Nallo 3 eller Nallo 2 GT?

Hej!

Jag och min kille är på jakt efter ett nytt tält. Vi kommer primärt att använda det på sommaren men även vår/höst. Jag har insett att det kan vara skönt att ha lite extra utrymme i tältet så därför väger jag nu mellan att köpa ett Nallo 3 eller ett Nallo 2 GT (med stor absid), vad skulle ni välja?
 
Jag har Nammatj 3 och gillar att ha gott om plats inne i tältet. Tältet är 160 cm brett. Det går bra att få plats med två ryggsäckar i absiden men då blir det inte jättemycket plats för matlagning - men det går absolut. Jag lagar alltid mat ute, förutom frukost kanske, om det inte är totalt uselt väder.

Jag tar hellre ett stort innertält än stor absid men man kan ju få både och, på bekostnad av vikt och bulk.
 
Vad är viktigt för dig/er

Hej!

Jag och min kille är på jakt efter ett nytt tält. Vi kommer primärt att använda det på sommaren men även vår/höst. Jag har insett att det kan vara skönt att ha lite extra utrymme i tältet så därför väger jag nu mellan att köpa ett Nallo 3 eller ett Nallo 2 GT (med stor absid), vad skulle ni välja?

Jag tycker du/ni skall fundera vad som är viktigast för er, i avseendet, stort sov-utrymme eller stor absid, utifrån det så borde du/ni ha en bra vägvisning vilket tält ni skall välja. Kanske ni kommer på att ni klarar er med ännu mindre eller ännu större tält.

Lycka till.
 
Mitt nuvarande tält (helsport) har förlängd absid, och jag tycker att det är lite knorvigt att komma in i tältet genom öppningen på sidan. Dessutom, det är opraktiskt att tältöppningen inte alltid sitter på den sida man skulle vilja. Mitt nästa köp blir förmodligen nallo 3, jag kommer att prioritera stor öppning och låg vikt. Mina fem öre.
 
Jag köpte iofs precis ett Allak där man får varsin absid och 130 cm bredd. En finess är att man inte har en sida med väldigt lutande tak så utrymmet känns OK trots att det är 30 cm smalare än Nammatj.

Sen finns det ju såklart olika för- och nackdelar mellan de tälten också (olika kraftig väv, kan det regna in i absiden osv.). Gillar dock utsikten från Allak, antingen med vidöppna absider eller med bara överdelen öppen så man för "fönster".
 
Till vad är som jag ser det huvudfrågan och den ser jag ännu som obesvarad.
Men tvärdrag är bra, det kan dessutom ge utsikt i två riktningar.
Själva föredrar vi rymliga tält när vi blir inregnade, lätta när de skall bäras. Stora absider har vi prövat och lämnat hemma, det är annorlunda till basläger, med hund etc.
Beroende på er egen längd kan föreslagna kännas små invändigt.
Så ett flertal grundparametrar verkar saknas, har ni tänkt rätt?
 
Hej!

Jag och min kille är på jakt efter ett nytt tält. Vi kommer primärt att använda det på sommaren men även vår/höst. Jag har insett att det kan vara skönt att ha lite extra utrymme i tältet så därför väger jag nu mellan att köpa ett Nallo 3 eller ett Nallo 2 GT (med stor absid), vad skulle ni välja?

När jag vandrar med min hustru eller någon kompis föredrar jag två absider. Det är också bra när det blåser hårt, då det oftast går att ha en av absiderna i lä. Vid varmt väder är det även bra när man behöver riklig genomluftning.
Har ni tittat på Hilleberg Kaitum?
Vill ni ha något lättare så kolla in Six Moon Designs Lunar Duo.

/ Bertil
 
Just det var en orsak till att jag kompletterade mitt Nammatj med Allak. När det är riktigt varmt och lite vind blir det ibland alldeles för varmt även om man kör öppna spjäll. Allak går att öppna upp så mycket så man kan kuta rakt igenom.

...Vid varmt väder är det även bra när man behöver riklig genomluftning.
...
 
Är det inte mer intressant vad DU skulle välja...

...
Jag har insett att det kan vara skönt att ha lite extra utrymme i tältet så därför väger jag nu mellan att köpa ett Nallo 3 eller ett Nallo 2 GT (med stor absid), vad skulle ni välja?

Det känns som du redan svarat på frågan i din formulering.
"... det kan vara skönt att ha lite extra utrymme i tältet ...".
Bäst vore om du/ni kunde få se och gå in i ett uppslaget Nallo 3 och ett Nallo 2 GT för att känna efter. Ett alternativ är att kolla Hillebergs måttskiss och jämföra dem bägge tälten för att sen välja det som känns bäst.

Det som är bra för mig kanske är helt fel för dig/er, så jag personligen har lite svårt att förstå vad svaret på
" ... vad skulle ni välja?"
skulle hjälpa dig/er.

Intresseklubben skall nu få ta del av min reflektion över flertalet frågor på utsidans forum. Egentligen är det ju bara intressant för mig, men kan inte hålla mig att dela med mig. Vänligen håll till godo.

Tyvärr känns det som om det är alldeles för många frågor av typen och kalibern "Om jag är skitnödig i skogen, det finns ingen toalett eller dass i närheten, vad skall jag göra då?".
Var har det sunda förnuftet och tillika slutledningsförmågan tagit vägen ...

Men å andra sidan dras vi ju med olika problem som är för svåra att tänka ut själv, det är väl därför frågorna kommer av denna kaliber.

Summa kardemumma till Plupp1980 så rekommenderar jag följande kokboksrecept för lycka och framgång i tältfrågan:
1) Försök få kolla på dem två tälten uppsatta någonstnas, gå in i dem, känn efter, bra eller dåligt?
2) Kolla på Hillebergs måttskisser, markera på golv eller i marken hur stort tältet är, känn efter, bra eller dåligt?
3) Gör det så enkelt som möjligt och fundera vad som är viktigast och välj därefter.

Lycka till.
 
supertramp har en poäng

kläm och känn på prylarna i en butik nära dig. Om du inte har någon butik där grejjerna är uppslagna eller de kan slås upp. kolla måttskisser etc. Så långt Bra från Supertramp

-------------------
En högst personlig reflektion om frågeställningar och trådar på utsidan är att de oftast besvaras med skitnödiga, elaka och på direkt provocerande sätt. Ett bra sätt att skrämma bort nya medlemmar på, samt ett försöka att slå sig själv för bröstet.

Plupp. ta inte åt dig om vissa farbröder försöker visa sig bättre än de är.
Nu drar jag och fiskar!
BZ/
 
Ojdå...

... att så många skulle engagera sig i denna fråga hade jag inte trott. Och vilket engagemang sen!

Det känns som om somliga haft svårt att förstå min fråga så jag utvecklar resonemanget:

1. Jag vill ha ett Hilleberg
2. Jag vill inte lägga mer än max 7000 kr på ett tält
3. Jag vill ha så mycket plats som möjligt i tältet (räknar då in absiden)

Alltså hamnar jag i valet mellan Nallo 2 GT eller Nallo 3. Jag har dock svårt att kvantifiera nyttan av en större absid v/s nyttan av ett större innertält så jag la upp en fråga här för att höra era erfarenheter och funderingar kring detta!

Tack för alla svar hittills.
 
Jag äger inget tält med GT-absid och har inte blivit inregnad/snöad nån längre tid så jag röstar för större innertält om man måste välja, går ju att köpa 3-mans med absid också. Om man nu prompt ska sitta på marken så kan man ju haka av innertältet hyfsat enkelt. Jag förstår dock idén med stor absid men undrar hur mycket tid man verkligen utnyttjar det utrymmet map på bl.a. mygg, är ofta det där jag håller hus.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Wilfgang Nallo 3 eller 3 GT? Bo och sova 7
olastefan Nallo gt eller anjan gt Bo och sova 15
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
emiliafrost 2 eller 3 manstält? (Nallo/Nallo GT) Bo och sova 15
Everlasting Nallo eller Nammatj? Bo och sova 46
Joakim Ambrosson Nallo 2 GT eller annat? Bo och sova 2
erika_gz hb: nallo eller nammatj? Bo och sova 16
Gohan Sierra Designs Stretch Dome eller Hilleberg Nallo 3? Bo och sova 14
azog Akto, Unna eller Nallo? Bo och sova 33
tbergman Nallo eller Nammatj? Bo och sova 21
johan.ca Nallo 2Gt eller 3Gt Bo och sova 8
Anders111 Nallo 2 eller 3 Bo och sova 19
Matte_81 Nallo GT eller Nammatj GT Bo och sova 9
peterjensen Nyt AKTO eller nyt NALLO 2 Bo och sova 10
Kalle E akto eller nallo 2 Bo och sova 3
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
G-66 eller Nallo 2 Bo och sova 1
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
pena40 Anjan/Nallo 2 el 3 (ej GT) Bo och sova 9
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
Bora fästa ytterligare lina på nallo 2 Bo och sova 2
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
rennod Nallo Gt 3 Bo och sova 12
Kneedert Nallo 3 GT vs Nallo 4 Bo och sova 21
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
Pellepax Nallo 2 GT Bo och sova 13
Mediana Nallo 2 GT vs Nallo 3 Bo och sova 29
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
Zephyria Uppsättning Nallo 3GT Bo och sova 31
Crosstjeck Nallo 3 GT fast 3-säsongers? Bo och sova 4
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
shadowfire Uppsättning av Nallo Bo och sova 23
abumosmar nallo 4gt vs tentipi safir 5 lätt Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.