2 eller 3 manstält? (Nallo/Nallo GT)

Hej!
Jag har efter lång efterforskning och övervägande äntligen lyckats besluta mig för att investera i ett Hillebergtält och tycker mig ha kommit fram till att Nallo är det bästa för mig.

Nu har jag dock blivit lite osäker på några punkter. Det ena är om jag ska skaffa ett två- eller tremanna tält. Tältet kommer främst vara för två personer och jag tycker att förståss att det är viktigt att hålla nere vikten (eftersom jag valt nallo) men eftersom det handlar om en hel del pengar hade jag tänkt att det skulle vara en långsiktig investering och att tältet kanske även skulle fungera när det första barnet/barnen kommer vilket dock är först om några år...tillsdess tänkte jag att det skulle vara najs med lite extra utrymme även när man bara är två...men kanske känns Nallo GT för 2 pers rymmligt nog ändå? Kan man kanske till och med klämma in en litten knodd mellan två vuxna?

Eller ska jag helt enkelt välja ett vanligt Nallo för tre pers (ej GT)...jag har ju ingen hund eller så men tänker använda tältet på vintern och vill kunna lagamat ordentligt i absiden samt förvara all packning där.

Slutligen tänkte jag höra vad ni tycker om att köpa nytt eller begangnat. Prisskillnaden är ju oftast inte allt för stor (ca 1000 kr vad jag har sätt) så då kan man ju å ena sidan förvänta sig att den är i gott skick, men samtidigt kanske det vid så liten skillnad är bättre att helt enkelt köpa ett sprillans?

Tack för hjälpen!!
 
3-mans

ska du välja. Jag gick själv i somras med ett 3-manna. Då är det ju gott om utrymme. Är ni 2 så är 3-manna perfekt. Har för mig att det skiljer 200 gram mellan 2 och 3 -manna. Alltså väääldigt lite...... Och du ta GT-modellen. Det är väldigt skönt vid regnväder.

Junioren
 
Vikt eller utrymme

Vi tycker att en 2a är rymlig. GT väger och det skall regna massvis för att den ekvationen lönar sig för oss....3 p tält är praktiskt på vintern, man har bylsigare grejor med sig och att laga mat mellan varandra har sina fördelar, förutsatt att man vet vad man gör......
Men camping med barn är basläger och en helt annan femma än att gå och bära så planera för er bärning är mitt tipps.
Go tur!
 
Jag hade exakt samma problem för 2 veckor sen då jag valde mellan Kaitum 2 & 3 - det blev 3:an av de anledningar du nämnt. Det väger bara 200g mer än 2:an men samtidigt ger det lite mer flexibilitet. Det är en del pengar det handlar om trots allt.
 
Ta Nallo3 GT.

Med mitt breda liggunderlag skulle det aldrig rymmas tre personer i det.
Tycker det är lagon till två pers, eller bara jag och hunden.

/Ulf
 
Jeg ville ikke kjøpt GT. Kjøp heller en tarp i tillegg (eller bruk en presening, gammel teltduk ol). Mye hyggeligere å kunne sitte under tarpen enn å ødelegge den fantastiske utsikten du kan ha i Nallo med GT-utgaven. Sekk og utstyr kan ligge der. Vanlig Nallo 2 har stor nok plass i forteltet til at sekkene kan ligge der på snaufjellet.

Tremannsutgaven er lettere å sitte oppreist i. Det betyr noe spesielt vintertid. Det er heller ikke helt enkelt å fyre i teltet hvis man er to om vinteren i teltet, men det går: Du graver ut snøgrop. Legger sekkene nedi, og fyrer over dem på sponplatet. Gram må spares der en kan, så 300g er ikke å kimse av.

Som familietelt er ikke Nallo så godt egnet. Da er to utganger med myggnetting og full takhøyde viktigere. Som tidligere foreslått er Kaitum 3 et bedre alternativ.
 
Jag tycker nallo 2 är lagom för två personer sommartid men kanske lite smått vintertid. För stora tält speciellt gt versioner har inte bara nackdelen att de väger mer, de tar även mera plats att resa.
 
Tack för alla svar!!

Nu lutar det helt klart mot Nallo 3 med tanke på vinterbruk.

Är dock fortfarande osäker om jag ska ta med eller utan GT...
Kanske har du Fimax redan svarat, förlåt min bristande norska, men går det bra och säkert att laga mat i absiden även utan GT modell?
 
Tror på GT...

Med tanke på att du ska förvara all packning samt laga mat(vintertid) så är en GT klart det bättre valet!

//A
 
På dom nya Nallo GT kan man vika undan hela fronten, så det är ingen risk att man förstör utsikten. Tvärtom blir det som en trevlig liten altan med någorlunda regnskydd. En tarp utanför vet jag inte om jag vill ha, iallfall inte på kalfjäll. Svårt att få det att stå emot vind och myggen kommer lätt in.

Jag har ett gammalt Nallo 3, har aldrig upplevt det för litet för två. Ska man vara 3 tycker jag att det kan bli trångt, då skulle jag nog vilja ha GT.
 
Gt eller inte?

Detta bryderi hade jag också när jag skulle köpa mitt nallo, efter mycket beslutsångest blev det bara nallo2. Efter en regnig vecka i jotunheimen kunde jag konstatera att vi inte saknade en gt-absid det minsta.
När man vaknar till regnet smattrandes på tältduken tar man bara och bäddar ihop och kopplar ner innertältet halvvägs. Sedan föser man ner det längst bort från öppningen och vips så har man en rymlig absid där man kan sitta och stöka och koka sin gröt. Takhöjden blir högre och tänker du på en 3:a borde det bli mycket plats. Samma sak när man reser tältet på kvällen och vill ha skydd för väder och vind. Kasta in sovsäckarna etc, koppla ner innertältet... Detta är ett system som funkade mycket bra för oss, men vi är inga vintertältare. Så hur det funkar på vintern vill jag inte uttala mig om.

Lycka till med väljandet.
 
3GT solklart

Hej.
Skulle helt klart välja ett Nallo 3GT. Men det är ju individuellt hur man värderar utrymme och vikt. Jag blir grymt mycket gladare när det finns space. Då skapar Ni även möjlighet att vara 3 i tältet. Stor absid gör det väldigt praktiskt även om det troligen också skulle fungera med ett vanligt Nallo 2.
//Magnus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
Vintervilan Carinthia Eagle eller Tropen? Bo och sova 15
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.