatj? Bo och sova 2
MaSt Hilleberg Nallo GT Bo och sova 0
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.